Kände att jag ville lägga upp den här artikeln även om det är en gammal tråd, ärligt talat kunde jag ha sagt till dem för 10 år sedan att använda RoundUp..
Provade flera av deras metoder innan RoundUp och noterade att det inte fungerade.
Lite skrattretande måste jag säga, hur kan deras experter vara så sena att göra den insikten??

https://sverigesradio.se/artikel/kommunen-har-gett-upp-vill-anvanda-gift-mot-hatad-vaxt

• Gilla
zwennebanan och 2 till
  • Laddar…
Det går med andra metoder, men de är inte snabba, utan kräver en del envishet.

Claes Sörmland
Men de andra metoderna är ingen för stora naturlika områden. Det är alldeles för personalintensivt och därmed dyrt för att det som fungerar bortom den egna täppan och få användning kommunalt.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nej, de metoderna fungerar dåligt i den miljön. Att anlägga gräsmatta eller granplantering skulle nog fungera. Men det är ju inte önskvärt på alla ställen.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S
Trafikverket och många andra använder numera Invaterms metod för att döda parkslide. Lite underligt att Växjö inte ens verkar medvetna om metoden. Dålig marknadsföring antar jag.

Claes Sörmland
S STB skrev:
Trafikverket och många andra använder numera Invaterms metod för att döda parkslide. Lite underligt att Växjö inte ens verkar medvetna om metoden. Dålig marknadsföring antar jag.
Nästan en lite sovjetisk metod:

"vi värmer upp marken, nerifrån och upp, tills alla rötter dött av värmen. Alla andra växter och djur inom det behandlade området, samt även en bit utanför, dör. Hur långt utanför beror på markförhållanden, grundvatten med mera. Närliggande träd och växter kan därför också skadas eller dö."

https://www.invaterm.com/tillvagagangssatt

Jag skulle nog hellre lösa det med glyfosat, ger mindre miljöpåverkan än att hetta upp stora jordvolymer.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S
Tja, jag var faktiskt en del i östblocket före muren föll, var du också det? Gifter var betydligt mer sovjetiskt än att värma bort invasiva växter. För övrigt är det inte en snygg argumentationsteknik att sätta politiska attribut på växtbekämpning. Det förstör en konstruktiv diskussion.

Fördelen med att utrota parksliden snabbt är att ytan kan återplanteras omedelbart istället för att hållas steril av gift i flera år.

Som du säkert förstår så har alla metoder sina för- och nack-delar. Invaterm redovisar ärligt och tydligt sina. Jag vet att alla inte gör det så det känns säkert ovant för dig, men jag själv tycker jag det känns bra. Läs på företags hemsidor som producerar glyfosat och se hur mycket det står om riskerna med att droppar från sprejad glyfosat hamnar på kringliggande växter. Och alla andra risker och nackdelar.

Ja, glyfosat kan skada växter i närheten, värme tar definitivt död på dem. Glyfosat ger inte en långvarig steril miljö, det påverkar selektivt växten det appliceras på.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
En annan artikel från SVT, den stackars tanten har kämpat i 30, den kommer med största sannolikhet överleva henne.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...a-vinner-kampen-mot-parksliden-i-sin-tradgard

Vad som är lite provocerande med texten är följande:
Enligt Länsstyrelsens naturskyddshandläggare och expert Cajza Eriksson finns det inga enkla svar på hur man bäst kommer till bukt med denna invasiva växt. Att hitta den lämpligaste metoden beror på flera olika parametrar såsom storleken på beståndet och vilka resurser man har.

– I stort sett är varje bekämpning platsspecifik på grund av det. Det går inte att ge särskilt mycket generella råd kring parkslide. Om parksliden inte växer och sprider sig så är det bättre att låta den vara i förhoppning om att vi i framtiden har en mer effektiv metod, säger Cajza Eriksson.

Vilket tugg! Jag kan med gott samvete ge ett generellt råd; använd RoundUp.
Klart som f*n Cajza känner till det, gör hon inte det så undrar jag om hon är rätt person för tjänsten.
Hade någon berättat om glyfosat för tanten för 30 år sedan, när det dessutom var fritt tillgängligt i handeln, hade hon haft en lugnare tillvaro på sin ålders höst.

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Jag undrar vad tanten gjort i 30år, det finns gott om exempel där man blir av med den på väldigt mycket kortare tid. Att låta den vara är ett bra sätt att få den att bli större på.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag undrar vad tanten gjort i 30år, det finns gott om exempel där man blir av med den på väldigt mycket kortare tid. Att låta den vara är ett bra sätt att få den att bli större på.
Står i texten vad hon gjort i 30 år:
"- Jag ger mig inte. Jag är ute och klipper och har mig ändå"

Claes Sörmland
S STB skrev:
Fördelen med att utrota parksliden snabbt är att ytan kan återplanteras omedelbart istället för att hållas steril av gift i flera år.
Du kan återplantera alldeles efter en glyfosatbehandling. Glyfosat är ett kvävegödsel om det hamnar på marken och är alltså inte farligt för växter vid återplantering.

• Gilla
Chippe och 1 till
  • Laddar…
N nikler skrev:
Står i texten vad hon gjort i 30 år:
"- Jag ger mig inte. Jag är ute och klipper och har mig ändå"
Hon planterade den för 30år sedan. Jag gissar att hon inte ville bli av med den direkt utan att de försöken började klart senare.

Det står att den växer tillbaka på några veckor, ja det gör den, måste den bort igen.
Att klippa ner den någon gång är inte att kämpa med att bli av med den.

Normal gräsmatte skötsel tål den tex inte.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Ja, glyfosat kan skada växter i närheten, värme tar definitivt död på dem. Glyfosat ger inte en långvarig steril miljö, det påverkar selektivt växten det appliceras på.
Tja, plantera lite bärbuskar veckan efter glyfostbehandling då om du nu är så duktig på att applicera. Njut av de mumsiga bären följande år mellan behandlingarna.

Som sagt så har alla metoder sina nackdelar. Invaterm dödar allt inom behandlingsområdet men det är normalt en biologisk öken med en monokultur av bara parkslide. Vi vissa ovanliga tillfällen kan det finnas något träd i närheten och då kan man välja att riskera att skada trädet eller låta den delen av parkslidebeståndet vara kvar och använda en alternativ metod där.

Generellt har man en frodig växtlighet bara månader efter behandling och ett fungerande ekosystem. Den viktigaste fördelen är dock helt annorlunda. Tiden. En villa kan säljas utan parskide på tomten. En väg kan byggas utan att riskera sprida parksliden när massor flyttas. En banvall kan rensas utan att riskera stabiliteten.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du kan återplantera alldeles efter en glyfosatbehandling. Glyfosat är ett kvävegödsel om det hamnar på marken och är alltså inte farligt för växter vid återplantering.
Normalt tar det flera år att bli av med parkslide då glyfost används. I vissa fall har den också legat vilande i jorden många år innan skotten tittat upp igen. Dan Jones säger aldrig kill, eradicate eller liknande utan använder ordet control när han pratar om bekämpning med glyfosat. Djupt liggande rötter är svåra att komma åt. Planterar du nya växter efter första behandlingen så får du sannolikt stora problem vid nästa behandling.
Glyfosat bryts bland annat ner till AMPA som också är giftig och har längre livslängd än glyfosat. Korrekt använt är dock, enligt min mening, glyfosat ett av de bättre bekämpningsmedlen. Billigt, effektivt och har vid rätt användning ganska liten miljöbelastning.

Var det du som harkopplingar till företaget i fråga? Det är ju snyggt att vara öppen med det i så fall.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.