Vi behöver lite tips och råd, om någon har intresse och tid att ge

Nu har vi fått in basmöblerna till vardagsrummet, men saknar alla detaljer för ett mysigt och ombonat rum.

Tanken är att inhandla ytterligare en bestå så vi får skänk längs med hela väggen. Men ska vi bygga upp hyllor runt TVn eller blir det för plottrigt?
Behålla eller byta ut soffbordet? Till vad om byta ut. Jag är sugen på ett ljust träbord, men inte sambon ☺️
Vilka färgkombinationer passar med möblemangets färger känner ni?
En annan väggfärg är vi lite sugna på, som går i en gråzon något ljusare än sofforna. Men hela rummet eller bara från fönstret och runt till braskaminen och låta det vara vitt vid fåtöljer a och resten av rummet som är bakom bild.

Bakom tresitssoffan, är vi sugna på en tavelvägg istället för en stor tavla. Vad tror ni om det?

Ok, många frågor som kom när jag började skriva. Ge mig alla tips och idéer ni får när ni tittar bilderna ☺️
! Vardagsrum med grå soffor, svart soffbord, vitmålade väggar och braskamin, utsikt mot snöig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vardagsrum med grå soffor, svart soffbord, vitmålade väggar och braskamin, utsikt mot snöig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt vardagsrum med grå soffor, trägolv, svart braskamin och vita väggar med TV och konstverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vardagsrum med gråa soffor, vitt soffbord på matta, tv på vägg och konstverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det var nästan färglöst så in med mer färg! En fototavel-vägg kanske? Röstar för att inte fylla på med hyllor = skräpsamlare ;)
 
  • Gilla
Steverino
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det var nästan färglöst så in med mer färg! En fototavel-vägg kanske? Röstar för att inte fylla på med hyllor = skräpsamlare ;)
Ja, helt färglöst känner vi med. Men vilken/vilka färger ska vi piffa upp med? Tänker gardiner, kuddar, plädar.

Tavelvägg av foton vill vi ha! Tänker svarta ramar, med lite färg i motiven.
 
Ny väggfärg är en bra ide, men försök ta någon grå med lite "liv" i isåfall. Ja, färgglada tavlor, ramar, kuddar, filtar, mattor, gardiner osv...
 
Här behövs färg och värme bland det vita, gråa och svarta så här kommer mina tips på färgsättning. Tycker det är fint med färg men den får inte skrika för högt.
Färgschema över rum med basfärg 60%, färg 30%, accent 10%, och ton-i-ton fördelning samt B/W cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Palett med mjuka färger i cirkelform, från ljusrosa till mörkgrå, för subtil heminredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Screenshot_2022-01-23-18-27-23-347_com.pinterest~2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sofie Karlsson och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Med gråskala som bas passar ju alla färger egentligen så det är mest en fråga om vad ni gillar för något. Röda toner om ni vill få rummet att kännas mer aktivt, blåa eller gröna om man vill ha en lugnare och avkopplad känsla, gula för en piggare känsla men inte så påträngande som röda.

Om ni gillar tavlan ovanför soffan så kan man ju plocka ut två färger i den och använda dem. Den ena till det mesta och sen lite grann för att bryta av med den andra.

Den stora tavlan kan ju kombineras med mindre på var sida som passar ihop när det gäller typ av mönster eller färger.

Inget fel på soffbordet i sig tycker jag men gör ett litet stilleben på det med 3 föremål i färg, ljus, vas etc.

Att bara stoppa in en enda möbel i trä i allt det där svart-vita tror jag ser konstigt ut.
 
  • Gilla
Hammarfall och 2 till
  • Laddar…
Växter med gröna blad. Stora växter, så att de syns bra. På golvet, i hörnen, vid dörrar osv. Färgen grön i olika nyanser kan också finnas i kuddar, filtar och tavlor.
 
  • Gilla
80-talshus och 1 till
  • Laddar…
Har ni inga böcker? Inget piggar upp ett rum så bra som välfyllda bokhyllor. Det blir liksom automatiskt färg, inredning och variation.
 
  • Gilla
PurreP och 5 till
  • Laddar…
En mysig lampa vid soffbordet som kommer ner en bit från taket närmre bordet. Gärna dimbar ljuskälla med varmvit belysning. Själv gillar jag tex philips hue filament serien för rätt mys-känsla
 
Skulle byta färg på lampskärmen, gardinerna plädar och kuddarna till färg från tavlan med fjärilen (om den är en keeper :) ) på så sätt kan du ”årstidsväxla” utan att måla om varje gång
 
  • Gilla
lenaangelika
  • Laddar…
Villl du ha det mer sobert, mörkare färg på väggarna - kanske tom på snickerierna om du får feeling
 
Lill72 Lill72 skrev:
Här behövs färg och värme bland det vita, gråa och svarta så här kommer mina tips på färgsättning. Tycker det är fint med färg men den får inte skrika för högt.
[bild] [bild] [bild]
Tack för hjälpen med färgkartorna ☺️ smart det där med olika procent för att det inte blir för mycket. Väldigt mycket övervägande grått/metallfärger nu..
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Med gråskala som bas passar ju alla färger egentligen så det är mest en fråga om vad ni gillar för något. Röda toner om ni vill få rummet att kännas mer aktivt, blåa eller gröna om man vill ha en lugnare och avkopplad känsla, gula för en piggare känsla men inte så påträngande som röda.

Om ni gillar tavlan ovanför soffan så kan man ju plocka ut två färger i den och använda dem. Den ena till det mesta och sen lite grann för att bryta av med den andra.

Den stora tavlan kan ju kombineras med mindre på var sida som passar ihop när det gäller typ av mönster eller färger.

Inget fel på soffbordet i sig tycker jag men gör ett litet stilleben på det med 3 föremål i färg, ljus, vas etc.

Att bara stoppa in en enda möbel i trä i allt det där svart-vita tror jag ser konstigt ut.
Tack för tips!
Ja grått är ju bra grund och ger mycket vägar att gå. Stilleben får bli när barnen slutar kasta ner allt i marken
 
Naturliv Naturliv skrev:
Växter med gröna blad. Stora växter, så att de syns bra. På golvet, i hörnen, vid dörrar osv. Färgen grön i olika nyanser kan också finnas i kuddar, filtar och tavlor.
Ja, vi vill ha växter och ser det framför oss! Så skönt och lite lugnande av det, vi väntar in att småttingarna här hemma slutar vara trädgårdsmästare lite då och då ☺️
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
L Lhena Irevång skrev:
Villl du ha det mer sobert, mörkare färg på väggarna - kanske tom på snickerierna om du får feeling
Ja, vi har tänkt en lite mörkare grå färg på väggen. Men behöver få in lite andra färger först för att se hur mörk utan att det gråa blir alldeles för dominant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.