31 399 läst · 64 svar
31k läst
64 svar
Behöver tips på dimbar gu10 Led
Sida 1 av 5
Hej.
Behöver tips på bra dimbara gu10 leds, skall användas i downlights och spotlights som allmänbelysning hemma.
Behöver 50-60 st
Varmvita.
Dimbara.
4 W och uppåt, helst 9W
Pris under 120 kr st.
Har letat på Ebay men svårt att få en uppfattning hur bra dom är.
Så om det finns någon med bra erfarenheter så är jag tacksam.
MVH
Dan
Behöver tips på bra dimbara gu10 leds, skall användas i downlights och spotlights som allmänbelysning hemma.
Behöver 50-60 st
Varmvita.
Dimbara.
4 W och uppåt, helst 9W
Pris under 120 kr st.
Har letat på Ebay men svårt att få en uppfattning hur bra dom är.
Så om det finns någon med bra erfarenheter så är jag tacksam.
MVH
Dan
Hitta bra dimbara upp mot 9W för under 120 kr kan kanske vara lite svårt.
Jag använder Verbatim 8W och är mycket nöjd men de kostar lite mer.
Jag använder Verbatim 8W och är mycket nöjd men de kostar lite mer.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 595 inlägg
Philips MASTER Ledspot 7W finns i 2700, 3000 och 4200K, 25° och 40° och nu även med färgtonförändrande dimning, d.v.s. den blir varmare i tonen när den dimmas.
Kvaliteten är inget at ens fundera över. Top notch!
Problemet är att priset är 400:- och uppåt
Kvaliteten är inget at ens fundera över. Top notch!
Problemet är att priset är 400:- och uppåt
Vet att det finns bra lampor, men över 400 kr st blir för tufft har inte lust att lägga 20-25000 kr för bara lampor.
Beställde hem dessa från ebay men fick troligtvis 9 st kalla och en varm.
http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280749269068&ssPageName=ADME:X:RTQ:GB:1123
Kalla lampor gav för mycket akvarie känsla.
Men det är liknande jag är ute efter, problemet är att ta hem och testa tar för lång tid.
Har även köpt Julas "Energetics 9W", ljuset var ganska behagligt men utformningen på lampans "chassi" gör att den passar dåligt i downlightsarmaturen, sen hade den ju kunnat vara lite billigare också
Beställde hem dessa från ebay men fick troligtvis 9 st kalla och en varm.
http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280749269068&ssPageName=ADME:X:RTQ:GB:1123
Kalla lampor gav för mycket akvarie känsla.
Men det är liknande jag är ute efter, problemet är att ta hem och testa tar för lång tid.
Har även köpt Julas "Energetics 9W", ljuset var ganska behagligt men utformningen på lampans "chassi" gör att den passar dåligt i downlightsarmaturen, sen hade den ju kunnat vara lite billigare också
Jag har funderat på montera in dimbara 230V Led lampor i hallen. Armaturerna jag tänkt använda är Markslöjd i och med att jag har dem i några andra rum också.
http://www.belysningsdesign.se/spotlight-230v-1-set
Det jag undrar är höjden på själva lampan. 4cm är en standard Gu10 medans den dimbara ledlampan är uppåt 6cm. Blir det ett problem?
Skulle även vara tacksam för tips om billiga lampor. Billigaste jag hittat är 199:-
Det jag undrar är höjden på själva lampan. 4cm är en standard Gu10 medans den dimbara ledlampan är uppåt 6cm. Blir det ett problem?
Skulle även vara tacksam för tips om billiga lampor. Billigaste jag hittat är 199:-
Hur djup är skyddskåpan?MUSS skrev:Jag har funderat på montera in dimbara 230V Led lampor i hallen. Armaturerna jag tänkt använda är Markslöjd i och med att jag har dem i några andra rum också.
[länk]
[länk]
.
Gu10 som downlight borde inte ha problem med lamp längden..
Ja den är tillräckligt djup, inget problem där. Tänkte mer på anslutningen till lampan, hur den ser ut. Har bara 12V nu och där sitter ju anslutningen i kabeln via trafon.Tiger79 skrev:
Vilken spridningsvinkel ska man satsa på? Har sett allt från 30-120 grader.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 595 inlägg
GU10-spottar brukar vara ø50mm och 50mm djupa som standard. Kör på smalaste, typ 25°, om du skall ha spoteffekt. Annars blir det allmänbelysning.MUSS skrev:
Jo det är egentligen inte svårt alls att hitta dimmbara lampor från t.e.x. Ebay.
Det svåra är ju att veta vilka som är bra.
Dom första jag köpte fick jag fel färg på, 9 st kalla och bara en varm, dimmade bara mellan 70 och 100 %.
Nu har jag iallafall hittat en jag gillade och kan rekommendera.
Färgen ligger väll en bit över 3000K utan att bli för kall.
Dimmrar bra och det sitter ett glas framför leden som gör att man inte bländas när man tittar rakt på den, men den ger fortfarande bra ljus.
http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220773028948&ssPageName=ADME:L:OU:GB:1123
OK pris är det också.
/Dan
Det svåra är ju att veta vilka som är bra.
Dom första jag köpte fick jag fel färg på, 9 st kalla och bara en varm, dimmade bara mellan 70 och 100 %.
Nu har jag iallafall hittat en jag gillade och kan rekommendera.
Färgen ligger väll en bit över 3000K utan att bli för kall.
Dimmrar bra och det sitter ett glas framför leden som gör att man inte bländas när man tittar rakt på den, men den ger fortfarande bra ljus.
http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220773028948&ssPageName=ADME:L:OU:GB:1123
OK pris är det också.
/Dan
Gjorde en beställning på E-bay nyss. Blev 3W varma dimmbara, riktigt billigt om man jämför med priset i Sverige. Man får ju hoppas de blir rätt färg och att det är hyfsad kvalité. Det står att de ska dimma mellan 10-100% så man får ju hoppas på det bästa. I och med att jag behövde 14st så sparade jag in rätt mycket pengar. Tack för tipset.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 595 inlägg
Det är väl klart man får slänga bort sina pengar på Kinaskräp. Frågan är om alla vill det. Kan möjligtvis finnas någon själ därute som är kvalitetsmedveten.tjena skrev:
GU 10 är 230V lampor, = ingen trafo. De spottar som hänvisas till, håller lampan fast med en snäppring som sitter i ett spår, då är anslutningen till lampan = sockel fast i ett par lösa trådar, och utrymme finns till en något längre lampa är original 50mm. Jag har fått 6W LED från Kina, som varit 20mm längre, och dom passar inte. IKEAS 4W LED GU 10, är däremot kortare
Johan Gunverth jag förstår att du är en av dem, som köpt dyra sk kvalitets lampor i sverige..
och nu måste försvara dina dåliga inköp här..hehe..
fritt val att köpa var man vill...men finns billiga kvalitetslampor ochså..
även dom led som sälja i sverige kommer från kina....
så varför inte hoppa över några fördyrande steg på vägen till sverige....och köpa direkt från kina
så varför inte hoppa över några fördyrande steg på vägen till sverige....och köpa direkt från kina
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 595 inlägg
/aamen tjenatjena skrev:Johan Gunverth jag förstår att du är en av dem, som köpt dyra sk kvalitets lampor i sverige..
Jag är allergisk mot skitprodukter. Som en del andra påpekat i andra trådar; allt tillverkas inte Kina. Philips t.ex. tillverkar sina egna LED-chip i Holland och Japan. Chip som har verifierad färgkvalitet. Som en förlängning av mitt jobb som bl.a. konsult i färgstyrning för grafiska branschen, uppskattar jag färgkvalitet. Något som Kinaskiten saknar fullständigt. 10 LED-lampor som är 10 olika lampor färgmässigt.
Det här är inget snobberi. Det är ett ställningstagande. Precis som att köpa 200g prima biff för 100:- istället för 300g seg, självdöd kossa för 100:-. Inse att prispressade varor är kompromisser i alla lägen. Det är bara pris som gäller. När Kinaproducerade produkter håller hög kvalitet tål marknaden ett betydligt högre pris och helt plötsligt priskillnaden mot det som du kallar "sk kvalitetslampor" suddats ut.
Det är naturligtvis fritt att köpa vad man vill, men kom inte och påstå att "allt är samma sak och tillverkat i Kina"