Jag har köpt en vedpanna nibe vedex 1000 som jag ska installera själv i så stor mån det går.

Jag har sen tidigare 2st 500l acctankar en med solslinga elpatron och vvb, dom är i dagsläget seriekopplade.

Jag ska köpa en laddomat 21 för laddningen av tankarna.

Dom frågor som genast kommer upp i mitt huvud är: :confused:

Ska man behålla seriekopplingen eller byta till paralellkoppling? nackdelar fördelar? vilket är bäst när man har både ved och solfångare?

Mitt slutna expansionskärl, går det att använda? måste trycket justeras eller ska man byta till ett öppet?
Det bästa kanske vore att låta en fackman komma och kolla på det eller?

Vad tror ni skulle bli den bästa lösningen?

Är tacksam för alla tips man kan få, har aldrig gjort nåt liknande förr :)

Plats för pannan i hörnet, ska dra rören i taket för att komma över dörren
DSC_0009.jpg

Så här ser det ut idag
DSC_0006.jpg
 
Hej och välkommen till forumet

Jag gjorde en nästan likadan installation för ett par år sedan med en Nibe Keram panna, Laddomat 10 och likadana ack-tankar, fast parallellkopplade med avstängningsventiler på slavtanken. Jag kör bara med pelletsbrännare men vill ha möjligheten att elda med ved, därav två tankar men bara den ena med vvb används.
Du får inte ha slutet expansionssystem, det måste vara öppet om du ska elda med ved pga kokningsrisken, och ett expansionskärl på minst 100 liter går nog åt till den vattenvolymen.

Det finns mycket nyttig läsning på http://www.afabinfo.com och http://www.pellets.info för "egeninstallatörer"
 
Cinolin skrev:
Hej och välkommen till forumet


Du får inte ha slutet expansionssystem, det måste vara öppet om du ska elda med ved pga kokningsrisken, och ett expansionskärl på minst 100 liter går nog åt till den vattenvolymen.
Det är tillåtet och fungerar bra med slutet expkärl tillsammans med fastbränslepanna, men systemet måste ha tre av varandra oberoende "skydd mot skada till följd av för högt tryck eller temeratur".
 
Tack för svaren!

Hmm, tre oberoende skydd...

Ja jag ska ju ha en syr-ventil till kylslingan i panntoppen och det sitter ju en säkerhetsventil som löser vid för högt tryck i toppen på den vänstra tanken, men vad skulle en tredje säkerhetsåtgärd kunna vara? en till övertrycksventil??

Man skulle ju slippa mycket extrajobb om man kunde andvända det expansionskärl jag redan har...

Hur dimensionerar man sådana, tankarna rymmer ju 1000lit och pannan 55lit.
 
giantvalley skrev:
Tack för svaren!

Hmm, tre oberoende skydd...

Ja jag ska ju ha en syr-ventil till kylslingan i panntoppen och det sitter ju en säkerhetsventil som löser vid för högt tryck i toppen på den vänstra tanken, men vad skulle en tredje säkerhetsåtgärd kunna vara? en till övertrycksventil??

Man skulle ju slippa mycket extrajobb om man kunde andvända det expansionskärl jag redan har...

Hur dimensionerar man sådana, tankarna rymmer ju 1000lit och pannan 55lit.
På beulcos hemsida finns ett bra excelark för att dimensionera expansionskärl.

På en fläktstyrd panna räknas pannans överhettningsskydd som stoppar fläkten som ett skydd, sedan säkerhetsventil och syrventil. En dragregulator på en äldre panna räknas också som ett skydd.
 
Du bör nog ha 150 l tryck kärl till den volymen (för stor gör inget) men du behöver bara köpa till ett o koppla ihop dessa så du kommer upp i volym, Kör själv med 80 l tryck.kärl till min nibe keram o 500 l tank där varierar trycket ca 0,5 bar mellan kall/varm tank..
Med laddomat 21 som har inbyggd självcirkulation behövs väl bara syr??
Jag har en laddomat 10 o då behövdes både dykrör/rökrörstermostat till laddomaten...
 
Expansionskärlet jag har nu är på 80lit, då kanske jag kan skaffa ett till så kommer jag upp i 160lit :)

Det lutar åt att jag bygger om det befintliga till en parallellkoppling...
Jag har skissat ihop ett kopplingsshema hur jag tänker dra rören, vad tror ni om det?
Allt kommer i samma höjder som på skissen

Räcker det med 28mm kopparrör till varmvattenladdningen till tanken, eller ska man ha ännu grövre?

Spelar det någon roll på vilken höjd man monterar laddomaten? kan det bildas luftfickor? :confused:
Och sabbar det självcirkulationsfunktionen i laddomaten om kallvattenmatningen dras över dörren:confused:

kopplingsshema-1.jpg
 
Returen mellan pannan och tankarna måste gå lågt, får inte gå upp i taket!. Självcirkulationen fungerar inte då, samt ev. andra problem.
Laddomaten ska också sitta lågt på denna retur och tryckkärlet ansluter du också på den kalla sidan (returen), detta för att förlänga livslängden pga. att det inte är uppvärmt mer än när takarna är fulladdade...onödiga värmeförluster.
Se www.termoventiler.se

/danso
 
Vill du ha självcirkulation måste bottenröret gå vid golvet, bila ned det i golvet.

I övrigt är rördragningen ett typexempel på hur man gör för att få driftstörningar av luft och ånga :) Gå in i sidan på tankarna med övre röret och låt det luta upp mot tankens anslutning. Går inte det får man montera en luftficka på övre röret där luft och ånga kan samlas.

Vill du ha jämn laddning/urladdning av tankarna ska du eftersträva lika lång väg för vattnet genom båda tankarna. Som du ritat kommer vänstra tanken att ligga före den högra vid laddning.
 
_ap_
danso skrev:
Returen mellan pannan och tankarna måste gå lågt, får inte gå upp i taket!. Självcirkulationen fungerar inte då, samt ev. andra problem.
Laddomaten ska också sitta lågt på denna retur och tryckkärlet ansluter du också på den kalla sidan (returen), detta för att förlänga livslängden pga. att det inte är uppvärmt mer än när takarna är fulladdade...onödiga värmeförluster.
Se [länk]

/danso
Får och får, har själv kört med både tillopp och retur i taket på min 25kW flispanna utan några problem.
Att självcirkulationen inte kommer funka är ju klart men hur ofta behöver man egentligen det, och har ni
med självcirkulation prövat om det funkar, typ slagit av strömmen och sett vad som händer.
Har man lite sunt förnuft och kännedom om anläggningen är det nog inga problem att dra rören i taket.
 
Redigerat:
Tack för alla svar!

Jag tror att det blir både enklare och billigare med rördragningen om man bilar ner det undre röret i golvet så det får nog bli så :)

Men det övre röret kommer mitt i dörröppningen om man skulle dra det sluttande mot övre anslutningarna i tanken...:(

Jag skulle möjligtvis kunna dra det andra vägen runt rummet, ca 8-9meter extra väg. men det känns inte som en bra lösning... Men det vore kanske endå den enklaste åtgärden?

Angående dimensionering av rör, vad vore lämpligt? hade tänkt mig 28mm koppar skulle det funka eller :confused:


Nåt sånt här kanske?
ks.jpg
 
Redigerat:
enligt "min" sotare räcker det med laddomat21 +övertrycksventil+fläktstopp på pannan vid för hög temp.syr behövs ej!
 
Räknas laddomaten som en säkerhetsåtgärd?

Jag har ju ingen fläkt i pannan, men en övertrycksventil och jag ska montera en syr-ventil till kylslingan.

Räknas laddomaten så blir det ju 3st, annars så får man väll montera en till övertrycksventil vid pannan då...:)
 
Alternativt kan du dra övre röret över dörren och sätta dit en ångfälla på högsta punkt. Ångfällan är en burk på några liter tex en bit grovt rör som kan fånga ånga/luft när den frisläpps.

Ett annat alternativ är att lyfta tankarna, då förbättras även självcirkulationen radikalt.

Cu28 räcker gott till den pannan om du inte gör några längre svängar med rören.

Och som _ap_ säger är inte självcirkulation nåt måste (och tveksam funktion i många fall), men det är trist med ett extra rör som fångar ånga oönskat...
 
om laddomaten installeras rätt så självcirkulerar den vid elavbrott-dock inte om man dragit returen över dörrar....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.