Jag har nu funderat på att dra kallvattenmatningen till pannan från tankarna i golvet.
Och sen drar man matningen från pannan till tankarna runt rummet, ca 6,5meter extra väg och en höjdskillnad på 25cm så rören stiger med 38mm per meter, vilket jag tror borde räcka för att få lite självcirkulation.:confused:

Som sagt så kanske det där med självcirkulation är lite överskattat, men när jag nu ska andvända enn laddomat 21 så kan man lika gärna sträva efter att få det, annars så kan man ju köpa den billigare laddomat 10 istället :)
 
_ap_
giantvalley skrev:
Jag har nu funderat på att dra kallvattenmatningen till pannan från tankarna i golvet.
Och sen drar man matningen från pannan till tankarna runt rummet, ca 6,5meter extra väg och en höjdskillnad på 25cm så rören stiger med 38mm per meter, vilket jag tror borde räcka för att få lite självcirkulation.:confused:

Som sagt så kanske det där med självcirkulation är lite överskattat, men när jag nu ska andvända enn laddomat 21 så kan man lika gärna sträva efter att få det, annars så kan man ju köpa den billigare laddomat 10 istället :)
En laddomat går ej att jämföra med den billigare ladd10:an, en laddomat 10 är en termisk ventil
med fast temp på retur vattnet till pannan och en laddomat anpassar returen till panna beroende på pannas
effekt. Vid vedeldning är det nästan ett måste med laddomat om man inte vill gå i kok när man börjar
få fart på brasan.
 
Tack för alla svar, nu har jag någorlunda klart för mig hur jag ska göra. :)

Då är det bara att beställa grejjor och sätta igång...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.