Har precis fått hem och installerat det nya bubbelbadkaret.

Problemet är att rören som kommer ut från väggen dit jag kopplar in vattnet bygger ut för långt ifrån väggen, när jag trycker in karet mot väggen så är dessa i vägen.
Jag skulle behöva kapa ner dom med 3cm cirka för att få in karet dikt an mot väggen.

Som det är nu så är det en glipa på 3 cm och vattnet rinner alltså ner längs väggen :eek:

Hur löser man detta?
Visst måste man kunna ersätta dessa rör med någon koppling som inte bygger 7-8cm som dessa ser ut att göra (jag har inte mätt)

• badkar.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser rören ut som kommer genom väggen? Svårt att se på bilden... Om det sticker ut onödigt långa koppar- eller PEX-rör så är det väl bara att kapa dom 3 cm, sätta på en klämkoppling och kanske en mer flexibel slang än de som är där idag.

synpunkter skrev:
Hur ser rören ut som kommer genom väggen? Svårt att se på bilden... Om det sticker ut onödigt långa koppar- eller PEX-rör så är det väl bara att kapa dom 3 cm, sätta på en klämkoppling och kanske en mer flexibel slang än de som är där idag.
Först är det en mjuk slang 2 cm cirka, känns gummi-aktig.
Sedan så kommer en böj i silvrigt kraftigt stål eller liknande.

Vaa. en mjuk slang ut ur väggen? för mig ser det ut som PEX rör. Det är iofs. en sorts slang, men väldigt styv.

Krilleman
Ser ut som det är 16mm PEX-övergångar på 15mm VA koppling...

hempularen skrev:
Vaa. en mjuk slang ut ur väggen? för mig ser det ut som PEX rör. Det är iofs. en sorts slang, men väldigt styv.
Nja, inte jättemjuk då.
Det är säkerligen ett Pex-rör om du tycker att det ser ut som ett.

Vad tror du om möjligheten att kapa det då?

Det verkar som om du inte får in badkaret till väggen för att rören tar i och det beror väl på att slangarna mellan vägg och badkaret går rakt fram från rören som könner ut ur väggen. Är inte en (enkel) lösning på detta att du inte kapar rören som kommer ut vägg utan att du endast sätter en 90-gradare direkt på rören som kommer ut vägg (som anslutningen i badkaret alltså). Då ser det ut som du tjänar i vart fall 3 cm.

Om det är PEX i väggen så klipper man dom med en speciellt PEX-sax, eller som jag, med en bättre sekatör.

Några lösningar har presenterats men jag är inte säker på hur ni menar om jag ska vara ärlig.
Jag lägger upp 3st nya bilder på hur det ser ut så att ni förhoppningsvis kan se bättre.

Den första är tagen rakt uppifrån och de två andra är tagna från sidan.

• uppifrån.JPG
    Skapa konto
  • Sidobild 1.jpg
    Skapa konto
  • Sidobild 2.jpg
    Skapa konto
Du behöver en väggbricka typ som hempularen pekar på.

Sedan blir jag lite frågande till att det sitter en kopplingsdosa vi badkaret på väggen, kanske OK om den inte är åtkomlig då den är dold av badkaret men det kommer någon elkunnig att svara på.

Ja det verkar ju som att om installatören använt vanliga väggbrickor:

http://www.sigro.se/sv/vaeggkopplingssystem/fmm-vaeggbricka-g15.php

så skulle man ha hittat dessa 3-4 cm som behövs. Fattar egentligen inte varför man gör på detta sätt, fruktansvärt fult. Finns väl egentligen inget som hindrar att man monterar en "riktig" väggbricka i efterhand, borde kunna bli rätt även med tätskikt etc (väggbrickan ligger utanför tätskikt).

Nimajneb skrev:
Du behöver en väggbricka typ som hempularen pekar på.

Sedan blir jag lite frågande till att det sitter en kopplingsdosa vi badkaret på väggen, kanske OK om den inte är åtkomlig då den är dold av badkaret men det kommer någon elkunnig att svara på.
Okej, ska försöka få tag i någon väggbricka som är med slimmad.

Gällande kopplingsdosan så är den ju ganska lättåtkomlig då det bara är till att skjuta ut badkaret något.
Det finns även en brytare till badkaret som enligt lag ska sitta tillgängligt om jag förstår det rätt.
Denna sitter tillgänglig i badrummet.

Däremot så ska jag ju silikona ordentligt runt kopplingsdosan så att den är tät.

MathiasS skrev:
Ja det verkar ju som att om installatören använt vanliga väggbrickor:

[länk]

så skulle man ha hittat dessa 3-4 cm som behövs. Fattar egentligen inte varför man gör på detta sätt, fruktansvärt fult. Finns väl egentligen inget som hindrar att man monterar en "riktig" väggbricka i efterhand, borde kunna bli rätt även med tätskikt etc (väggbrickan ligger utanför tätskikt).
Nu hänger jag inte med riktigt.
Du menar att installatören har använt vanliga väggbrickor, men den du länkar till ser väl inte ut som den som är uppsatt hemma hos mig?

Är ditt förslag att köpa och montera en sådan väggbricka som du länkar till istället för att spara några nödvändiga centimeter?

När det gäller väggbrickan så är det en sådan som all länkar till men du behöver en med två gängade utlopp.

När det gäller eldosan så valde min elektriker att sätta den under badkaret på själva "motordelen" och att det går en kabel med slack ut från väggen. Sedan sitter en strömbrytare som inte går att nå ifrån badkaret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.