1 384 läst · 17 svar
1k läst
17 svar
Behöver jag byta dessa stammar?
Bra tips! Dessa går dock igenom två förråd och i övrigt under mark, så jag tror inte tysta rör behövs 😌J JohanLun skrev:Jag har uppfattat att det inte alls funkar så. Om man vet att rören är dåliga och läcker måste man ju byta. Men det finns inget krav att byta efter 40 år.
Det går ju även att relina rör.
Jag skulle bytt alla som är enkla att komma åt, övervägt att relina om nån stump gick dåligt till eller man precis renoverat där det går.
Att tänka på - när man byter från gjutjärn till plast låter rören mer. Går de genom tex ett kök så rekommenderar jag att antingen isolera i slitsen eller kolla efter tysta rör. Jag bytte till plaströr från toa till övervåning (eller, det var faktiskt en rörmokare som gjode det, även om jag efter det bytt endel själv) och innan jag byggde in röret så lät det mycket när man spolade. Så går rören som på bilden, fritt, i källaren och man har det som TV rum eller kontor så är det läge att kika på tysta rör!
Sant med 40 år, beroende på vad man har. Men nu pratade vi om rör som är närmare 70 år. Relining kostar 10x så mycket som traditionellt byte. Värt det om man varit dum och byggt ett nytt badrum men glömt byta rören. Annars fyller relining väldigt lite funktion för villaägare om man inte tycker om att kasta bort pengar.J JohanLun skrev:Jag har uppfattat att det inte alls funkar så. Om man vet att rören är dåliga och läcker måste man ju byta. Men det finns inget krav att byta efter 40 år.
Det går ju även att relina rör.
Jag skulle bytt alla som är enkla att komma åt, övervägt att relina om nån stump gick dåligt till eller man precis renoverat där det går.
Att tänka på - när man byter från gjutjärn till plast låter rören mer. Går de genom tex ett kök så rekommenderar jag att antingen isolera i slitsen eller kolla efter tysta rör. Jag bytte till plaströr från toa till övervåning (eller, det var faktiskt en rörmokare som gjode det, även om jag efter det bytt endel själv) och innan jag byggde in röret så lät det mycket när man spolade. Så går rören som på bilden, fritt, i källaren och man har det som TV rum eller kontor så är det läge att kika på tysta rör!
Bra att TS byter, kommer ge er lugn och trygghet och inget ni behöver göra igen i första taget.