Mina föräldrar skiljde sig för många år sedan i en smutsig skilsmässa och har sedan dess inte haft kontakt. I det skede valde dom att skänka huset som dom hade till mig och min syster för att undvika tjafs om det.
Min far har bott kvar där själv sedan dess.
Nu har han sedan många år tillbaks ny sambo och dom har letat andra hus för att få något eget. Men har hela tiden landat i att dom inte hittar något som kan slå pappas hus. (Vårt)

nu har dom kommit dit att dom vill köpa det så att dom båda äger 50/50.
Båda är pensionärer och har inte råd med full värdering.
Vi (jag och min syster) tycker ju såklart det är kul och vill hjälpa till.
Men så lätt är det ju inte om man börjar fundera.
För om vi säljer undervärderar så efterskänker ju vi pengar/arv till min fars sambos barn.

hur göra?

• Gilla
K@tten
  • Laddar…
Hyra ut det? För ni kan aldrig avtal bort arvslotten från sambons barn och då är arvet inte baserat på ev köpesumma nu utan vad huset är värt när sambon går bort. De andra barnen (och ni) har ju rätt att ta del av arvet direkt er pappa alt sambon går bort så det kan ju också slå hårt mot den andre

• Gilla
Gunilla Sundin och 2 till
  • Laddar…
Kan ni inte behålla den andelen av huset som skiljer mellan tilltänkta köpeskillingen och marknadspriset så efterskänker ni inga pengar till din fars sambos barn.

Då kanske ni även slipper eventuella konflikter med er mor om att de fick köpa huset så billigt och inte hon.

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Att hyra ut huset istället, som tidigare skribent varit inne på, är ett alternativ ni kan överväga. Men är det viktigt att ägandeskapet övergår så är det jag kommer att tänka på en revers. Dvs att ni säljer fastigheten för fullt pris, men skriver en revers för en del.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
BeaumontX BeaumontX skrev:
Att hyra ut huset istället, som tidigare skribent varit inne på, är ett alternativ ni kan överväga. Men är det viktigt att ägandeskapet övergår så är det jag kommer att tänka på en revers. Dvs att ni säljer fastigheten för fullt pris, men skriver en revers för en del.
intressant

hur tänker du med reversen?

Om huset är värt 5 milj, men de kan bara betala 4 milj. Då kan. I låna ut resten (se till att det ligger pantbrev som säkerhet för lånet). Den dag huset skall säljas, får ni ut lånet.

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
P
Det måste ju ändå vara bäst att låta dom hyra för en vettig hyra för att slippa dom problem som kan uppstå när en av dom ev går bort och den andra står där och ska reda ut det hela och nån sida har rätt till sina arv. Dom flesta andra varianter så blir det väl svårt att få till så att det inte blir orättvist åt något håll. vid alla olika varianter som kan uppstå beroende på vem som går bort först.

Det är ju också jätte enkelt med allt så länge alla är pigga och med i huvudet helt överens och allt sånt. värre om nån blir senil eller bara knasiga dåliga beslut... skulle er far gå bort först så är det ju inte säkert att nya sambon är lika vettig att ha att göra med längre och kan vara mycket svårt att få loss pengarna då och ni kan få vänta en evighet på att huset blir sålt och olika varianter av överbelåning eller att marknaden svänger så värderna blir en bråkdel..
Alla olika former av reverser går ju att missbruka och över belåna huset , bo kvar fast man inte har råd och låta det förfalla för att det missgynnar fars nya sambos ungar...

Jobbigt att måla fan på väggen men olika såna här konstiga upplägg har en förmåga att bita en i röven , och jag har tyvärr erfarenhet av hur det kan gå till när relationer skär sig och vissa människors girighet överträffar allt sunt förnuft..

Men har dom inte råd att köpa det till marknadspris nu så kommer det ju knappast att gå bättre ekonomiskt i framtiden utan risken för ekonomitrassel i framtiden är ju stor risk att det skapar framtida problem och när nån av dom blir själv så kommer ju ekonomin att rasa ihop.

Så alla former av försäljning under marknadspris kommer ju kunna missbrukas för att flytta över så att ni kommer få lov att dela med sambons barn den dagen nån går bort.

• Gilla
TSkoogh och 6 till
  • Laddar…
Jag tycker ni är giriga...

Ni säljer nåt ni fått.
Ni ärver och säljer det en gång till.

Och nu funderar ni om ni säljer första gången för billigt och andra gången behöver dela med andra arvingar.

Fy fan.

Be dem flytta och sälj till högstbjudande och ta pengarna sedan hoppas att de hinnar köpa och betala av ett hus till innan de dör så ni får ett halvt hus till att sälja.

/ATW

• Arg
  • Wow
Kvackatore och 4 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Jag tycker ni är giriga...

Ni säljer nåt ni fått.
Ni ärver och säljer det en gång till.

Och nu funderar ni om ni säljer första gången för billigt och andra gången behöver dela med andra arvingar.

Fy fan.

Be dem flytta och sälj till högstbjudande och ta pengarna sedan hoppas att de hinnar köpa och betala av ett hus till innan de dör så ni får ett halvt hus till att sälja.

/ATW
What?

det är bara min far som vill göra rätt för sig,
Vi har inga problem att dom bor där hur länge dom vill. vi behöver inga pengar just nu.

men skulle vi skänka tillbaks huset så skänker vi ju också bort 50% av vårt arv. Hade du gjort det?

• Gilla
shtob och 12 till
  • Laddar…
Huset var ju också till hälften er mors innan ni fick det, om jag uppfattat rätt. Jag förstår att det är en känslig sak, och jag har svårt att ge råd. Kanske inte helt konstigt heller att din far och hans sambo föredrar ett hus de inte har råd att köpa framför hus de har råd med. Vi är nog många som skulle hålla med om det... Men som sagt, vad de gör är att be er att ge dem en substantiell gåva. Uppfattar de det så?

• Gilla
Jotsat och 2 till
  • Laddar…
F Freppuno skrev:
Mina föräldrar skiljde sig för många år sedan i en smutsig skilsmässa och har sedan dess inte haft kontakt. I det skede valde dom att skänka huset som dom hade till mig och min syster för att undvika tjafs om det.
Min far har bott kvar där själv sedan dess.
Nu har han sedan många år tillbaks ny sambo och dom har letat andra hus för att få något eget. Men har hela tiden landat i att dom inte hittar något som kan slå pappas hus. (Vårt)

nu har dom kommit dit att dom vill köpa det så att dom båda äger 50/50.
Båda är pensionärer och har inte råd med full värdering.
Vi (jag och min syster) tycker ju såklart det är kul och vill hjälpa till.
Men så lätt är det ju inte om man börjar fundera.
För om vi säljer undervärderar så efterskänker ju vi pengar/arv till min fars sambos barn.

hur göra?
Vore jag i samma situation skulle jag hyra ut huset för ett rimligt belopp till din far och hans sambo och låta det stå i kontraktet att de kan bo kvar så länge de kan och vill.

Det torde vara minsta möjliga krångel för dig och din syster, killgissar jag, och mest fördelaktigt rent ekonomiskt för din far och hans sambo. Ett tryggt och billigt boende på äldre dar helt enkelt.

• Gilla
Jotsat och 7 till
  • Laddar…
F Freppuno skrev:
intressant

hur tänker du med reversen?
I princip blir det att din far och hans sambo lånar pengar av dig och din syster. Eftersom det lånet används för att betala samma pengar till dig och din syster, behövs det inga "riktiga pengar" som byter hand, utan det är bara reversen/skuldbrevet som finns som intygar att den far och hans sambo har en skuld till er. Denna skuld ligger sedan på fastigheten, om ni tar ut pantbrev på det, så vid en eventuell försäljning måste din far och hans sambo lösa skulden mot er. Skulle de avlida ingår skulden i dödsboet, så det kommer regleras innan arven. Givetvis finns det en risk, finns det inte tillräckligt med tillgångar i dödsboet, tex om fastigheten har förfallit väldigt mycket eller marknaden skulle ha en jättedipp, så kan ni inte få tillbaka pengarna i lånet.

Lite beroende på vad ni är ute efter. Ett alternativ kan också vara att skänka en del av fastigheten till er far men skriva in i gåvobrevet att det ska vara enskild egendom. Då kommer den delen hållas utanför vid eventuell skilsmässa eller bortgång, men ni är inte skyddade vid en eventuell försäljning.

Ett tips är att höra med er bank. De har oftast jurister som kan hjälpa till, både med råd och eventuella avtalsskrivningar. De kan sätta in sig i alla detaljer rörande er situation, som du kanske inte vill skriva ut i ett publikt forum.

• Gilla
Peternow
  • Laddar…
P
F Freppuno skrev:
Vi har inga problem att dom bor där hur länge dom vill. vi behöver inga pengar just nu.
Varför vill de inte fortsätta som nu? Att de bor kvar där utan att köpa huset blir ju billigast för dem.
Har du och din syster något slags hyresavtal med er Far och hans sambo som gör att de inte kan bli utkastade?
Annars borde ni kanske skriva ett sådant. Hyran kan vara en symbolisk summa.

• Gilla
lera
  • Laddar…
harry73
Kan det vara så att din far vill säkerställa att sambon kan bo kvar efter hans bortgång?

Om nu också vill att hon kan bo kvar, går det säkert att ordna. Vill ni inte att hon bor kvar, går det säkert att ordna det med.

• Gilla
islander
  • Laddar…
P
En stor del av svårigheten ligger ju i att er mamma och er far gett er sitt hus..
Skulle man sälja det under verkligt värde eller ge tillbaka det till fadern så har man ju även kört över mammans vilja då man ju plötsligt gett er far mer av huset än han hade rätt till..

Dom flesta förslag vi sett hitills hamnar ju i att man ignorerar mammans vilja som troligen inte hade för avsikt att ge sin ex gubbe hela huset eller sätt in valfritt procent tal.. Om man nu "lämnar tillbaka" huset till pappan..

Väldigt svårt läge att inte nån blir förbisedd / lurad eller arvslös eller vilket ord man nu vill använda..
Jag skulle nog som jag tidigare var inne på ge farsgubben en billig symbolisk hyra för det är helt enkelt det ärligaste i er familj och för att inte starta nya problem.

Enda som ev kan vara förlorare på det upplägget är ju nya sambon och ev arvtagare under henne där, men dom har ju egentligen ingen rätt till huset i dagens läge..Och vill dessa köpa in sig i ett dyrare hus än dom har råd med för att få ta del i ett arv man inte har rätt till så skulle jag fundera om inte det blir svaret att hyr med billig vettig hyra och passar inte det nya frun så får dom köpa nåt dom har råd med.
ursäkta klarspråket men när det handlar om arv och pengar så lär man se upp för det finns alltid falska folk som gör allt för pengar och även om man tror dom är reko så kan det snabbt ändras när saker förändras.

Redigerat:
  • Gilla
Radhusdröm och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.