6 209 läst · 17 svar
6k läst
17 svar
Behöver byta inbyggd kyl och frys till högre, får problem med överskåp (Ikea Faktum stomme)
G Gramphos skrev:Kolla på Elgigantens stommar (epoq). De har mått som passar med Faktum.
[länk]
De är dyrare än Ikea, men antagligen billigare än att anlita en snickare om du inte vågar kapa dina stommar själv.
Det borde vara rätt enkelt att kapa de befintliga stommarna om du har ett sågbord. Det är lite klurigare utan, men egentligen inte jättesvårt. Du kan faktiskt lösa det med en handsåg, en stabil arbetsbänk och bra tvingar, och något rakt att såga efter:
Mät upp hur hög in stomme ska bli, markera var skivan ska kapas. Spänn fast din stödlinjal (till exempel ett vattenpass i aluminium eller en stålregel) så att din fogsvans eller ryggsåg kan följa den och ge dig ett rakt snitt. Såga försiktigt med låg lutning på sågen. Upprepa på samtliga vertikala sidor. Se till att kapa samtliga på samma sida (antingen botten eller toppen)
Spara den avsågade delen för att enkelt kunna kopiera hålbilden till de kvarvarande stommen:
Borra upp hålen i den avsågade biten av stommen så att de blir genomgående. Anpassa sedan hålen så att de stämmer med den befintliga stommen. Skruva ihop dem, eller använd hyllbärare för att säkerställa hålmallens position. Borra nya hål med din avsågade del som mall.
Dörrarna är svårast. Det är svårt att se på bilden om de är snickrade dörrar eller dörrar i MDF. I det senare fallet är det svårt att göra något som blir snyggt. Speciellt om luckorna är filmade och inte målade.
Är luckorna i trä är det lättare att kapa även dem. Då måste du lyckas slå isär luckan så att den blir 5 delar (två vertikala och 2 horisontella brädor samt en skiva som gör dörrspegeln) Kapa sedan de vertikala delarna och skivan så att de får rätt längd och sätt ihop dörrarna igen.
Tack för svaret, jag bestämde mig först att titta på ikea stommarna de hade också nya dörrar, jag kommer ta hjälp med upphängandet av skåpen, jag har en känsla att det kan ramla ner om jag gör det själv har inte gjort det förut, har vänner som hjälper mig med det. Jag noterade också stommarna från Elgiganten, de såg väldigt fina ut, men dimensionen var kortare på djupet jämfört med Metod från ikea jag vill gärna att de sticker ut över kyl och frys som nu gå längre ut än tidigare kyl och frys. Men om någon annan letar efter stommar som passar till faktum i framtiden så hittade jag också dessa när jag googlade: https://www.xn--smlandsluckan-qfb.s...-overskap-till-kok-ikea-faktum-ovan-kyl-frys/
kanske kan det hjälpa någon.
Jag kommer gå sakta fram så jag börjar kolla på ikea och se hur färger upplevs m.m.. Igår hade jag problem med elen bakom skåpen, men det är en historia i sig hur det såg ut bakom kylskåpet, men det har jag fått hjälp att få det fackmannamässigt utfört för det var det inte innan. Kyl och frys är installerade och på plats, så till helgen kollar jag på ikea stommarna. Tack alla för hjälpen det var vänligt av er.
Bra lösning! - Jag har samma köksskåp hemma och där har jag kapat ner ett överskåp på liknande sätt för att sätta en alliansfläkt på rätt höjd.Demmpa skrev:
Tänk på att eluttagen blir monterade i överskåpet, man bör eller måste kunna koppla ur frysen utan att ta ut den från sitt fackM micke_c2 skrev:Tack för svaret, jag bestämde mig först att titta på ikea stommarna de hade också nya dörrar, jag kommer ta hjälp med upphängandet av skåpen, jag har en känsla att det kan ramla ner om jag gör det själv har inte gjort det förut, har vänner som hjälper mig med det. Jag noterade också stommarna från Elgiganten, de såg väldigt fina ut, men dimensionen var kortare på djupet jämfört med Metod från ikea jag vill gärna att de sticker ut över kyl och frys som nu gå längre ut än tidigare kyl och frys. Men om någon annan letar efter stommar som passar till faktum i framtiden så hittade jag också dessa när jag googlade: [länk]
kanske kan det hjälpa någon.
Jag kommer gå sakta fram så jag börjar kolla på ikea och se hur färger upplevs m.m.. Igår hade jag problem med elen bakom skåpen, men det är en historia i sig hur det såg ut bakom kylskåpet, men det har jag fått hjälp att få det fackmannamässigt utfört för det var det inte innan. Kyl och frys är installerade och på plats, så till helgen kollar jag på ikea stommarna. Tack alla för hjälpen det var vänligt av er.