7 552 läst · 19 svar
8k läst
19 svar
Behandling av fasad timmerhus
Renoverare
· Uppsala
· 1 859 inlägg
Det är inte gammal Falu rödfärg eller någon annan slamfärg du har då? När den blir riktigt gammal blir den brunaktig och färgar av sig som ett damm så fort man tar på den.T Timmerö skrev:
Tack! Ska ta ett till varv och fundera på hur vi vill ha det. Din logik angående timret kan jag köpa. Är det bara Falu rödfärg (slamfärg?) som är ok för timret eller gäller det generellt att slamfärger är ok?H heimlaga skrev:
Generell fråga till alla andra här också: behöver man skrapa ytan ren eller sandblästra eller går det att borsta ytan innan man målar?
Jag kan inte förstå att det skulle vara någon större skillnad mellan slamfärger av olika slag så länge de inte är utblandade eller "förbättrade" med akryl eller vad det nu är som vissa fabrikanter blandar i.
Den enda rena fabriksgjorda slamfärgen jag känner till är falu rödfärg men det är fullt möjligt att det finns många andra som jag inte känner till. Jag är träkarl inte målare.
Det är alltid problem med annan ytbehandling under slamfärg. Finns det sådan får man nog skrapa eller sandblästra skulle jag tro. Fast det finns andra här på forumet som vet mer om sådant.
Den enda rena fabriksgjorda slamfärgen jag känner till är falu rödfärg men det är fullt möjligt att det finns många andra som jag inte känner till. Jag är träkarl inte målare.
Det är alltid problem med annan ytbehandling under slamfärg. Finns det sådan får man nog skrapa eller sandblästra skulle jag tro. Fast det finns andra här på forumet som vet mer om sådant.
Renoverare
· Uppsala
· 1 859 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden