3 816 läst · 21 svar
4k läst
21 svar
Behålla takpannorna?
Ditt fina gamla hus blir vackrare med återvunna pannor. Med nya pannor får du räkna med minst 15-20 år innan taket får en patina som motsvarar husets fasadtegel. Kostnaden blir, som du märkt, ungefär samma. Kruxet är att finna takläggare som gärna lägger om gammalt tak!
Morgonens jyckepromenad ägnades åt att titta på tak i min lilla by. Estetiskt blir dessa äldre hus vackrare med återvunna pannor - de som fått nya behöver många år på sig att smälta in i miljön. I mitt "nybyggda" kvarter är det väldigt stor skillnad på hur pannorna tar emot smuts och jag vet inte om det beror på pannleverantören. Detta verkar dämpas ner efter 15 år.
Morgonens jyckepromenad ägnades åt att titta på tak i min lilla by. Estetiskt blir dessa äldre hus vackrare med återvunna pannor - de som fått nya behöver många år på sig att smälta in i miljön. I mitt "nybyggda" kvarter är det väldigt stor skillnad på hur pannorna tar emot smuts och jag vet inte om det beror på pannleverantören. Detta verkar dämpas ner efter 15 år.
Helt inne på din linje. Men kanske att man ska tvätta pannorna med högtryck och alg/mosstvätt, framför allt de som ligger på norrsidan/framsidan.yonna skrev:Ditt fina gamla hus blir vackrare med återvunna pannor. Med nya pannor får du räkna med minst 15-20 år innan taket får en patina som motsvarar husets fasadtegel. Kostnaden blir, som du märkt, ungefär samma. Kruxet är att finna takläggare som gärna lägger om gammalt tak!
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 338 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 338 inlägg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 338 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 338 inlägg
Jaa, det är inte ett bra sätt. Du kommer förstöra ytan ännu mer så mossan trivs ännu bättre och korta pannan livslängd.N nordman39 skrev:
Jag vet inte exakt vad som är bäst men eftersom mossan vuxit fast i själva leran så skulle jag inte vilja använda våld. Borsta bort allt som lossnar enkelt och behandla med moss medel för tak är ju helt riskfritt men det finns säkert något mellanting också.