227 läst · 8 svar
227 läst
8 svar
Begränsa värme parkettgolv
Tänkte installera vattenburen golvvärme samt ha något slags trägolv.
Hur begränsar man smartast värmen så man inte kör ut t.ex. 40 grader rakt ut i golvet?
Har sett att LK har rumstermostat med möjlighet till extern givare som då läggs ut i golvet som mäter. Därefter slår den ju ifrån direkt på slingan.
Men i mitt fall där jag inte tänkte ha LK rumstermostat utan enbart smarta givare som kopplas direkt in i en Homey smart hub. Finns det smart sätt då?
Tankar som dyker upp är att det ju bara är att sätta en smart givare både i rummet och i golvet som kommunicerar med Honeyn och där bygga villkoren.
Någon som har byggt något smart?
Hur begränsar man smartast värmen så man inte kör ut t.ex. 40 grader rakt ut i golvet?
Har sett att LK har rumstermostat med möjlighet till extern givare som då läggs ut i golvet som mäter. Därefter slår den ju ifrån direkt på slingan.
Men i mitt fall där jag inte tänkte ha LK rumstermostat utan enbart smarta givare som kopplas direkt in i en Homey smart hub. Finns det smart sätt då?
Tankar som dyker upp är att det ju bara är att sätta en smart givare både i rummet och i golvet som kommunicerar med Honeyn och där bygga villkoren.
Någon som har byggt något smart?
Så blir det ju, men så kan man ju ha varmare i t.ex. badrum med klinker så stryper man så hela fördelaren blir det svalare även på klinkers i badrum.J Josth skrev:
Man behöver dels justera in flödet för varje slinga, dels för hela shunten.
Difftemperaturen på golvvärmeslingorna bör vara 3-5⁰, de rum du vill ha högre temperatur i får du justera till ca 3⁰, de rum du vill ha lägst temperatur i för du justera till ca 5⁰.
Difftemperaturen på golvvärmeslingorna bör vara 3-5⁰, de rum du vill ha högre temperatur i får du justera till ca 3⁰, de rum du vill ha lägst temperatur i för du justera till ca 5⁰.
Som sägs i diverse trådar på BH. Inte för hög temp på trägolv, skiljer sig en del vad för sort. Alla termostater på max, sen justera in kurvan på VP och shunt om det är panna, sådet stämmer med klimatet inne. tänker inte säga något om alla s.k. smarta system. Men inget är gratis och återbetalningstiden är lååångt bort, så för min del, inga massa givare och elektronik som kommer att strula i framtiden, bara raka rör ut. Men trenden verkar vara så att, ( alla ska ha ) nu ska det vara ett helt elektronikst hem, med massor av elektronik. Hänger inte med riktigt. Men upp till var och en.T TuXy skrev:
Men klart är att allt går att sälja med mördande reklam, hur bra allt är att sitta 1000 mil hemifrån och tända ytterbelysning eller övervaka något.
Tänker då på detta. """" Kom och köp konservad gröt "" som det sjungs om.
Jag håller med och det är även därför jag inte vill lägga multim på t.ex. LKs rumstermostater. Däremot vill jag ju inte bränna på med för mycket värme på just trägolv.J jonaserik skrev:Som sägs i diverse trådar på BH. Inte för hög temp på trägolv, skiljer sig en del vad för sort. Alla termostater på max, sen justera in kurvan på VP och shunt om det är panna, sådet stämmer med klimatet inne. tänker inte säga något om alla s.k. smarta system. Men inget är gratis och återbetalningstiden är lååångt bort, så för min del, inga massa givare och elektronik som kommer att strula i framtiden, bara raka rör ut. Men trenden verkar vara så att, ( alla ska ha ) nu ska det vara ett helt elektronikst hem, med massor av elektronik. Hänger inte med riktigt. Men upp till var och en.
Men klart är att allt går att sälja med mördande reklam, hur bra allt är att sitta 1000 mil hemifrån och tända ytterbelysning eller övervaka något.
Tänker då på detta. """" Kom och köp konservad gröt "" som det sjungs om.
Jag har nämligen en källare som även behöver värme och där kan man ju tänka sig att det kräver mer värme än t.ex. ett vardagsrum på första våningen.
Golvvärme i källaren med isolerat golv i betong.Demmpa skrev:
Allt kommer alltså vara golvvärme fördelat på källare samt 1,5 plan.
Vid/på fördelaran ska då vara en maxtermostat som ställs in, den kommer att begränsa tempen till GV. Sen det med källaren, troligtvis element där och dom behöver lite mer temp. Se till att koppa in det som yvå system, rörmässigt. Så källaren ska kopplas så nära VP som möjligt och då meste även cirkpumpen i VP snurra och ha kraft för att ge flöde till alt. Många VP ska styra pumpen till olika fart ( bara skit ) när farten sönks, så kan det bli att delar längst bort inte får det flöde som blir. Så bort med auto och sätt max på pumpen först och prova hur det blir, sen kan man ställa ner lite grann ( minfart på den. )
Har själv GV och ströp in för tror jag 25 års sedan och inte rört det sen dess. Nu visserligen med en riktig shuntgrupp som styr på utetempen.
Har själv GV och ströp in för tror jag 25 års sedan och inte rört det sen dess. Nu visserligen med en riktig shuntgrupp som styr på utetempen.
Klicka här för att svara