38 203 läst · 47 svar
38k läst
47 svar
Begagnad Passat GTE
Tjena!
Spinner vidare på tråden, fler som troligtvis köpt sig begagnade GTE:er. Står själv inför ett bilbyte och står nu och väljer mellan en 2016-2017 Passat TDI190 alternativt Passat GTE, prislapp om ca 220'-240', då landar miltalet på ca 8000-10000mil.
Någon som vill dela med sig av erfarenheter av dessa som begagnade? Något spec jag bör ha i åtanke vid val? Byten av kamrem/kedja? Serviceintervaller? Någon som kört 20000+mil med GTE?
Jag vill ju helst köpa en GTE men är lite orolig för modellens relativt korta existens = batteriets ev livslängd, problem tidigare verkar ha haft med elfel osv. TDI:n känns ju klart mer "etablerad" och driftsäker. Flertalet väner och bekanta kör TDI:n så den har man ju bättre koll på.
Kan tillägga att vi bor i Halmstad, dvs något mildare klimat m.h.t. just GTE:n. Har knappt 10km till jobbet, klar fördel att kunna köra mycket på el.
Tack på förhand!!
Spinner vidare på tråden, fler som troligtvis köpt sig begagnade GTE:er. Står själv inför ett bilbyte och står nu och väljer mellan en 2016-2017 Passat TDI190 alternativt Passat GTE, prislapp om ca 220'-240', då landar miltalet på ca 8000-10000mil.
Någon som vill dela med sig av erfarenheter av dessa som begagnade? Något spec jag bör ha i åtanke vid val? Byten av kamrem/kedja? Serviceintervaller? Någon som kört 20000+mil med GTE?
Jag vill ju helst köpa en GTE men är lite orolig för modellens relativt korta existens = batteriets ev livslängd, problem tidigare verkar ha haft med elfel osv. TDI:n känns ju klart mer "etablerad" och driftsäker. Flertalet väner och bekanta kör TDI:n så den har man ju bättre koll på.
Kan tillägga att vi bor i Halmstad, dvs något mildare klimat m.h.t. just GTE:n. Har knappt 10km till jobbet, klar fördel att kunna köra mycket på el.
Tack på förhand!!
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 926 inlägg
Glöm inte att när den fria servicen går ut är GTE’n dyrare att serva än motsvarande diesel/bensin. 1500mil alternativt 12 månader är serviceintervallerna som gäller. Lägg där till att just 6000mils-servicen är extra kostsam eftersom DSG-lådan behöver ett oljebyte. ~10-12000 går den servicen på tyvärr. Min har snart gått 5000 mil så nästa sommar är det dags...Miles skrev:
Detta var jag tyvärr inte medveten om när jag valde GTE, så kalkylen blev ju lite sämre.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 008 inlägg
Serviceintervall är 1500mil/1år, på både inspektion och olja om jag inte missminner mig.M michael.h skrev:Tjena!
Spinner vidare på tråden, fler som troligtvis köpt sig begagnade GTE:er. Står själv inför ett bilbyte och står nu och väljer mellan en 2016-2017 Passat TDI190 alternativt Passat GTE, prislapp om ca 220'-240', då landar miltalet på ca 8000-10000mil.
Någon som vill dela med sig av erfarenheter av dessa som begagnade? Något spec jag bör ha i åtanke vid val? Byten av kamrem/kedja? Serviceintervaller? Någon som kört 20000+mil med GTE?
Jag vill ju helst köpa en GTE men är lite orolig för modellens relativt korta existens = batteriets ev livslängd, problem tidigare verkar ha haft med elfel osv. TDI:n känns ju klart mer "etablerad" och driftsäker. Flertalet väner och bekanta kör TDI:n så den har man ju bättre koll på.
Kan tillägga att vi bor i Halmstad, dvs något mildare klimat m.h.t. just GTE:n. Har knappt 10km till jobbet, klar fördel att kunna köra mycket på el.
Tack på förhand!!
Kolla så att det är gjort, jag har lyckats köpa en bil av en VW-handlare, bilen har leasats ut av handlaren som företagsleasing innan den såldes begagnad till mig.
Bilen var felinställd på 3000mil/2år när jag köpte den, vilket gör att den missat service vid 1500mil samt gått över vid 4500mil innan det upptäcktes. Håller fortfarande på och pratar ned firman 9månader senare
Som sagts, 6000milaservicen är kostsam, gjorde den i våras (då vi upptäckte att den skulle servicen var fel).
Men! Jag uppskattar verkligen att köra på el =)
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 926 inlägg
Så du menar att alla VAG-bilar med DSG-lådan byter olja efter 6000 mil? Herrejisses! Jag trodde det var specifikt för GTE i o m att den anpassats för båda drivlinorna.Stefan N skrev:
Som jag förstått det så består DSG-servicen främst av arbetstiden då det är trångt och svårservat, inte kostnaden för oljan i sig. Det argumentet kan jag köpa då det onekligen är trångt under huven på GTE’n, men jag kan inte tänka mig att VAG har samma problem på samtliga modeller? Det bör ju rimligen vara betydligt smidigare att byta olja på en TDI jämfört med en GTE, annars har man ju helt försummat Design For Assembly, servicetänk etc och det kan jag inte tänka mig från VAG. M a o bör ju en TDI vara lättare/billigare att serva när det kommer till DSG-lådan, men jag kan ha fel?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 008 inlägg
Idag upplever jag att många biltillverkare väljer bort detta, det är ändå inte de som köper bilen i början som drabbas av detta, det är vanligt att bilen går sina första år med leasing där allt sånt redan är betalt.andr.ljung skrev:Så du menar att alla VAG-bilar med DSG-lådan byter olja efter 6000 mil? Herrejisses! Jag trodde det var specifikt för GTE i o m att den anpassats för båda drivlinorna.
Som jag förstått det så består DSG-servicen främst av arbetstiden då det är trångt och svårservat, inte kostnaden för oljan i sig. Det argumentet kan jag köpa då det onekligen är trångt under huven på GTE’n, men jag kan inte tänka mig att VAG har samma problem på samtliga modeller? Det bör ju rimligen vara betydligt smidigare att byta olja på en TDI jämfört med en GTE, annars har man ju helt försummat Design For Assembly, servicetänk etc och det kan jag inte tänka mig från VAG. M a o bör ju en TDI vara lättare/billigare att serva när det kommer till DSG-lådan, men jag kan ha fel?
Sen kan man ta rejält betalt från de som kommer senare, och då tillslut faktiskt börja tjäna pengar på bilen (service och reservdelar).
Vill minnas att oljan var rätt dyr.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Jag ska sälja min 2017 nu, gått 5000mil. Har funkat klockrent det är allt jag kan säga.M michael.h skrev:Tjena!
Spinner vidare på tråden, fler som troligtvis köpt sig begagnade GTE:er. Står själv inför ett bilbyte och står nu och väljer mellan en 2016-2017 Passat TDI190 alternativt Passat GTE, prislapp om ca 220'-240', då landar miltalet på ca 8000-10000mil.
Någon som vill dela med sig av erfarenheter av dessa som begagnade? Något spec jag bör ha i åtanke vid val? Byten av kamrem/kedja? Serviceintervaller? Någon som kört 20000+mil med GTE?
Jag vill ju helst köpa en GTE men är lite orolig för modellens relativt korta existens = batteriets ev livslängd, problem tidigare verkar ha haft med elfel osv. TDI:n känns ju klart mer "etablerad" och driftsäker. Flertalet väner och bekanta kör TDI:n så den har man ju bättre koll på.
Kan tillägga att vi bor i Halmstad, dvs något mildare klimat m.h.t. just GTE:n. Har knappt 10km till jobbet, klar fördel att kunna köra mycket på el.
Tack på förhand!!
Självbyggare
· Stockholm
· 9 870 inlägg
Var glad över att ni inte har 4-Motion och DSG... 12000 servicen kostar typ 12000kr.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 008 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 008 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 870 inlägg
Det är både DSG och 4-motion vid 12k. Plus den vanliga servicen och om man har tur upptäcker de även att kamremmens kondition indikerar dags för byte. Har för mig att 12k servicen kunde kosta från 18-32k vid optimala förhållanden.13th Marine skrev:
Lite off-topic nu och kanske dum fråga - men hur funkar det med privatleasing? När jag kollar på en ny Passat GTE, så ligger privatleasningkostnaden på runt 6000 kr/mån.R RealElwood skrev:Min -17 Passat GTE med 4550 mil såldes igår av leasingbolaget. 267 300 blev högsta bud (bilhandlare enbart som kan buda).
Bilen har kostat mig ca: 160 000 sek netto inklusive allt utom bränsle. Fick tillbaka 60 000 då restvärdet var så mkt lägre. Så totalt ca: 2600 kr/mån för en helt ny bil i 3 år. Det är inte småpengar men det är en bra deal för en ny bil, finansierad som personalbil.