Sam1981 Sam1981 skrev:
De är ju det:

Energideklaration visar 18000kwh
Under "ekonomi" visas 20900kwh

Vattenfall säger 28000kwh

Frågan är om det ligger inom "felmarginal" som någon tidigare sa.
Fanns inte de vanliga friskrivningarna med? Det brukar ju alltid stå typ att "elanvändningen är baserad på en ensam pensionär som är allergisk mot varmvatten" ..

• Gilla
  • Haha
gaia och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du vet ju inte vad säljarna har använt elen de köpt till. Kanske grannens hönshus?

Du måste visa att byggnadens verkliga egenskaper ger en högre energiåtgång än säljarna har utfäst. Det kan du göra genom att t ex bo där och verkligen mäta energiåtgången under ett år. Sen ska en ny energideklaration göras baserat på dina nya uppgifter. Visar den ett helt annan mycket högre energiåtgång så har du dokumenterat att byggnaden faktiskt har andra egenskaper än vad säljarna utfäste. Då kanske du kan begära prisnedsättning.
Jag har den faktiska elförbrukningen för villan, den avviker från det säljaren angav. Det är väl en bättre metod att utgå från det än att jag ska bo där själv och mäta, jag kommer ju att ha en helt annan användning.

Poängen är just det att faktisk användning skiljer sig från angiven användning. Vad göra?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fanns inte de vanliga friskrivningarna med? Det brukar ju alltid stå typ att "elanvändningen är baserad på en ensam pensionär som är allergisk mot varmvatten" ..
Ska det inte stå vad det faktiskt är baserat på, med faktiska siffrorna för senaste året?

Claes Sörmland
P Pin skrev:
Det är ca 50% mer så knappast inom felmarginal.
När mina föräldrar sålde blev de uppmanade av mäklaren att ange senaste årets faktiska förbrukning (oavsett kall eller varm vinter eller variationer i eget nyttjande). Har de uppgett en förbrukning borde de kunna förklara var siffrorna kommer ifrån.
Jag sålde också ett hus för några år sedan och mäklaren bad mig fylla i ett dokument där jag skulle ange kostnad för uppvärmning respektive hushållsström. Det blev naturligtvis rena gissningar baserat på elräkningar från ett slumpvis valt år. Jag såg i alla fall till att de två beloppen summerade till det totala fakturerade beloppet det året. I det här fallet fanns bara ett uppvärmt hus och inga extra byggnader eller poolanläggningar som drog el.

Energideklarationen hamnade på helt andra och högre värden i energiåtgång för den är ju normaliserad efter en massa för mig obegripliga standarder.

• Gilla
Kung Louie och 4 till
  • Laddar…
Jag sålde också ett hus för några år sedan och mäklaren bad mig fylla i ett dokument där jag skulle ange kostnad för uppvärmning respektive hushållsström. Det blev naturligtvis rena gissningar baserat på elräkningar från ett slumpvis valt år. Jag såg i alla fall till att de två beloppen summerade till det totala fakturerade beloppet det året. I det här fallet fanns bara ett uppvärmt hus och inga extra byggnader eller poolanläggningar som drog el.

Energideklarationen hamnade på helt andra och högre värden i energiåtgång för den är ju normaliserad efter en massa för mig obegripliga standarder.
Frågan är om det finns riktlinjer till vad som fylls i objektbeskrivning, t ex elförbrukning. Man ska väl inte kunna fylla i vad som helst där utan siffran ska väl kunna uppnå en viss kvalitet och vara färsk, eller kan man ta en energideklaration bara (som ju gäller I 10 år).

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ska det inte stå vad det faktiskt är baserat på, med faktiska siffrorna för senaste året?
Jo, det "ska" det säkert, men i de allra flesta fall så brukar det ju i alla fall stå en "disclaimer" om att elanvändning är i högsta grad beroende av de som bor i husets vanor ..

Det är ju som sagt stor skillnad på elanvändning om den som bor i huset är en ensam person som har 13 grader inomhus på vintern, jämfört med en barnfamilj med 6 tonårspojkar som spelar fotboll och duschar efter 5 träningar i veckan, och som fryser häcken av sig om det är under 32 grader inomhus.

• Gilla
Kung Louie och 6 till
  • Laddar…
Jo, det "ska" det säkert, men i de allra flesta fall så brukar det ju i alla fall stå en "disclaimer" om att elanvändning är i högsta grad beroende av de som bor i husets vanor ..

Det är ju som sagt stor skillnad på elanvändning om den som bor i huset är en ensam person som har 13 grader inomhus på vintern, jämfört med en barnfamilj med 6 tonårspojkar som spelar fotboll och duschar efter 5 träningar i veckan, och som fryser häcken av sig om det är under 32 grader inomhus.
Absolut, därför ska det stå hur många personer som bott där under mätperioden.
Hur varmt de har inomhus påverkar mycket och framgår förstås inte.
Förbrukningen bör ju kunna härledas till ett års räkningar iaf.

Men vad säger säljarna? För jag antar att du pratat med dem? Om du inte vill så kan du ta det igenom mäklaren.
Bästa är nog att prata med säljarna och fråga vad som skiljer, kanske finns någon bra anledning :)

• Gilla
Richard Beiron och 2 till
  • Laddar…
Om man tycker att det är en viktig parameter och/eller uppgifterna i objektbeskrivning/energideklaration verkar felaktiga så är det ju inte så svårt att kolla upp dom innan köpet. Så det är nog svårt att ställa säljaren till svars om det inte är en väldigt stor skillnad mellan uppgivna och faktiska siffor.

• Gilla
Kung Louie och 1 till
  • Laddar…
Sam1981 Sam1981 skrev:
Hej,

jag har köpt en villa med tillträde nästa vecka. I samband med mitt övertagande och diskussion av elavtal hos vattenfall så fick jag reda på att elförbrukning på fastigheten inte alls var som angavs på objektbeskrivning, utan mycket högre (21000kwh/år på prospekt till ca 28000kwh/år per år). Skillnaden i kronor är ca 15tsek per år enligt beräkning med vattenfall.

Fallet är identiskt med detta fall.

[länk]

Ber om rådgivning, ska jag begära prisavdrag? Och med vilken timing nu eller efter tillträde? vad har jag för chanser att begära prisavdrag efter tillträde vs att jag redan nu innan flaggar för detta? (hålla inne pengar om jag nu kan).

En av säljarna är riktigt dryg och sa att jag kan gärna dra mig ut från affären och förlora handpenning när jag påtalade detta.

Vill ha er syn på detta och tips på hantering. Har ni tips på bra jurister/annan rådgivning tar jag gärna det också.

Tack
Det är ju du själv som avgör vilken förbrukning du har. Var effektiv i användandet av elen och se över ventilationen och även vilken uppvärmning du har. Personligen sänkte vi vårt hus förbrukning mot tidigare ägare med 50%. Hon var ensamstående utan barn, vi två vuxna och två barn. Hon hade 22 grader varmt året om, vi håller 20 grader.

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sam1981 Sam1981 skrev:
Jag har den faktiska elförbrukningen för villan, den avviker från det säljaren angav. Det är väl en bättre metod att utgå från det än att jag ska bo där själv och mäta, jag kommer ju att ha en helt annan användning.

Poängen är just det att faktisk användning skiljer sig från angiven användning. Vad göra?
Vi kanske pratar förbi varandra?

Det är irrelevant hur mycket el säljarna har köpt. Du har nämligen inte köpt uppgifter om säljarnas elinköp så det kan inte vara grunden för att sätta ned köpeskillingen. Inte ens om de har angivit ett helt fiktivt belopp så berättigar det dig till ersättning. Like lite som att du kan få ersättning för att säljarens fotograf har manipulerat den molniga himlen så att den är blå i objektsbeskrivningen.

Du har köpt en fastighet och det är jorden och byggnaderna. Bara om fastighetens egenskaper är annorlunda än vad säljarna har utfäst så kan priset sättas ned. Den mest "objektiva" utfästelsen är energideklarationen så fokusera på om den är felaktig. Och det bästa sättet är väl att göra en ny energideklaration. Den kräver info om hur mycket energi som köpts in till byggnaden. Och det vet du ju inte för du vet inte vad säljarna har använt sin inköpta el till. Kanske till sin pool eller grannens hönshus, eller en elbil, eller...?

• Gilla
llehs och 6 till
  • Laddar…

Visst, men då ska man ange det till köparen.

Claes Sörmland
Sam1981 Sam1981 skrev:
Frågan är om det finns riktlinjer till vad som fylls i objektbeskrivning, t ex elförbrukning. Man ska väl inte kunna fylla i vad som helst där utan siffran ska väl kunna uppnå en viss kvalitet och vara färsk, eller kan man ta en energideklaration bara (som ju gäller I 10 år).
Syftet med att energideklarationen infördes för småhus angavs vara just att hjälpa köpare att uppskatta energiåtgången på ett okänt hus. Så det är standarden som finns. De där andra sakerna som listas i prospekt är mäklarnas hittepå efter eget huvud så de följer ingen standard och har ingen kvalitetssäkring.

• Gilla
Kung Louie och 3 till
  • Laddar…
Vi kanske pratar förbi varandra?

Det är irrelevant hur mycket el säljarna har köpt. Du har nämligen inte köpt uppgifter om säljarnas elinköp så det kan inte vara grunden för att sätta ned köpeskillingen. Inte ens om de har angivit ett helt fiktivt belopp så berättigar det dig till ersättning. Like lite som att du kan få ersättning för att säljarens fotograf har manipulerat den molniga himlen så att den är blå i objektsbeskrivningen.

Du har köpt en fastighet och det är jorden och byggnaderna. Bara om fastighetens egenskaper är annorlunda än vad säljarna har utfäst så kan priset sättas ned. Den mest "objektiva" utfästelsen är energideklarationen så fokusera på om den är felaktig. Och det bästa sättet är väl att göra en ny energideklaration. Den kräver info om hur mycket energi som köpts in till byggnaden. Och det vet du ju inte för du vet inte vad säljarna har använt sin inköpta el till. Kanske till sin pool eller grannens hönshus, eller en elbil, eller...?
Yes,

Jag baserar mitt resonemang på elförbrukning, inte vad de köpt. Deras faktiska förbrukning är högre än angivet.

Den uppgiften är en del av avtalet, och den kana vara korrekt eller felaktig beroende på om den ska representera den faktiska förbrukningen eller den angiven i objektbeskrivning.

Jag tolkar på er att det är fullt ok att under uppgift "elförbrukning" stödja sig på en (gammal) energideklaration än faktiskt användning?

Har uppvärmningsförhållandet ändrats sedan energideklarationen är gjord då? Den är ju inte för gammal, då hade man tvingats göra en ny..

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.