715 läst · 21 svar
715 läst
21 svar
Befintlig borrad brunn - bygga teknikhus för hydropress och filter
Jag säger tvärt om.... Finns vissa fördelar att ha vattenutrustning i separat byggnad framförallt om man är trångbodda. Slippa ljud från ev. backspolningar å kondens på golvet. Lättare att ev i framtiden om man måste ha fler filter eller utrustningspikplanka skrev:
Vi har separat teknikhus med flera filter och hydrofor och hydropress.
Framförallt på sommaren har jag stora problem med kondens.
Har installerat avfuktare men det hjälper inte alltid.
Även nu i oktober är det kondensproblem i botten av filtren.
Du måste ha en tät matta på golvet vilket tyvärr inte har.
Tänk på hur du ska avleda vattnet vid backspolning. Det får inte släppas ut i avloppet vi har grävt ett separat avlopp som mynnar ut i en slänt.
Dock med problem att det fryser i utloppet så en värmekabel är nödvändig. Tänk då att det krävs el fram till utloppet.Har själv en lång förlängningskabel som får ligga ute hela vintern.
Vi har värmekablar i våra slangar - har matning till två hus. Värmekablar från två håll.
Vad gäller separat hus eller hus över brunnen tycker jag bäst separat. Vi har vid två tillfällen rengjort brunnen med trycksatt vatten så var skulle det ta vägen om du har brunnen inomhus. Använt Spoljocke. Vi har mycket järn.
Framförallt på sommaren har jag stora problem med kondens.
Har installerat avfuktare men det hjälper inte alltid.
Även nu i oktober är det kondensproblem i botten av filtren.
Du måste ha en tät matta på golvet vilket tyvärr inte har.
Tänk på hur du ska avleda vattnet vid backspolning. Det får inte släppas ut i avloppet vi har grävt ett separat avlopp som mynnar ut i en slänt.
Dock med problem att det fryser i utloppet så en värmekabel är nödvändig. Tänk då att det krävs el fram till utloppet.Har själv en lång förlängningskabel som får ligga ute hela vintern.
Vi har värmekablar i våra slangar - har matning till två hus. Värmekablar från två håll.
Vad gäller separat hus eller hus över brunnen tycker jag bäst separat. Vi har vid två tillfällen rengjort brunnen med trycksatt vatten så var skulle det ta vägen om du har brunnen inomhus. Använt Spoljocke. Vi har mycket järn.
Redigerat:
Hej,K Kardan79 skrev:
Jag tycker att det har fungerat väldigt bra. Jag har målad betong på golvet och osb målad med någon slags utomhusfärg dom fans över. En granne har byggt ett likande hus med ventilation med någon liten frånluftsfläkt. Båda husen är olåsta (obygden) så jag brukar kika in där inblandad. Jag upplever att det är blötare där av kondensen.
Jag har två element, på två faser som är ställda på typ 8 grader.
Kondensen beror på det kalla vattnet som kommer via pumpen in i hydroforen och filtren och möter den varmare ytan från kärlen.
Ju varmare det är i pumphuset desto mer kondens. Hos mig rinner det nästan på sommaren då pumphuset är helt isolerat. Med sol en dag blir det mer än 35 grader.
Nu i oktober när det är mycket kyligare i pumphuset så är det begränsat med kondens. Dock får jag det i botten av filtren då golvet är varmt.
På sommaren har jag en avfuktare som går kontinuerligt.
På vintern ett element som är satt på 6 grader för att gå igång. Elementet är uppkopplat via wifi och när det är som kallast kan jag behöva sätta det på 8 grader.
Mitt pumphus står på plint så att slangar och el kommer upp via botten.
Bilden är ifrån då vi bytte reningsmassa i ett av filtren.
Ju varmare det är i pumphuset desto mer kondens. Hos mig rinner det nästan på sommaren då pumphuset är helt isolerat. Med sol en dag blir det mer än 35 grader.
Nu i oktober när det är mycket kyligare i pumphuset så är det begränsat med kondens. Dock får jag det i botten av filtren då golvet är varmt.
På sommaren har jag en avfuktare som går kontinuerligt.
På vintern ett element som är satt på 6 grader för att gå igång. Elementet är uppkopplat via wifi och när det är som kallast kan jag behöva sätta det på 8 grader.
Mitt pumphus står på plint så att slangar och el kommer upp via botten.
Bilden är ifrån då vi bytte reningsmassa i ett av filtren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har aldrig hört ordet förut. Men i ett pumphus pumpar man upp kallt vatten ur berget och fyller sina filter och andra tankar. Då blir dom betydligt kallare än omgivande luft och framförallt när det är varmt och fuktigt blir det kondens på allt som innehåller kallt vattenspikplanka skrev:
Vattnet som pumpas upp är i samma temperatur som en nyborrad energibrunn - alltså runt 5 grader och lite beroende var i landet och hälls de upp i behållare i sommarfuktig luft så kommer de givetvis att svettas.
Men också att kyla pumphuset invändigt och av den kylan vill man inte att frostskyddselementen skall börja ticka igång - vilket de med bimetalltermostater gör långt innan det blir så kallt som 5 grader C - även där gäller elektronisk termostat snävt inställt mellan 3 och 5 grader C så att det inte eldar elström helt i onödan på att värma kall brunnsvatten.
Men också att kyla pumphuset invändigt och av den kylan vill man inte att frostskyddselementen skall börja ticka igång - vilket de med bimetalltermostater gör långt innan det blir så kallt som 5 grader C - även där gäller elektronisk termostat snävt inställt mellan 3 och 5 grader C så att det inte eldar elström helt i onödan på att värma kall brunnsvatten.
Liknande trådar
-
Hur isolera borrad brunn? (Se bild)
Vatten & Avlopp -
Vilken pump till djupborrad brunn?
Vatten & Avlopp -
”Nyborrad” brunn med vatten som vare sig smakar eller luktar gott
Vatten & Avlopp -
Färgat vatten höst och vår borrad brunn
Vatten & Avlopp -
Otjänligt vatten i borrad brunn med handpump
Vatten & Avlopp