11 636 läst · 27 svar
12k läst
27 svar
Baxi med Solo Innova 50kW med dålig effekt?
Eldar själv med kortved i en Calmar V33, och det verkar inte vara så jättebra. Nu börjar jag få kläm på det, och jag har märkt att det är känsligt hur spjällen står. I början körde jag med alldeles för mycket primär och sekundärluft. Nu ger pannan mycket mer värme. Sen ska man inte fuska med att sota tuberna.
Sotade ur pannan och slipade av turbulatorerna. Upptäkte att den övre lukan ej gör tätt. Så ska beställa nya packningar och rökgastermometer.
Stängde sekundärluften, primär är på max. Verkar som den laddar bättre nu. Tror det räckte 2,5 vedinlägg för att ladda tankarna.
Stängde sekundärluften, primär är på max. Verkar som den laddar bättre nu. Tror det räckte 2,5 vedinlägg för att ladda tankarna.
Har installerat en rökgastermometer nu, de ligger på 230grader vilket är för högt. Pannan är sotad för 3 eldningar sedan.
Har beställt nya packningar, få se om temperaturen kan sjunka ytterliggare om de inte smiter fel väg i pannan.
Har beställt nya packningar, få se om temperaturen kan sjunka ytterliggare om de inte smiter fel väg i pannan.
Okej men innan du börjar bygga om pannan bör du testa med den ved som pannan är avsedd för.. Har också testat 30cm ved och det blir lixom ingen effekt med det.. Min panna gillar grovt kluven ved, grövre än vad man kan tro..
Mitt råd är om du sitter på massa 30cm ved är att sälja den till nån med kamin, och köpa lite 50cm ved.. Man brukar få bra pröjs av "myseldarna"
Mitt råd är om du sitter på massa 30cm ved är att sälja den till nån med kamin, och köpa lite 50cm ved.. Man brukar få bra pröjs av "myseldarna"
Läckande luckor måste man åtgärda innan man kan uppnå full effekt och verkningsgrad. Sedan kan man finjustera in sekundär-/primärluftspjällen beroende på vilken skorsten man har. En lång grov skorsten kan göra att man får strypa in båda luftspjällen.emwgrni skrev:
Men täta luckor samt hel och rätt monterad keramik är det första man kollar upp.
Har nu använt årets ved, nu 50cm bokved.
Nu är det ju inte direkt kallt , men med 50cm bokved,
samt nysotad panna med röktemp på ca 180 grader så har det hänt grejor..dvs
om jag eldar upp 4.7m3 från 25 grader till 85grader--> 4.7x(85-25)x1,16= 330kwh
och detta tog ca 7timmar=2 ilägg(inkl liten start brasa)-->47kWh i snitt så nu börjar jag bli nöjd.
Nu är det ju inte direkt kallt , men med 50cm bokved,
samt nysotad panna med röktemp på ca 180 grader så har det hänt grejor..dvs
om jag eldar upp 4.7m3 från 25 grader till 85grader--> 4.7x(85-25)x1,16= 330kwh
och detta tog ca 7timmar=2 ilägg(inkl liten start brasa)-->47kWh i snitt så nu börjar jag bli nöjd.
Har installerat en värmemängdsmätare till min SI 50kW.
Förstår inte hur effekten variera så under en eldning.
Pri=100%
Sek=20%
Blandved(LÖV)
RGT ligger ganska så konstant.
Någon som har ngt tips?
Förstår inte hur effekten variera så under en eldning.
Pri=100%
Sek=20%
Blandved(LÖV)
RGT ligger ganska så konstant.
Någon som har ngt tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad sitter mätaren?
Sitter den efter ladomaten?
Den öppnar och stänger ju så då kanske det ser ut som effekten går upp?
Sitter den efter ladomaten?
Den öppnar och stänger ju så då kanske det ser ut som effekten går upp?
Liknande trådar
-
Montera keramik i Baxi Solo Innova, hur noggrann ska man vara?
Ved, Pellets, Flis -
Baxi Solo Innova 50 Kw, jordfelsbrytare löser ut
Ved, Pellets, Flis -
Fläkt problem baxi solo innova
Ved, Pellets, Flis -
Baxi Solo Innova 50kw - skillnad på panntemp och laddomat temp?
Ved, Pellets, Flis -
Reservdelar till Baxi Solo Innova 50
Ved, Pellets, Flis