808 läst · 20 svar
808 läst
20 svar
Bauhaus skottkärra varmförzinkad eller galvad?
Den på Bauhaus ser ut som sådan min fru köpt några stycken av. Hon orkar inte köra stora Hörbykärran. Det är isf väldigt tunn plåt vilket gör att det är ingen styrsel i kärran om man lastar tungt. Rostar sönder gör dom också, och kinesiskt smulgummi i däcken. Lätt och bra om du ska köra löv.
/Höghus
/Höghus
Den jag länkade till tror jag är lite stöddigare med 1 mm plåttjocklek i korgen. Den billiga jag en gång köpte på Jula var typ 0,5 mm och rätt flimsig. Där gick däcket i smulor samtidigt som resten rostade upp.Höghus skrev:
Den 25-åringen jag har nu är faktiskt köpt på Bauhaus en gång i tiden och har överlevt med ett däckbyte plus ett försök med zinkfärg. Jag skulle gärna köpa en likadan men det går ju inte. Det var då jag googlade runt och såg att precis alla skottkärror anges som galvaniserade, vilket jag inte får ihop med 20 års vistelse utomhus.
Jo, det låter troligt att Bauhaus har snäppet bättre kvalitet än Jula.svartöra skrev:Den jag länkade till tror jag är lite stöddigare med 1 mm plåttjocklek i korgen. Den billiga jag en gång köpte på Jula var typ 0,5 mm och rätt flimsig. Där gick däcket i smulor samtidigt som resten rostade upp.
Den 25-åringen jag har nu är faktiskt köpt på Bauhaus en gång i tiden och har överlevt med ett däckbyte plus ett försök med zinkfärg. Jag skulle gärna köpa en likadan men det går ju inte. Det var då jag googlade runt och såg att precis alla skottkärror anges som galvaniserade, vilket jag inte får ihop med 20 års vistelse utomhus.
/Höghus
Skottkärror ör verktyg och de sköter man om.
Det är rimligt att olja trädetaljer och metalldelar en gång per år. Blir det inte varje år så är ingen större skada skedd och det speciellt efter några år när trät har oxiderad/härdad linolja in till mitten av varje bit.
Ta en helg och gå över alla trädgårdsredskap så håller allt längre. OBS! Slipa bort all lack från trät första året.
Alternativet till olja på baljan är galvfärg vilket också funkar bra.
Det är rimligt att olja trädetaljer och metalldelar en gång per år. Blir det inte varje år så är ingen större skada skedd och det speciellt efter några år när trät har oxiderad/härdad linolja in till mitten av varje bit.
Ta en helg och gå över alla trädgårdsredskap så håller allt längre. OBS! Slipa bort all lack från trät första året.
Alternativet till olja på baljan är galvfärg vilket också funkar bra.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden