utnyttjade den senast för en timme sedan, Weber-grill kostade 995:- på k-rauta (bahaus 1199:), fick den alltså för 995 - 12% = 875:-, inget strul utan det vara bara att gå till informationen.
 
Heders åt Bauhaus och Hornbach, dom verkar ju faktiskt inte vara lika kinkiga med bevisbördan som mina erfarenheter med tex Elgiganten.
Vet att jag varit iväg o handlat lite grejer och i förväg kollat priserna och sett att konkurrenten på andra sidan gatan har ett lägre pris på en specifik produkt. Printar glatt ut sidan från nätet och av bekvämlighet knallar in på Elgiganten istf att springa på två butiker. Totalstopp i kassan för att lappen är en dag gammal och jag kan inte påvisa att dom hade varan i lager. Blev till att gå över gatan och handla den där efter lite trist köande.
 
Nyttjade nyss Bauhaus garanti men tack vare denna tråd så betalade jag först i kassan, sen till informationen.

Kärcher K5, 2490:- på drive (2480:- som pris på hyllkant??), Hornbach har samma modell för 2485:-, fick betala 2189:- tillslut.
 
Det här är bästa och billigaste sättet för att få reda på aktuella marknadspriser. Så fort någon kommer in med en förfrågan om prisgaranti uppdateras deras system. Sen att inte hyllkantspriset hinner uppdateras är en annan sak.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Ja, det är ju så. Att trådskaparen råkat ut för "central prissänkning" är nog för att någon annan precis innan utnyttjat prisgarantin (i något varuhus) och då sänker man (förstås) priset efter det för att slippa betala ut garantin till fler kunder. De garanterar ju inte att fortsatt ligga 12% under priset hos billigaste konkurrenten...

Hos Bauhaus brukar man godta såväl reklamblad som ett foto i mobilen på hyllkantetiketten, även själva etiketten som jag fick ta med mig från Hornbach när jag inte hade någon mobil med mig... ;)
 
imported_Benno skrev:
Jag har inte haft problem med prisgarantin hos Bauhaus. Se bara till att handla märkesvaror, dvs sådant som andra också säljer. Deras udda tyska fabrikat lär de inte få konkurrens på. Som tur är kör de inte med Elgigantentricket, dvs att låta tillverkaren märka varan med ett för Elgiganten unikt modellnummer, så kan man inte hävda att andra säljer samma vara billigare.
Bauhaus gör faktiskt som Elgiganten, de märker om många produkter.Särskilt handverktyg, märks då ofta om till Wisent och förbrukningsvaror till Craftomat.
 
TeroM skrev:
Nyttjade nyss Bauhaus garanti men tack vare denna tråd så betalade jag först i kassan, sen till informationen.

Kärcher K5, 2490:- på drive (2480:- som pris på hyllkant??), Hornbach har samma modell för 2485:-, fick betala 2189:- tillslut.

kan säga att det är sällan Bauhaus har bättre priser en Hornbach
t.o.m Bauhaus extra priser är högre en Hornbach ord.priser
tex på Kärcher
 
V1K1NG skrev:
kan säga att det är sällan Bauhaus har bättre priser en Hornbach
t.o.m Bauhaus extra priser är högre en Hornbach ord.priser
tex på Kärcher
Var väl drive hos hornbach med till slutet juni. Såg nu att hornbach har 2465:- som pris, måhända för att matcha eventuell sänkning från bauhaus ...

Gick även att konvertera modellen utan slangvinda till modell med, vinda och annat från min gamla havererade K5.585 passade rakt av på K5.700, fick bara flytta över kompressorns slangfäste.
 
Jag köpte en avfuktare på Bauhaus för ungefär 2500 kr. Efter det åkte jag till Coop Forum och handlade mat, där fanns samma avfuktare för ungefär 2000 kr. Så jag svängde förbi Bauhaus på vägen hem och inkasserade mellanskillnaden plus bonusen på 12%, inga problem alls.

Svaret är kanske att man ska köpa först, klaga sedan. Och lämna tillbaka varan om de påstår att prisgarantin inte gäller!
 
End skrev:
Bauhaus gör faktiskt som Elgiganten, de märker om många produkter.Särskilt handverktyg, märks då ofta om till Wisent och förbrukningsvaror till Craftomat.
Eget brandade produkter är väl inget konstigt? Inte konstigare än Ica's egna varor Basic eller Willy's Eldorado. Eller som att Dewalt och B&D i många fall har identiska verktyg med olika färg och märke på.

Inse att det är så överallt. Du får ju det att låta som att någon liten tomtenisse på lagret står och märker om verktygen ute på lagret i skymundan.

Det är inte vad det handlar om, det handlar om att respektive kedjas inköpare förhandlar med producenter/tillverkare och köper in väldigt stora kvantiteter med deras egna märke.

Branding kostar mycket, slipper producenten själva marknadsföra produkten/märket kan dem givetvis sälja större kvantiteter till lägre priser.

Detta göra även i branscher där ingen prisgaranti finns, så ditt påstående om att det är därför Bauhaus mfl har egna märken haltar.
 
End skrev:
Bauhaus gör faktiskt som Elgiganten, de märker om många produkter.Särskilt handverktyg, märks då ofta om till Wisent och förbrukningsvaror till Craftomat.
Vad baserar du detta på? Hur märker Bauhaus om Wisent och Craftomat själva? Det är väll egna märken som Bauhaus köper in?
 
hwdwr skrev:
Handlar alltid på Hornbach. Deras prisgaranti gäller även mot webbutiker, dvs många produkter går att få mycket billigare än vad Bauhaus någonsin skulle ge. Alltid mycket smidigare med prisgaranti där och man får en tydlig översikt som visar prissänkningen (dem drar av 10% från konkurrentens pris). Bauhaus är alltid massa tjafs fram och tillbaka när jag försökt få prisgaranti innan de motvilligt fixar det till sist.
Tackar för tipset:)

Handlade Yale Doorman för prisjakts lägsta pris -10% och slapp fraktkostnaden :D

Inga problem på Hornbach tog med utskrift från nätet och visade innan köpet.
Priset sänktes från 3290Kr 2470kr utan snack och med glada miner
 
kanske lite utanför ämnet, men efter att ha lagt tid på att åka mellan affärer, bli irriterad på strul och ibland lite sur personal m.m. har jag en ny strategi. Har jag en affär jag gillar så åker jag dit, har de det jag vill ha så köper jag det där. Är det något lite dyrare kollar jag på webben först. Är det marginellt dyrare i min favoritbutik så åker jag dit i alla fall, vill gynna bra butiker.
Har kommit fram till att timpengen för att jaga extrapriser eller prisgarantier är ganska låg, får bättre timpenning på att använda tiden till att fixa saker istället för att ta in hantverkare. Mår dessutom bättre.
Min favorit på byggvarusidan börjar mer och mer bli Hornbach, bra kvalitet, många kvalitetsmärken och bra personal.
 
  • Gilla
gasolgrill och 1 till
  • Laddar…
Realdoolar skrev:
Eget brandade produkter är väl inget konstigt? Inte konstigare än Ica's egna varor Basic eller Willy's Eldorado. Eller som att Dewalt och B&D i många fall har identiska verktyg med olika färg och märke på.

Inse att det är så överallt. Du får ju det att låta som att någon liten tomtenisse på lagret står och märker om verktygen ute på lagret i skymundan.

Det är inte vad det handlar om, det handlar om att respektive kedjas inköpare förhandlar med producenter/tillverkare och köper in väldigt stora kvantiteter med deras egna märke.

Branding kostar mycket, slipper producenten själva marknadsföra produkten/märket kan dem givetvis sälja större kvantiteter till lägre priser.

Detta göra även i branscher där ingen prisgaranti finns, så ditt påstående om att det är därför Bauhaus mfl har egna märken haltar.

NEJ! Jag pratar inte om ombrandade produkter. Utan produkter som är från någon annan tillverkare, oftast erkänd tillverkare såsom OLFA, Bosch m.m. som sedan får en annan förpackning. Men öppnar man förpackningen så är produkten ett annat märke, ibland kan man till och med se det andra märkets serienummer eller märkets namn och modellbeteckning på produkten medan det står något annat på förpackningen.

Sen har de självklart en massa brandade produkter men det är en annan sak.
 
SypherZ skrev:
1. Att lappen säger ett pris och datorn säger ett har en enkel förklaring, hyllkanten är inte uppdaterad, antingen så skedde förändringen nyss eller så är personalen lite lat av sig. Antingen så kan du välja att argumentera detta i butiken och få prisgarantin mot hyllkants priset eller så kommer du få svaret att du får den trotts allt billigare ändå då den redan är sänkt, beror helt på vem du pratar med. Men generellt sätt enligt lag så gäller priset i datorn, dvs det du får veta när du kommer till kassan, hyllkanten kan man tyvärr inte lita sig blind på, detta gäller alla butiker.

2. Personalen på Bauhaus kan inte "central-sänka" priset som du kallar det, går inte att ändra priset i datorn över huvud taget. För att ändra ett pris på en vara så måste man fylla i en lapp för hand och få den underskriven av en chef. Det priset som personalen på avdelningen slår in är det som du får i kassan, de har exakt samma system.
Grejern här var ju att de sänkte priset medan jag var inne i butiken eftersom jag var dum nog att fråga före. Jag hade en utskrift från Blocket från en annan butik så jag frågade om den skulle duga som "bevis".
Avdelningschefen och en annan kollade då i datorn och sa att jag skulle få prisgaranti men när jag kom till kassan en stund senare, kanske 20-30 minuter, hade de sänkt priset och jag blev utan prisgaranti.

Dumt av mig, ja, naturligtvis men rätt fräckt av dem att sänka medan jag var kvar i butiken... Förövrigt så är gräsklipparen fortfarande listad som 2.995 kr hos dem men nu har inte konkurrenten den längre...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.