Har oxå utnyttjat prisgarantin på Bauhaus utan problem. Både före å efter jag betalt.
 
En gång lyckades jag "dubbelutnyttja" prisgarantin hos Bauhaus/Hornbach. Det var Hornbach som hade en kampanj på en högtryckstvätt. Så priset hos Hornbach var redan billigt från start. Då åkte jag till Bauhaus för att utnyttja prisgarantin och få ytterligare 12% billigare än priset hos Hornbach. När jag kommer till Bauhaus så har de redan "sänkt" priset i datorn så att högtryckstvätten nu är billigare på Bauhaus. I stället för att köpa den så tar jag ett foto med mobilen på Bauhaus "dator pris" och åker sedan till Hornbach. Där får jag nu ytterligare 10% i rabatt på Bauhaus så kallade dator pris. :D
 
  • Gilla
Haladria och 3 till
  • Laddar…
Jag har erfarenheter av att den funkar. MEN, frågar man någon av expediterna i butiken har jag alltid fått ett snäsigt svar om att jag får köpa produkten först och sen gå till informationen. Tycker det känns oerhört korkat och knepigt.

Därför handlar jag i regel nuförtiden hellre på Hornbach, dem har "bara" 10% men matchar då också internethandel, men kanske viktigast av allt: personalen är otroligt mycket trevligare. Personalen på Hornbach är i regel väldigt hjälpsam och påtalar t.ex deras prisgaranti själva då och då. Bauhauspersonalen verkar mest vilja packa upp varor, ja allt förrutom att hjälpa kunder. Därför handlar jag mycket hellre på Hornbach, även om det innebär 15 minuter extra i bilen, Bauhaus väljer jag bara om jag måste!!!

Med vänlig hälsning, Realdoolar
 
  • Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Man kan tänka sig att om dom annonserar prissänkningar för att matcha konkurrentens och konkurrenten gör samma sak så kommer priset efter ett antal iterationer vara nere på noll. Det känns som varuhusen har en tyst överenskommelse om att inte annonsera temporära prissänkningar gjorda för att matcha konkurrenters.

Prisgarantier är till oss konsumenters fördel så det är nog bara att köpa läget och se glad ut när man lyckas utnyttja dem.
 
Jag hatar alla prislappar där priset står 1399, 1499, 2395 kr osv. på.
När en kompis säger att han handlat en sak för 99,90 då kräks jag.
Inte en jävla affär på planeten har ett rättvist pris och tror alla kunder är så korkade att de inte fattar detta.
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
anders07 skrev:
Jag har nu vid två tillfällen blivit "lurad" på prisgarantin på 12%. Visst, jag har fått varan billigare än konkurrenten men inte 12% utan istället några få kronor billigare.

Först var det en skruvdragare för 1495 kr på Bauhaus som jag hittade för 1399 kr hos konkurrenten. Jag fick då veta att de "central-sänkt" den till 1399 kr så det blev ingen prisgaranti alls trots a
tt det stod 1495 kr på hyllkanten.

Idag skulle jag köpa en gräsklippare som i Bauhaus reklamblad, på webben och på hyllkant säger att den kostar 2995 kr. Jag hittade den i en annan butik för 2799 kr så jag vill ha den 12% billigare än det på Bauhaus vilket ju prisgarantin säger att jag har rätt till.
När jag kommer och ska betala den och vill ha prisgaranti så knappar personen i informationen som jag blev hänvisad till lite på datorn och säger att den är sänkt just nu till 2795 kr, alltså 4 kr billigare än vad jag hittat den för. Jag får köpa den på Bauhaus för 2795 kr men några 12% blir det inte tal om som skulle gett mig 336 kr billigare istället för de 4 kr som jag nu fick.

Det är ju så fantastiskt konstigt att de har ett pris "i datorn" men ett annat på hyllkanten. Jag undrar vad jag skulle ha fått betala i kassan för gräsklipparen?
Förmodligen 2995 kr vilket skulle ha gjort att jag faktiskt skulle kunnat utnyttja prisgarantin!

Läxan lärd här då; betala ALLTID FÖRST!
Kräv tillbaka pengarna efteråt, annars "central-sänker" de priset medan du står och tittar på...
:mad:
1. Att lappen säger ett pris och datorn säger ett har en enkel förklaring, hyllkanten är inte uppdaterad, antingen så skedde förändringen nyss eller så är personalen lite lat av sig. Antingen så kan du välja att argumentera detta i butiken och få prisgarantin mot hyllkants priset eller så kommer du få svaret att du får den trotts allt billigare ändå då den redan är sänkt, beror helt på vem du pratar med. Men generellt sätt enligt lag så gäller priset i datorn, dvs det du får veta när du kommer till kassan, hyllkanten kan man tyvärr inte lita sig blind på, detta gäller alla butiker.

2. Personalen på Bauhaus kan inte "central-sänka" priset som du kallar det, går inte att ändra priset i datorn över huvud taget. För att ändra ett pris på en vara så måste man fylla i en lapp för hand och få den underskriven av en chef. Det priset som personalen på avdelningen slår in är det som du får i kassan, de har exakt samma system.
 
pappskallen skrev:
Såg just att det faktiskt var12% på konkurrentens pris..... Ganska mycket och en bra deal om dom nu inte strular så som ts beskriver
Det kan vara både bra och dåligt med % på konkurrentens pris respektive % på prisskillnaden. Elgiganten hade t ex förr 200% på prisskillnaden vilket gjorde att om en konkurrent hade halva Elgigantens pris så fick man alla pengar tillbaka, och om det var ännu billigare så fick man till och med mer pengar tillbaka än man från början betalt.
 
Hjalmarson skrev:
...och om det var ännu billigare så fick man till och med mer pengar tillbaka än man från början betalt.
Då köper man hela lagret och säljer till konkurrenten. ;)
 
  • Gilla
cdx873v och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
SypherZ skrev:
Men generellt sätt enligt lag så gäller priset i datorn, dvs det du får veta när du kommer till kassan, hyllkanten kan man tyvärr inte lita sig blind på, detta gäller alla butiker.
Ja i princip är det så.
Butiken är inte bundna till priser som återfinns i butiken. Ett i butiken annonserat pris anses inte vara en offert, ej heller ett avtal.
Avtalet sluts mellan kund och säljare vid betalningsoperationen vid kassan, har svensk rättstillämpning fastställt.

Så egentligen borde man som kund (kunna) kräva att få kvittot och granska det före man betalar, inte som det alltid är - efter.
Men jag har å andra sidan aldrig hört talas om någon butik som har sagt åt kunden "köpt är köpt!" om denne inte ens har lämnat butiken. Men i teorin borde det kunna ske, och hålla rättsligt.
 
Det är korrekt att den legala transaktionen sker vid kassan (POS) och jag som kund bekräftar genom att räcka över pengar eller godkänna totalbeloppet i kortterminalen.
Däremot så ligger oftast moralpraxis hos butikerna att tillämpa lägsta priset ur kundens perspektiv om prismärkning och kassapriset skiljer sig åt.
 
Köpte Hole in One med prisgaranti, kit för att ta hål i trä och gipsskivor med magneter.
Printade ut webbpriset från en hemsida, köpte varan och gick till information/återköp och löste det, fungerade bra.
Jag frågade först i informationen hur man utnyttjar det och då sade de att, "köp varan först och kom sedan hit till informationen". Detta var iofs 4-5 år sedan så de kan ju ha ändrat policy under den tiden.
 
Mikael_L
Såvitt jag minns har jag alltid varit tvungen att först köpa varan för att sen ordna med prisgarantin där inköpskvittot nog var en bilaga, typ.
Men ibland har dom löst det smidigt med både köp och allt vid info-disken och ibland har dom hänvisat mig till att först ställa mig i den vanliga kassakön för att köpa och sen återkomma.

Det senare beteendet genererar ett rejält tidsslöseri för mig, så jag skippar väl nästan Bauhaus av bara den anledningen.
Eller, nej det gör jag ju inte helt. Vissa inköp blir ju där ändå av andra orsaker.
Men att dom har en prisgaranti känns ju liksom inte så mycket värt ifall jag inte sparar ganska mycket pengar gentemot all den tid jag slösar där för att åberopa den.



Jag är helt klart tudelad över Bauhaus. Ibland hatar jag stället och ibland tycker jag nästan om'et ... ;)

Dom är inte alls billiga, ja utom vissa saker där dom är utomordentligt billiga.
Jag gillar t.ex deras VVS-sortiment. Relativt stort utbud av kakel, golv och bänkskivor också.
Dom har ett fantastiskt fint lampsortiment, och mycket eldetaljer, men elprylarna är dock dyra.
Dom har flera stolpskott till medarbetare, men någon stjärna här och var.
Dom har en del saker som jag inte alls hittar i andra butiker.
Jag hatar att dom släcker ljuset i butiken 1 minut i stängningsdags, och jag hatar deras kassaköer som ofta beror på att dom inte verkar ha något system för att hantera det som oväntat händer i kassan. Så fort en scanning krånglar eller någon kund har en annan uppfattning om priset (skyltat annorlunda i butiken) kan kassakön stanna i mååånga lååånga minuter.
 
  • Gilla
sy97jgu
  • Laddar…
Jag har själv utnyttjat prisgarantin. Jag sa till innan köpet och fick min såg för konkurrentens pris -12%. Dom följde i ett formulär som skickades direkt till huvudkontoret. Därefter sänkte dom priset i butiken. Så det gäller ju att vara först med att hitta ett billigare pris.
 
  • Gilla
southpark och 1 till
  • Laddar…
Virke, eldosor och VP-rör, spirorör samt avlopp köper jag på Byggmax i Arninge.
Kakel o klinker blandat på Bauhaus i Bromma alt Hornbach i Sundbyberg, beror på utförsäljning.
EPS-betong på Hornbach
Fredells och K-rauta undviker jag pga påslaget på priset.
=)
 
Kan säga att jag utnyttjat Bauhaus prisgaranti riktigt rejält en gång.
Hade sett en kökskran som jag var mycket intresserad av men som kostade 4300:- på Bauhaus, "råkade" efter lite googel se att exakt samma (för det måste vara samma art.nr för att garantin ska gälla) säljs på K-rauta för ca2600:- vilket är en mycket markant skillnad.
Jag åker naturligtvis direkt till Bauhaus, hämtar kranen och säger vid infodisken att denna säljs på K-rauta för ca2600:-, hon kontrollerade bara att allt stämde och därefter fick jag kranen för runt 2300:- och jag vandrade därifrån jätteglad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.