A Agrik skrev:
Köpt en scooter hos Bauhaus för 14995:- + 149:- i frakt (Eltra)
Eltra säljer denna nu (hela augusti) (med rabattkod - som finns tillgänglig för alla på deras hemsida) för 12891:- ink frakt. Standardpris hos Eltra är 14990:-
- Blir 12891:- när man ska beställa den ink frakt från Eltra

Bauhaus vill bara ge mig 1804:- i rabatt (-12% på 14990:) då rabattkoder inte gäller enl kundtjänst - vilket inte står på deras sida enligt mig.

Sammanlagt betalar jag då med 12% rabatt 13340:- ink frakt från Bauhaus, vilken är dyrare än hos Eltra även exkl frakten, jag vill ju ha scootern för 11196:- (12% - 12891:- + 149:)

Har Bauhaus eller jag fel här?


[länk]
[länk]

Generellt brukar olika kundklubbar och poäng erbjudande inte gälla även om det gäller sånt där alla kan ta del av det, tex classes medlemspriser
 
A Agrik skrev:
Inte det frågan gäller...
Jag vet, fast att deras prisgaranti inte gäller för rabattkoder har du ju redan fått svar på, så den frågan känns inte heller som ett ämne för diskussion.
 
  • Gilla
AnnaHq
  • Laddar…
12% på konkurrentens lägre pris är det som gäller!
Jag har utnyttjat det 3 gånger och det är inga problem.
Men kan tänka mig att kunskapen skiljer sig mellan olika butiker.
Stå på er!




A Agrik skrev:
Köpt en scooter hos Bauhaus för 14995:- + 149:- i frakt (Eltra)
Eltra säljer denna nu (hela augusti) (med rabattkod - som finns tillgänglig för alla på deras hemsida) för 12891:- ink frakt. Standardpris hos Eltra är 14990:-
- Blir 12891:- när man ska beställa den ink frakt från Eltra

Bauhaus vill bara ge mig 1804:- i rabatt (-12% på 14990:) då rabattkoder inte gäller enl kundtjänst - vilket inte står på deras sida enligt mig.

Sammanlagt betalar jag då med 12% rabatt 13340:- ink frakt från Bauhaus, vilken är dyrare än hos Eltra även exkl frakten, jag vill ju ha scootern för 11196:- (12% - 12891:- + 149:)

Har Bauhaus eller jag fel här?


[länk]
[länk]
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Fick igenom det mot Sisu klubben (K-Rauta) tidigare.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
V
A Agrik skrev:
Inte det frågan gäller...
Ingen här sätter väl reglerna för bauhaus egna regler.

Anser att bauhaus har rätt.
 
Inte så konstigt att jag får ett sådant svar av en anställd på Bauhaus, rabattkoder är inget nytt så om det
stämmer att det inte gäller för rabattkoder...varför har man inte uppdaterat sin sida då?
Känns som dom försöker slingra sig, skulle inte vara första gången ett företag försöker det

Prisgarantin gäller ej mot:

"Prisgarantin inte gäller ej varor som konkurrenter säljer som begränsat antal eller från renodlade webshoppar. Prisgarantin gäller ej beställningsvaror och omfattar heller inte offerter."

Nä, ska på dom, har överklagat deras beslut...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag fick igenom ett köp på deras swim&fun poolrobot frisbee FX2. Den säljs på jula för 899 och på Bauhaus kostar den 1995. Det tog en stund att få tanten på kundservice att förstå att det var samma artikelnummer från leverantören oavsett om den heter FX2 eller inte på jula :) efter ett samtal med nån mellanchef så godkändes detta och jag betalade 791kr :geek:

Poolroboten är förövrigt nog värd som mest just vad jag betalade ;)
 
  • Haha
mnils och 1 till
  • Laddar…
C
A Agrik skrev:
Inte så konstigt att jag får ett sådant svar av en anställd på Bauhaus, rabattkoder är inget nytt så om det stämmer att det inte gäller för rabattkoder...varför har man inte uppdaterat sin sida då?
Jag skulle trycka på att det handlar om en kampanjkod och inte en rabattkod.
Koden är ju ett erbjudande om att köpa en specifik vara till ett rabatterat pris.

Kan förstå att de inte vill acceptera en generell rabattkod, typ 20% på ett köp. Det innebär ju inte att priset på butikens varor är 20% lägre, även om det i praktiken har den effekten.

Vad man sen ids gå igenom för att vässa ett klart godkänt erbjudande ytterligare är ju upp till var och en. Men eftersom de använder prisgarantin i sin marknadsföring är det ju en viktig principsak, så helt rätt att bråka om man har tid och energi.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Men eftersom de använder prisgarantin i sin marknadsföring är det ju en viktig principsak, så helt rätt att bråka om man har tid och energi.
Detta!
Prisgaranti eller 365 dagars öppet köp och liknande är ju bara metoder för att locka in många kunder i butiken och få många affärsavslut. Det är reklamskyltar helt enkelt. Det handlar absolut inte om att de vill vara billigast. De räknar med att 95 % av kunderna inte jämför priser.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Detta!
Prisgaranti eller 365 dagars öppet köp och liknande är ju bara metoder för att locka in många kunder i butiken och få många affärsavslut. Det är reklamskyltar helt enkelt. Det handlar absolut inte om att de vill vara billigast. De räknar med att 95 % av kunderna inte jämför priser.
Jo, samtidigt blir jag lite fundersam på deras strategi. Proffsmagasinet har en Hikokikampanj just nu och jag åkte förbi Bauhaus i väsby för att klämma och känna på deras lilla spikpistol för att ev köpa den. Hade ju koll på priserna så klart - Proffsmagasinet tar just nu 4309:- och Bauhaus på webben 4795:-, döm om min förvåning när den i Bauhausbutiken kostade 3950:- :thinking:
Då fattar jag inte riktigt deras strategi? Om man nu vill ha lägst pris - varför visar man det inte på webben?
 
D Dublin skrev:
Jo, samtidigt blir jag lite fundersam på deras strategi. Proffsmagasinet har en Hikokikampanj just nu och jag åkte förbi Bauhaus i väsby för att klämma och känna på deras lilla spikpistol för att ev köpa den. Hade ju koll på priserna så klart - Proffsmagasinet tar just nu 4309:- och Bauhaus på webben 4795:-, döm om min förvåning när den i Bauhausbutiken kostade 3950:- :thinking:
Då fattar jag inte riktigt deras strategi? Om man nu vill ha lägst pris - varför visar man det inte på webben?
Det är ju en win-win för dem, du tror du ska få 12%, men eftersom nån annan redan kört den har de sänkt något under.. När du ändå är där lär du ju inte åka vidare...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det är ju en win-win för dem, du tror du ska få 12%, men eftersom nån annan redan kört den har de sänkt något under.. När du ändå är där lär du ju inte åka vidare...
Fast det hade ju räckt om de sänkt den till 4300... Fast å andra sidan var den lite för tung och klumpig så det blev inget köp ändå :)
 
anders07 anders07 skrev:
Jag har nu vid två tillfällen blivit "lurad" på prisgarantin på 12%. Visst, jag har fått varan billigare än konkurrenten men inte 12% utan istället några få kronor billigare.

Först var det en skruvdragare för 1495 kr på Bauhaus som jag hittade för 1399 kr hos konkurrenten. Jag fick då veta att de "central-sänkt" den till 1399 kr så det blev ingen prisgaranti alls trots att det stod 1495 kr på hyllkanten.

Idag skulle jag köpa en gräsklippare som i Bauhaus reklamblad, på webben och på hyllkant säger att den kostar 2995 kr. Jag hittade den i en annan butik för 2799 kr så jag vill ha den 12% billigare än det på Bauhaus vilket ju prisgarantin säger att jag har rätt till.
När jag kommer och ska betala den och vill ha prisgaranti så knappar personen i informationen som jag blev hänvisad till lite på datorn och säger att den är sänkt just nu till 2795 kr, alltså 4 kr billigare än vad jag hittat den för. Jag får köpa den på Bauhaus för 2795 kr men några 12% blir det inte tal om som skulle gett mig 336 kr billigare istället för de 4 kr som jag nu fick.

Det är ju så fantastiskt konstigt att de har ett pris "i datorn" men ett annat på hyllkanten. Jag undrar vad jag skulle ha fått betala i kassan för gräsklipparen?
Förmodligen 2995 kr vilket skulle ha gjort att jag faktiskt skulle kunnat utnyttja prisgarantin!

Läxan lärd här då; betala ALLTID FÖRST!
Kräv tillbaka pengarna efteråt, annars "central-sänker" de priset medan du står och tittar på...
:mad:
Lite sent svar. MEN köp först för deras pris. SEDAN prisgaranti. Fungerar varje gång för mig. Går du till affären så är de duktiga på att sänka priset just den dagen till exakt samma för att slippa ge 12% vart så arg första gången så bara för att det är principiellt sa jag nej. Beställde från nätet till samma butik. Sedan gick jag tillbaka in i butik och visade kvittot. Haha. Gick faktiskt igenom.
 
  • Gilla
Hay Sway och 1 till
  • Laddar…
P Pawlan skrev:
Lite sent svar. MEN köp först för deras pris. SEDAN prisgaranti. Fungerar varje gång för mig. Går du till affären så är de duktiga på att sänka priset just den dagen till exakt samma för att slippa ge 12% vart så arg första gången så bara för att det är principiellt sa jag nej. Beställde från nätet till samma butik. Sedan gick jag tillbaka in i butik och visade kvittot. Haha. Gick faktiskt igenom.
Det är EXAKT så jag alltid gör så de inte ska kunna komma i sista sekunden och säga att varan precis blivit sänkt. Jag har gjort så varje gång efter jag läst trådar här på byggahus där folk förvarnat att de sänker priset om man nämner prisgarantin i kassan före genomfört köp.

Min rutin, letar upp bästa pris före jag åker till butiken, alternativt direkt i butiken. Genomför köpet. Går direkt till kundtjänst. Lägger fram kvitton och alla skärmdumpar på priserna jag hittat. Fungerar 100% av gångerna utan tjafs med personalen.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
H Hay Sway skrev:
Det är EXAKT så jag alltid gör så de inte ska kunna komma i sista sekunden och säga att varan precis blivit sänkt. Jag har gjort så varje gång efter jag läst trådar här på byggahus där folk förvarnat att de sänker priset om man nämner prisgarantin i kassan före genomfört köp.

Min rutin, letar upp bästa pris före jag åker till butiken, alternativt direkt i butiken. Genomför köpet. Går direkt till kundtjänst. Lägger fram kvitton och alla skärmdumpar på priserna jag hittat. Fungerar 100% av gångerna utan tjafs med personalen.
Bra tips!
 
  • Gilla
Hay Sway
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.