Hej! Har en solcellsanläggning med 33 paneler med max effekt på ca. 13kW som är 1,5 år gammal. Funderar på att komplettera med batteri. Jag är ingen expert på området och tar tacksamt emot tips och råd. Hur skall man tänka? Vilken leverantör är bäst? Hur skall man dimensionera? Vilka fallgropar skall man se upp för? //Ulf
Största folkgruppen är att lita på någon av glädje kalkylerna som alla skyltar med!U Uffe58 skrev:Hej! Har en solcellsanläggning med 33 paneler med max effekt på ca. 13kW som är 1,5 år gammal. Funderar på att komplettera med batteri. Jag är ingen expert på området och tar tacksamt emot tips och råd. Hur skall man tänka? Vilken leverantör är bäst? Hur skall man dimensionera? Vilka fallgropar skall man se upp för? //Ulf
Sen så beror det mer på huset o vart i landet du bor än din solcells anläggning. Kör själv 10kw solceller med 13,3kwh Tibber Homevolt. (Ända som fått bra smart styrning och arbitrage). Men jag bor i SE4 så har höga elpriser. Ser ut att bli svårt att tjäna in batteriet på 5år (som jag hade hoppas på) men är över lag nöjd.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 961 inlägg
Se till att det är ett modulärt system som går att bygga ut i framtiden utan att de gamla cellerna begränsar de nya. Många batterier utan separata BMS/PCS klarar inte av att blanda olika bra cello.
LFP celler är att föredra då de just nu har bäst pris/prestanda och säkerhet för pengarna.
Peakshaving är bra om det stöder om du har effekttaxa.
LFP celler är att föredra då de just nu har bäst pris/prestanda och säkerhet för pengarna.
Peakshaving är bra om det stöder om du har effekttaxa.
Imponerande!B buffyin skrev:Största folkgruppen är att lita på någon av glädje kalkylerna som alla skyltar med!
Sen så beror det mer på huset o vart i landet du bor än din solcells anläggning. Kör själv 10kw solceller med 13,3kwh Tibber Homevolt. (Ända som fått bra smart styrning och arbitrage). Men jag bor i SE4 så har höga elpriser. Ser ut att bli svårt att tjäna in batteriet på 5år (som jag hade hoppas på) men är över lag nöjd.
Vad är det egentligen man kärna pengar på med ett batteri?
Sälja till Stödtjänster, Då jag har Tibber Homevolt kan jag köra det med Grid Awards som man kan med ELbilen. Sen har jag också förutom besparingar sålt med arbitrage, köp el för 3kr och sälja 8kr vissa dagar. (SE4)H he-peter skrev:
Men som skrivit i anna tråd och här så kommer nog inte batteriet betalas av på 5år, men kan bli inte långt ifrån.
Ok, spännande.B buffyin skrev:Sälja till Stödtjänster, Då jag har Tibber Homevolt kan jag köra det med Grid Awards som man kan med ELbilen. Sen har jag också förutom besparingar sålt med arbitrage, köp el för 3kr och sälja 8kr vissa dagar. (SE4)
Men som skrivit i anna tråd och här så kommer nog inte batteriet betalas av på 5år, men kan bli inte långt ifrån.
Tar hand om en anläggning som har överskottsel under dagen, och köper el under natten. Har lite funderat på ett batteri, men vet inte riktigt, hur man räknar på det.
Kan köpa ett 50kwh batteri för 7.200 USD (inget bidrag)
Är det lönt? Hur räknar man på detta?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ett bra pris för så pass stort batteri, men hur är det med smart styrning. Vissa har Integrerat med HA via MQTT. Som kan vara en lösning.H he-peter skrev:
Så här såg idag ut (från Tibber)

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fråga är om/vilka stödtjänster växelriktaren stödjer med just nu får man inte så mycket med det (finns bra tråd om checkwatt på rikatilsammans)
Men räkna på det är inte lätt, speciellt med effekt avgift. Men på sommaren blir det mest att sänka elnätsavgiften o skatt. Och på vintern el arbitrage.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Finns det 4G / 5G mobilradio router med batteri för 12 månader?
Villalarm & Hemautomation -
Risk för ökad brandrisk vid installation av batterilagring
Artikelkommentarer -
Batteridriven takarmatur ovanför matsalsbord
Belysning -
Ladda growatt batteri nattetid, för förbrukning dagtid
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
LED belysning med batteri för hall
Belysning
Tjänster
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Taket läcker efter solcellsmontage - företaget har konkat!
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Mandelmann kör airfryer med 4 m2 solpaneler- är det möjligt?
Kan denna MPPT regulator ladda ett LFP-batteri?
Hur kan jag montera dessa paneler bättre?
Sommarvattenpump – 12 V off grid eller lägga en kabel?
Solceller, Solfångare, Solenergi