68 478 läst · 110 svar
68k läst
110 svar
Bastu i ett hål i väggen
Putsat in en del el, bli väldigt lugnt och skönt när man kan putsa. Tanken är att styra belysning i tak och under lavar.
Samtidigt damp bastubelysningen ned. Direkt från bastulandet nummer 1 (Finland). Blir 16st högtempspottar i taket och 18 spottar under lavarna.
Samtidigt damp bastubelysningen ned. Direkt från bastulandet nummer 1 (Finland). Blir 16st högtempspottar i taket och 18 spottar under lavarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Nästa steg var att sätta basufolie i taket. Jag använda mig av den svarta mer plastliknande folien. Den är betydlig lättare att jobba med. Alla skarvar och överlapp tejpas med folietejp.
Samtidigt sattes oxå hönsnät i bakkant av plåtreglarna. Jag spände hönsnätet hårt. Tanken med nätet är att det ska hindra isoleringen från att komma i kontakt med ytterväggarna. Jag använde buntband för att spänna upp nätet.
Efter att jag fått ditt bastufolien i taket blev ivern för stor, jag var tvungen att testa att sätta upp panel i taket. Jag blev mycket nöjd med panelen och med de första monterade spottarna
'
Nu är det bara att fortsätta med resten!
Samtidigt sattes oxå hönsnät i bakkant av plåtreglarna. Jag spände hönsnätet hårt. Tanken med nätet är att det ska hindra isoleringen från att komma i kontakt med ytterväggarna. Jag använde buntband för att spänna upp nätet.
Logga in
Skapa konto
Efter att jag fått ditt bastufolien i taket blev ivern för stor, jag var tvungen att testa att sätta upp panel i taket. Jag blev mycket nöjd med panelen och med de första monterade spottarna
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu är det bara att fortsätta med resten!
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Long time no see! Lång julledighet och lite annat har kommit emellan mina uppdateringar. Men arbetet har fortskridit och det är endast dokumentation som kvarstår.
Här nedan ses flexrören för takspottarna. Alla rören går till 2st ip67-kopplingsboxar som kommer finnas under nedersta laven i ena hörnet (den så kallade hörnsoffan).
Panelen i taket fortlöper enligt plan. Blir väldigt snygg med den vita aspen i kontrast med berget.
På ena kortsidan har jag även påbörjat isoleringen. Isoleringen trycks mot hönsnätet. Sedan bastufolie uppe på det. Alla skarvar tejpas noga med alu-tejp.
Här nedan ses flexrören för takspottarna. Alla rören går till 2st ip67-kopplingsboxar som kommer finnas under nedersta laven i ena hörnet (den så kallade hörnsoffan).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Panelen i taket fortlöper enligt plan. Blir väldigt snygg med den vita aspen i kontrast med berget.
Logga in
Skapa konto
På ena kortsidan har jag även påbörjat isoleringen. Isoleringen trycks mot hönsnätet. Sedan bastufolie uppe på det. Alla skarvar tejpas noga med alu-tejp.
Logga in
Skapa konto
Arbetet fortskrider. Hönsnät -> Isolering -> Plastning och sedan läktnng för bastupanel.
Ena gavelväggen är nästan färdig. Det blir en hel del flexslang. En slang till varje spot som finns i taket (så att de blir enkla att byta om det skulle behövas.)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ena gavelväggen är nästan färdig. Det blir en hel del flexslang. En slang till varje spot som finns i taket (så att de blir enkla att byta om det skulle behövas.)
Logga in
Skapa konto
Här kommer det upp bastupanel på väggarna. Skarvarna som ses på vissa bilder kommer att täckas av kommande lavar (kommer alltså inte att synas)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Precis. Tilluften är under dörren (några centimeter). Frånluften gav mig lite bryderier. Egentligen ville jag ha frånluften på den bortre långsidan (mittemot tilluft och aggregat) men detta gick inte eftersom där finns plattan till vardagsrummet. Istället ledde jag ut frånluften uppevid taket till utrymmet man går in ifrån. Detta funkar utmärkt.U ulfalf skrev:
Något som jag funderat mycket över var hur jag skulle göra med ventilationen bakom bastuväggarna (alltså mellan yttervägg och bastuvägg). Där är en spalt på några centimeter. En bra bit in i projektet hade jag ställt in mig på att inte ha någon ventilation alls, med argumentet att jag inte har något organiskt material närmast spalten.
Men efter några ytterligare grubblerier kom jag fram till att jag ändå vill ha ventilation i spalten. Detta löste jag genom att borra 2 hål på 10cm i diameter. Hålen borrades på väggen som vätter mot källaren. Ett hål på vardera sida om bastugavelväggarna. Hålen träffar spalten mellan bastuvägg och yttervägg. I ena hålet satte jag in en kanalfläkt och i andra hålet ett galler. Detta göra att luft cirkulerar konstant i spalten.
Hålet påbörjat. Inte det roligaste när man inte har proffsgrejer...även om jag har en stor makitaborrhammare. Väggen är dessutom fylld med stora stenar.
Ena hålet klart!
Här ses frånluftsventilationshålet. Det andra hålet är den tänkta ventilationen till spalten. Mycket borrande och bankande!
Men efter några ytterligare grubblerier kom jag fram till att jag ändå vill ha ventilation i spalten. Detta löste jag genom att borra 2 hål på 10cm i diameter. Hålen borrades på väggen som vätter mot källaren. Ett hål på vardera sida om bastugavelväggarna. Hålen träffar spalten mellan bastuvägg och yttervägg. I ena hålet satte jag in en kanalfläkt och i andra hålet ett galler. Detta göra att luft cirkulerar konstant i spalten.
Hålet påbörjat. Inte det roligaste när man inte har proffsgrejer...även om jag har en stor makitaborrhammare. Väggen är dessutom fylld med stora stenar.
Logga in
Skapa konto
Ena hålet klart!
Logga in
Skapa konto
Här ses frånluftsventilationshålet. Det andra hålet är den tänkta ventilationen till spalten. Mycket borrande och bankande!
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Roligt och annorlunda projekt!
Inväntar med spänning slutresultatet!
Inväntar med spänning slutresultatet!
Länge länge sedan jag skrev här. Blev påmind av lite bilder så ska försöka slutföra projektet även här på byggahus. Nästa steg var att börja med lavarna. Lite lurigt att få till. Dels var bastun bred >2m. Jag ville inte ha för grova dimensioner samtidigt som det inte fick svikta.
Den övre laven kunde inte heller vara fullbredd då berget var lite för brant i ena hörnet. Stabiliteten löste jag genom att borra ner järn i berget.
Sån tur var så hade avväxlingen hamnat på rätt plats!
Den övre laven kunde inte heller vara fullbredd då berget var lite för brant i ena hörnet. Stabiliteten löste jag genom att borra ner järn i berget.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sån tur var så hade avväxlingen hamnat på rätt plats!
Arbetet fortlöpte med väldigt mycket "pill och pannben":
1) Jag hade köpt begagnade bastulavar i nyskick, dessa monterade isär. Sedan delade varje bräda i 2 delar samtidigt som jag fräste kanterna för att få det "avrundade" utseendet. Lavarna är oxå möjliga att lyfta bort i olika sektioner (för städning)
2) Till inklädnaden under laven så använde jag vanliga bastubrädor som finns på vägarna. Dessa delades i mindre bitar, efter att jag kapat bort not och spont (4 ribbor av varje bräda). Även dessa bitar frästes för att få ett avrundat utseende. Extremt mycket fräsande blev det....jag har heller inget fräsbord
Inklädnaden går inte heller rakt ner utan lutar lite in under laven...vilket ger ett elegantare och mer svävande intryck.
1) Jag hade köpt begagnade bastulavar i nyskick, dessa monterade isär. Sedan delade varje bräda i 2 delar samtidigt som jag fräste kanterna för att få det "avrundade" utseendet. Lavarna är oxå möjliga att lyfta bort i olika sektioner (för städning)
2) Till inklädnaden under laven så använde jag vanliga bastubrädor som finns på vägarna. Dessa delades i mindre bitar, efter att jag kapat bort not och spont (4 ribbor av varje bräda). Även dessa bitar frästes för att få ett avrundat utseende. Extremt mycket fräsande blev det....jag har heller inget fräsbord
Inklädnaden går inte heller rakt ner utan lutar lite in under laven...vilket ger ett elegantare och mer svävande intryck.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Väldigt fint, framförallt laven och inklädnaden! Mycket finsnickeri men det är väl det som kommer synas mest för ögat när du kommer in!
Du är inte orolig för att berget blir halt av fukt när man bastar? Ett par pilsner och någon kanske åker kana ner för berget
Du är inte orolig för att berget blir halt av fukt när man bastar? Ett par pilsner och någon kanske åker kana ner för berget