Halloj!

Hoppas denna tråd kan gagna andra som vill göra sina strömbrytare Wi-Fi-styrda, då den syftar till att bekräfta mina plan för just detta.

I korthet, bor i en nybyggd lägenhet och vill kunna styra takbelysning via Google Home samt via de befintliga fysiska knapparna. Tänker att strömbrytarna delas upp i 3 kategorier:
a) enkel strömbrytare (en vanlig knapp utan fjäder)
b) dubbel strömbrytare som således styr två lampor(två knappar utan fjäder)
c) trapp/kors-koppling(?), 3 knappar utan fjäder styr en lampa

Jag önskar hitta en billig och mångsidig lösning och har fastnat för Sonoff.

Tanken är Sonoff Mini R2 till ”a” och Sonoff Dual R3 till ”b”.

Fråga 1: vad ska man ha till ”c”? En mini? Tre mini? Något annat?

Har kikat bakom en strömbrytare och ser nollan/neutral (blå sladd). Där går även jord. Utöver det går två bruna kablar, fasen, till strömbrytare. Till sist en svart tandtråd till lampan. Så länge det finns nolla bakom alla strömbrytare antar jag att detta är ett enkelt jobb.

Fråga 2: trots att nollan finns får jag inte göra detta själv? (Kapa nollan och dra den genom pucken). Det borde annars en elektriker fixa på några minuter per strömbrytare? Hur gör man det billigast?

Fråga 3: hur fungerar den fysiska brytaren efter installation? Bör en impulsfjäder installeras?

Fråga 4: rekommenderas något annat än Sonoff?

Mycket tacksam för svar på en eller flera av mina frågor, samt om ni vill kommentera ifall jag missat något annat vitalt.

mvh
 
1. Vanligtvis kan man sätta mottagaren bakom den "sista" brytaren i en trapp eller korskoppling. Just där tändtråden är ansluten. På bilden nedan är det den vänstra brytaren.
Utgången från trappomkopplaren (L) ansluts då till mottagarens styringång.
Styringången triggas på 230 V från väggbrytarna
Vid dimmer krävs det återfjädrande brytare.

Nu tycks den valda modellen av mottagare (R2) ha en separat krets för styringången som ej accepterar 230 V. Det komplicerar installationen.

17-8_korskopplare.png


2. Hitta en billig elektriker eller gör det själv på ett fackmannamässigt sätt.

3. Fjäder krävs normalt för dimmermottagare.

4. Det finns mycket att välja på ex. Plejd eller Shelly.
 
  • Gilla
ARJU och 3 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
1. Vanligtvis kan man sätta mottagaren bakom den "sista" brytaren i en trapp eller korskoppling. Just där tändtråden är ansluten. På bilden nedan är det den vänstra brytaren.
Utgången från trappomkopplaren (L) ansluts då till mottagarens styringång.
Styringången triggas på 230 V från väggbrytarna
Vid dimmer krävs det återfjädrande brytare.

Nu tycks den valda modellen av mottagare (R2) ha en separat krets för styringången som ej accepterar 230 V. Det komplicerar installationen.

[bild]


2. Hitta en billig elektriker eller gör det själv på ett fackmannamässigt sätt.

3. Fjäder krävs normalt för dimmermottagare.

4. Det finns mycket att välja på ex. Plejd eller Shelly.
Stort tack för det utförliga svaret. Det låter bra och enkelt gällande trapp-koppling. Ingen idé att vara dumsnål dock - känner du till ett exempel en puck som inte blir krånglig gällande 230v in på styringång?

2) Men… även att göra det själv fackmannamässigt är olagligt och kan påverka försäkring om något händer? För ca 8 uttag uppskattade en elektriker Max 3 tim. Är det rimlig tid för detta?

3) Okej - har ingen dimmer alls i huset, så då antar jag att fjäder ej behövs alls?

4) Kikat på Plejd med 4-5 gånger priset och behöver gate way. Shelly är en stark kandidat.

mvh
 
E etompau skrev:
Nu tycks den valda modellen av mottagare (R2) ha en separat krets för styringången som ej accepterar 230 V. Det komplicerar installationen.
Är det denna punkt du syftar till här?

Elkopplingsschema som visar anslutning av Sonoff-enhet med SPDT-brytare och varningstext.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
R RookieRoad skrev:
Stort tack för det utförliga svaret. Det låter bra och enkelt gällande trapp-koppling. Ingen idé att vara dumsnål dock - känner du till ett exempel en puck som inte blir krånglig gällande 230v in på styringång?

2) Men… även att göra det själv fackmannamässigt är olagligt och kan påverka försäkring om något händer? För ca 8 uttag uppskattade en elektriker Max 3 tim. Är det rimlig tid för detta?

3) Okej - har ingen dimmer alls i huset, så då antar jag att fjäder ej behövs alls?

4) Kikat på Plejd med 4-5 gånger priset och behöver gate way. Shelly är en stark kandidat.

mvh
Så länge det är fackmannamässigt utfört kommer inte försäkringsbolag ha något att invända mot.

Shelly (i.a.f. de jag känner till) använder 230V på styringången. Jag har ca 15 strömbrytare och dimmers från dem och det har fungerat felfritt i ett par år nu.

Jag hade valt bort Plejd p.g.a. att det är ett stängt system som det inte finns några garantier för stöd för i framtiden. Shelly använder öppna protokoll och är enkelt att integrera i/med andra system om man vill det senare.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
R RookieRoad skrev:
Är det denna punkt du syftar till här?

[bild]
Svar ja. Ingången på mottagaren vill inte ha 230 V, vilket då påverkar kopplingen mot bef. väggbrytare.
 
  • Gilla
RookieRoad och 1 till
  • Laddar…
B
Har provat shelly och sonoff. Av 3 sonoff lever 2st typ 2-3 år senare. 1 dog, oklart varför. Shelly lite kortare prövotid, men alla Shelly lever. Sonoff-appen känns uråldrig, och det har varit lite strul med den. Köper nytt av Shelly, men de gamla sonoff som jag har får sitta kvar. Prisskillnaden mot Sonoff är ganska försumbar kan jag tycka i det stora hela. Har något svagt minne av att Sonoff inte var ce-märkta förr om åren, men jag är osäker på om de fixat det nu.

Shelly har ju astrofunktion, för att styra belysning kopplat till solnedgång/soluppgång. Smidig feature.

Kan tänka mig att sonoff är likvärdigt om man flashar och lägger in egen programvara i dem. kör man på befintlig programvara kan jag tycka shelly är stået vassare. Min elektriker rekommenderar Plejd, men jag valde bort det av prisskäl framförallt, men också för att Shelly är väldigt öppet och möjliggör massa roliga integrationer om man vill bygga saker själv.

för a) är shelly 1 min rek
för b) tänker jag shelly 1L
för c) shelly 1, inkopplat enligt #2

Inget av detta får göras utan elektriker. Kan säkert påverka självrisk, om det blir en brand och fel på anläggningen, och det kan härledas till dig. Är du osäker så bör du hålla dig borta från att göra detta själv.
 
  • Gilla
RookieRoad
  • Laddar…
B BSOD skrev:
för a) är shelly 1 min rek
för b) tänker jag shelly 1L
för c) shelly 1, inkopplat enligt #2
Håller med om att Shelly är ett bra val med de förutsättningar som ges, men skulle rekommendera andra varianter.
a) Shelly 1PM eller Shelly 1L (enklare att koppla in än Shelly 1)
b) Shelly 2.5 då den har dubbla relä, jag tolkar frågan som att det handlar om en kronomkopplare.
c) Shelly 1PM eller Shelly 1L.
 
  • Gilla
RookieRoad
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Shelly (i.a.f. de jag känner till) använder 230V på styringången. Jag har ca 15 strömbrytare och dimmers från dem och det har fungerat felfritt i ett par år nu.

Jag hade valt bort Plejd p.g.a. att det är ett stängt system som det inte finns några garantier för stöd för i framtiden. Shelly använder öppna protokoll och är enkelt att integrera i/med andra system om man vill det senare.
Tack, en ræst fær Shlly. Lutar ditåt.
 
B BSOD skrev:
Har provat shelly och sonoff. Av 3 sonoff lever 2st typ 2-3 år senare. 1 dog, oklart varför. Shelly lite kortare prövotid, men alla Shelly lever. Sonoff-appen känns uråldrig, och det har varit lite strul med den. Köper nytt av Shelly, men de gamla sonoff som jag har får sitta kvar. Prisskillnaden mot Sonoff är ganska försumbar kan jag tycka i det stora hela. Har något svagt minne av att Sonoff inte var ce-märkta förr om åren, men jag är osäker på om de fixat det nu.

Shelly har ju astrofunktion, för att styra belysning kopplat till solnedgång/soluppgång. Smidig feature.

Kan tänka mig att sonoff är likvärdigt om man flashar och lägger in egen programvara i dem. kör man på befintlig programvara kan jag tycka shelly är stået vassare. Min elektriker rekommenderar Plejd, men jag valde bort det av prisskäl framförallt, men också för att Shelly är väldigt öppet och möjliggör massa roliga integrationer om man vill bygga saker själv.

för a) är shelly 1 min rek
för b) tänker jag shelly 1L
för c) shelly 1, inkopplat enligt #2

Inget av detta får göras utan elektriker. Kan säkert påverka självrisk, om det blir en brand och fel på anläggningen, och det kan härledas till dig. Är du osäker så bör du hålla dig borta från att göra detta själv.
Tolkar det som att de har CE-mäkrning på plats, men smidigt med bra app. En till röst för Shelly alltså, tack!

Vad är anledningen till just dessa rekommendationernav modell? Jag tolkar det som att enda skillnaden på 1 och 1L är att 1L klarar sig utan nollan, här blir ajg dock osäker. Jag tolkar det som att den lampa man ska styra måste vara +20w, vilket jag antar att en lågenergi inte är. Finns den en annan fördel med 1L?

Tror jag beskrev "b" otydligt, det är ett dubbelrelä, så antar att Shelly 2.5 behövs.

Ja, så jag också tänker med försäkring. Onödig risk.
 
A alfista skrev:
Håller med om att Shelly är ett bra val med de förutsättningar som ges, men skulle rekommendera andra varianter.
a) Shelly 1PM eller Shelly 1L (enklare att koppla in än Shelly 1)
b) Shelly 2.5 då den har dubbla relä, jag tolkar frågan som att det handlar om en kronomkopplare.
c) Shelly 1PM eller Shelly 1L.
Ännu en röst på Shelly. Har du erfarenhet av Sonoff, eller är det mest Plejd du jämför mot?

Samma fråga här, vad är aneldningen till rekommendation av modelelr?

1L funkar utan neutral, men då måste load vara +20w, viken en lågenergilamap inte är(?). Är det någon annan fördel?

1PM är väl exakt samma som 1, fast med mätning av förbrukning?

Ja, 2.5 verkar vara vad jag ska ha där.
 
Kör Shelly sedan ett drygt år.
Har en näve 2.5 och Dim2. En av 2.5orna betedde sig underligt för en vecka sedan, körde en FW-update (som verkar nollat alla inställningar) så får se om det bättrar sig.

Har även en del sonoff S20 som är ca 4år, några har dött, andra beter sig underligt.
 
  • Gilla
RookieRoad
  • Laddar…
R RookieRoad skrev:
Ännu en röst på Shelly. Har du erfarenhet av Sonoff, eller är det mest Plejd du jämför mot?
Har inte erfarenhet av varken Sonoff eller Plejd. Sonoff var tidigt ute och blev väl mest populära för sitt låga pris och att man enkelt kunde byta mjukvara i dem och då kunde integrera dem i hemautomation. Passade de som gillade att experimentera. Med Shelly behövdes inte det på samma sätt eftersom de redan från fabrik har ett interface som gör dem enkla att koppla mot olika system. Har för all del inte inte hängt med när det gäller Sonoff, har för mig att de gjorde det enklare för de som inte ville flasha om eller använda deras cloudtjänst.
Jag upplever att Shelly har ett produktutbud som matchar mina önskemål bättre än Sonoff och priset är bra, men då kommer vi ju mer in på personliga preferenser.
Plejdpuckarna kör inte WiFi i sig själv, inte nödvändigtvis en nackdel, men där kanske du i så fall behöver deras gateway för att få samma funktion som Shelly/Sonoff.

R RookieRoad skrev:
1L funkar utan neutral, men då måste load vara +20w, viken en lågenergilamap inte är(?). Är det någon annan fördel?

1PM är väl exakt samma som 1, fast med mätning av förbrukning?
Skillnaden mellan 1PM och 1 är utöver mätfunktion bl a att 1 har potentialfri brytning. Jättebra där man behöver det, men i en normal belysningskoppling är det bara en tråd till som skall anslutas och ofta behöver man då grena av fasledaren med en klämma (Wago el dyl) som sedan skall samsas med pucken i en dosa som ofta redan är sprängfylld. Totalt sett inte en jätteskillnad, men det kan göra jobbet lite mer behagligt.
Shelly 1L är något billigare än 1PM, och paradnumret är som du påpekade att den under vissa omständigheter klarar sig utan nollan. I övrigt klarar både 1 och 1PM högre last, men i de flesta belysningskopplingar kommer en 1L sannolikt stå pall och är också. Däremot kanske den är lite knivigare att koppla in i en befintlig trappkoppling, på samma sätt som Sonoff Mini R2.
 
  • Gilla
RookieRoad och 1 till
  • Laddar…
A alfista skrev:
Har inte erfarenhet av varken Sonoff eller Plejd. Sonoff var tidigt ute och blev väl mest populära för sitt låga pris och att man enkelt kunde byta mjukvara i dem och då kunde integrera dem i hemautomation. Passade de som gillade att experimentera. Med Shelly behövdes inte det på samma sätt eftersom de redan från fabrik har ett interface som gör dem enkla att koppla mot olika system. Har för all del inte inte hängt med när det gäller Sonoff, har för mig att de gjorde det enklare för de som inte ville flasha om eller använda deras cloudtjänst.
Jag upplever att Shelly har ett produktutbud som matchar mina önskemål bättre än Sonoff och priset är bra, men då kommer vi ju mer in på personliga preferenser.
Plejdpuckarna kör inte WiFi i sig själv, inte nödvändigtvis en nackdel, men där kanske du i så fall behöver deras gateway för att få samma funktion som Shelly/Sonoff.


Skillnaden mellan 1PM och 1 är utöver mätfunktion bl a att 1 har potentialfri brytning. Jättebra där man behöver det, men i en normal belysningskoppling är det bara en tråd till som skall anslutas och ofta behöver man då grena av fasledaren med en klämma (Wago el dyl) som sedan skall samsas med pucken i en dosa som ofta redan är sprängfylld. Totalt sett inte en jätteskillnad, men det kan göra jobbet lite mer behagligt.
Shelly 1L är något billigare än 1PM, och paradnumret är som du påpekade att den under vissa omständigheter klarar sig utan nollan. I övrigt klarar både 1 och 1PM högre last, men i de flesta belysningskopplingar kommer en 1L sannolikt stå pall och är också. Däremot kanske den är lite knivigare att koppla in i en befintlig trappkoppling, på samma sätt som Sonoff Mini R2.
Stort tack för ditt utförliga svar. Låter som att jag ska gå på 1 framför 1PM då jag inte behöver mäta användning i min lampa :D 1L verkar inte heller behövas då jag som sagt antar att den inte klarar sig utan nollan ändå.

Greppade inte det sista du skrev gällande trappkoppling "c). Problemet med Mini R2 är som jag förstått att styringången inte klarar starkström.

1) Hur skulle man lösa det om man ändå köpte R2?
2) Vilken av Shelly har samma "problem" och vilken klarar det fint?

Utifrån detta, är rekommendationen att köpa 1 för "a" och 2.5 för "b"
 
R
R RookieRoad skrev:
Stort tack för ditt utförliga svar. Låter som att jag ska gå på 1 framför 1PM då jag inte behöver mäta användning i min lampa :D 1L verkar inte heller behövas då jag som sagt antar att den inte klarar sig utan nollan ändå.

Greppade inte det sista du skrev gällande trappkoppling "c). Problemet med Mini R2 är som jag förstått att styringången inte klarar starkström.

1) Hur skulle man lösa det om man ändå köpte R2?
2) Vilken av Shelly har samma "problem" och vilken klarar det fint?

Utifrån detta, är rekommendationen att köpa 1 för "a" och 2.5 för "b"
1) Då måste du koppla bort fasen till brytarna och istället dra en kabel från en av kontakterna på R2. Detta tycker jag blir en kladdig lösning (även om jag tror att den är godkänd) som jag hade undvikit till varje pris. Risken för att blanda ihop de ledarna med 230V avskräcker.

2) Alla "puckar" från Shelly klarar nätspänning in på styringångarna.

Jag skulle inte köpa R2 även om den är några tior billigare.
 
  • Gilla
RookieRoad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.