2 504 läst · 22 svar
3k läst
22 svar
Barnsäkra stickkontakt? Förhindra utdragning?
Skulle väl säga som många andra att ställ något i vägen i så fall. Tiden lär lösa problemet för dig (om nån månad eller två är kabeln inte intressant längre) om du inte vill ta tillfället i akt och utarbeta ett sätt som fungerar att säga till på skarpen. Dock, om detta skett flera gånger redan och ert barn inte bryr sig skulle jag säga att det är för sent, barnet har redan lärt sig att det är en lek. Så kanske nästa tillfälle är bättre och en tung möbel framför är bättre.
Man ställer möbler framför, varför skaffa barn och ändå ha "vuxen möblering? Sen så snackar ni om en 10 månaders ( barn i den åldern ska ej lämnas utan uppsikt). Vart leder äns den kontakten? Inte till nått viktigt iallefall. Har man barn så får man möblera därefter.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 851 inlägg
Utan att veta förutsättningarna så skulle jag rangordna lösningar i följande ordning, om det nu mot förmodan inte finns en färdig lösning, vilket jag bevivlar.
1. Låt installera ett fast uttag i bortre änden så att denna skarvsladd kommer bort.
2. Prova skarvsladd med platt stickpropp. Den går att få grepp om men det är bredare och svårare att nypa.
3. Hålband el dyl och skruv i väggen.
1. Låt installera ett fast uttag i bortre änden så att denna skarvsladd kommer bort.
2. Prova skarvsladd med platt stickpropp. Den går att få grepp om men det är bredare och svårare att nypa.
Produkter som diskuteras: "Hålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 53 027 inlägg
Håll tråden till ämnet!
/moderator
/moderator
Jag skulle säga att dessa är lösningar om lokalen är ämnad för barn i längre perspektiv, läs förskola eller liknande. Annars skulle jag rangornda Bos lista som 0,2,1,3 där 0 är att ställa något i vägen tills problemet är över. Betydligt enklare att köpa en platt skarvsladd och sätta dit än att installera ett nytt uttag.Bo.Siltberg skrev:Utan att veta förutsättningarna så skulle jag rangordna lösningar i följande ordning, om det nu mot förmodan inte finns en färdig lösning, vilket jag bevivlar.
[bild]
Ååååå andra sidan, ett installerat uttag på "rätt" plats har ju så klart fördelen med att ni slipper se en sladd hänga över väggen så rent estetiskt kanske det inte är fel i alla fall
Så, jag får nog (efter att ha skrivit klart texten) kanske ge Bo rätt i alla fall! Det är väl så med duktiga gamla fackmän att de ser inte alltid bara lösningen på det omedelbara problemet utan även en lösning på andra problem eller en förbättringsmöjlighet.
Produkter som diskuteras i tråden