R Robert-san01 skrev:
Nu är det troligen inte barn som klarar att hoppa från 4m som spärrarna skall stoppa, utan de barn som klarar av att öppna fönstret men inte förstår att de kan dö om de faller ut. Just regeln om "barnspärr" på fönster tycker jag är vettig.
Toppen om det varit så men tyvärr klarar inte heller 8-10-åringar att öppna de "barnspärrar" som når godkänd nivå, de flesta rena lås. Högt placerad sån spärr med vajjer/nylonlina hade räckt gott.
(I vårt nybyggda hus kommer jag att ha brandövning med tilläggskursen "krossa fönster" för tre av barnen 6-10 år. Känns tveksamt.)
 
H Höök skrev:
Toppen om det varit så men tyvärr klarar inte heller 8-10-åringar att öppna de "barnspärrar" som når godkänd nivå, de flesta rena lås. Högt placerad sån spärr med vajjer/nylonlina hade räckt gott.
(I vårt nybyggda hus kommer jag att ha brandövning med tilläggskursen "krossa fönster" för tre av barnen 6-10 år. Känns tveksamt.)
Mina barn på 7 och 9 klarar spärrarna i de nya fönstren. Det är en liten knapp på sidan man trycker in. Kanske något att titta på när man väljer fönster så man slipper fula extralösningar.
 
P TheStills skrev:
Men detta med knivlådelås och medicinskåp på nybyggen när det är två vuxna som ska flytta in..... Att besikningspersonen hårdnackat kräver att det ska finnas är vansinnigt då 1 sekund efter besikning är klar så skruvas det bort. Man måste vara lite flexibel för sjutton.

Dock detta med härdat glas i låga fönster är rätt bra för alla.
Håller helt med, allt är inte av ondo, men det måste finnas ngn slags balans, härdat glas, räcke i trappan och en viss bredd på trappan är rimligt, men ugnslås, knivlådelås och låsbart medicinskåp (varför man ens behöver ha med skåp när man bygger nytt - det är ju inredning !??) det tycker jag just nu väger över mot överförmynderi...


/K
 
Åsa Lund
B b8q skrev:
Trappan på bilden är alltså INTE godkänt om det hade varit ett nybygge, eftersom den inte har ledstång på båda sidor?
Trappan har troligen steghöjd på ca 180 mm och ca 50 mm höga steg. Alltså ca 130 mm ( mer än 100 mm) glipa mellan stegen. Inte godkänt det heller.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Någon som fått nedslag på att barnen kan använda lådor i köket för att klättra på och behövt barnsäkra dem?
 
Hur är det med kaminskydd i BBR, någon som vet nåt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.