8 940 läst · 20 svar
9k läst
20 svar
Barnsäkerhet när du bygger nytt hus
Toppen om det varit så men tyvärr klarar inte heller 8-10-åringar att öppna de "barnspärrar" som når godkänd nivå, de flesta rena lås. Högt placerad sån spärr med vajjer/nylonlina hade räckt gott.R Robert-san01 skrev:
(I vårt nybyggda hus kommer jag att ha brandövning med tilläggskursen "krossa fönster" för tre av barnen 6-10 år. Känns tveksamt.)
Självbyggare
· Stockholm
· 9 959 inlägg
Mina barn på 7 och 9 klarar spärrarna i de nya fönstren. Det är en liten knapp på sidan man trycker in. Kanske något att titta på när man väljer fönster så man slipper fula extralösningar.H Höök skrev:Toppen om det varit så men tyvärr klarar inte heller 8-10-åringar att öppna de "barnspärrar" som når godkänd nivå, de flesta rena lås. Högt placerad sån spärr med vajjer/nylonlina hade räckt gott.
(I vårt nybyggda hus kommer jag att ha brandövning med tilläggskursen "krossa fönster" för tre av barnen 6-10 år. Känns tveksamt.)
Håller helt med, allt är inte av ondo, men det måste finnas ngn slags balans, härdat glas, räcke i trappan och en viss bredd på trappan är rimligt, men ugnslås, knivlådelås och låsbart medicinskåp (varför man ens behöver ha med skåp när man bygger nytt - det är ju inredning !??) det tycker jag just nu väger över mot överförmynderi...P TheStills skrev:Men detta med knivlådelås och medicinskåp på nybyggen när det är två vuxna som ska flytta in..... Att besikningspersonen hårdnackat kräver att det ska finnas är vansinnigt då 1 sekund efter besikning är klar så skruvas det bort. Man måste vara lite flexibel för sjutton.
Dock detta med härdat glas i låga fönster är rätt bra för alla.
/K
Självbyggare
· Stockholm
· 9 959 inlägg
Någon som fått nedslag på att barnen kan använda lådor i köket för att klättra på och behövt barnsäkra dem?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur bygger jag en säker väggkonstruktion när garaget blir bostad?
Lösvirke & Timmerhus -
Kostnad när man bygger badrum själv
Badrum -
Hur bygger jag en altantrappa när altanen lutar?
Altan & Uteplats -
Hur bygger jag en stark bur till min nakna ibc tank som saknar stålburen.
Fritidshus -
Projekt: Bygger fire pit med en gammal klotgrill och tegelstenar
Fritidshus