201 692 läst · 2 243 svar
202k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Renoverare
· Stockholm
· 18 324 inlägg
Jag driver eget företag och har passiv inkomst i detta bolag. Mao jobbar jag alltid?
Tycker att det är bra att vissa kommuner som Sorsele och Karlstad börjar vara mera flexibla med de här stela reglerna. Att t.ex. ha 5-10 semesterdagar där man faktiskt kan lämna barnen på förskolan och bestämma själv vad som fungerar bäst för ens familj och barn. I Sverige är det lite för mycket av att följa regler slaviskt och inte kunna vara praktisk och få det att fungera smidigt.
Sedan om man har samma tider på förskolan hela tiden så belastar man ju inte systemet mera om man t.ex. handlar eller gör andra ärenden innan man hämtar barnen. Visst, förskolorna budgeterar inte för att man ska utnyttja hela tiden som man har rätt till, men de allra flesta har ju tider som redan är kortare än så. Så jag antar att man tittar på hur mycket förskolan har använts historiskt, så det ska inte vara någon extra belastning eller att någon här ska känna att de är med och betalar extra pga att personer inte kommer och hämtar 15:30 istället för 16:00 bara för att de kom iväg från jobbet lite tidigare än vanligt.
Sedan om man har samma tider på förskolan hela tiden så belastar man ju inte systemet mera om man t.ex. handlar eller gör andra ärenden innan man hämtar barnen. Visst, förskolorna budgeterar inte för att man ska utnyttja hela tiden som man har rätt till, men de allra flesta har ju tider som redan är kortare än så. Så jag antar att man tittar på hur mycket förskolan har använts historiskt, så det ska inte vara någon extra belastning eller att någon här ska känna att de är med och betalar extra pga att personer inte kommer och hämtar 15:30 istället för 16:00 bara för att de kom iväg från jobbet lite tidigare än vanligt.
Renoverare
· Stockholm
· 18 324 inlägg
Nej skatt är stöld, detta är skatteåterbäring
Det där påståendet har vi analyserat några gånger förr.AndersMalmgren skrev:
Om "skatt är stöld" innebär det att du inte heller skall ha rätt att färdas på allmän väg eller äta mat som har transporterats på allmän väg eller odlats av bönder som får jordbruksstöd. Din egendom och ditt liv skall inte skyddas av polis eller brandkår. Den som stjäl din egendom och kanske slår ihjäl dig för att komma åt den skall inte behöva riskera att ställas inför domstol eller hamna i fängelse. Du skall inte ha någon som helst rätt till offentlig sjukvård och dina barn skall inte ha någon rätt att gå i skola.
Och så vidare.......
Så länge barnens tid på dagis < (föräldrarnas arbetade tid + restid) / 2 anser jag att det inte är frågan om något överutnyttjande utan bara omfördelning av tid.
Ponera att mitt barn är hemma med inlånad barnvakt på måndag då jag och min fru jobbar, men på dagis på tisdag när jag är ledig. Detta är förstås regelmässigt fel, men belastar inte dagis mer än om jag varit ledig på måndagen resten samma.
Varje dag för vår familj så minskar vi tid på dagis mot det vi "har rätt till". Jag jobbar tidig morgon när min fru är med barnen. Jag tar hand om barnen från ~16 när min fru jobbar. Om jag skulle göra mitt ärende innan jobbet när min fru är hemma med barnen eller på väg hem från jobbet när de är på dagis påverkar ingenting.
Ponera att mitt barn är hemma med inlånad barnvakt på måndag då jag och min fru jobbar, men på dagis på tisdag när jag är ledig. Detta är förstås regelmässigt fel, men belastar inte dagis mer än om jag varit ledig på måndagen resten samma.
Varje dag för vår familj så minskar vi tid på dagis mot det vi "har rätt till". Jag jobbar tidig morgon när min fru är med barnen. Jag tar hand om barnen från ~16 när min fru jobbar. Om jag skulle göra mitt ärende innan jobbet när min fru är hemma med barnen eller på väg hem från jobbet när de är på dagis påverkar ingenting.
Renoverare
· Stockholm
· 18 324 inlägg
Jag skulle gärna avsäga mig offentlig sjukvård, slippa betala den skatten och få bra sjukvård via privat försäkring. Idag måste jag betala för dålig sjukvård, sedan har jag en privat försäkring som ger lite förtur men inget mer.H heimlaga skrev:Det där påståendet har vi analyserat några gånger förr.
Om "skatt är stöld" innebär det att du inte heller skall ha rätt att färdas på allmän väg eller äta mat som har transporterats på allmän väg eller odlats av bönder som får jordbruksstöd. Din egendom och ditt liv skall inte skyddas av polis eller brandkår. Den som stjäl din egendom och kanske slår ihjäl dig för att komma åt den skall inte behöva riskera att ställas inför domstol eller hamna i fängelse. Du skall inte ha någon som helst rätt till offentlig sjukvård och dina barn skall inte ha någon rätt att gå i skola.
Och så vidare.......
Ja men det är bara en del.AndersMalmgren skrev:
Du skall också avsäga dig all användning av avloppsnätet och bära din eget skittunna varje vecka till något ställe där du kan tömma den..... men ta för fan inte ett enda steg på allmän väg när du går!
Du får också så lov att sluta tvätta dig och laga mat och dricka vattenledningsvatten. Bär ditt eget vatten varifrån du vill.
Men att du överhuvudtaget har några pengar att betala sjukvård privat för är ju beroende av att det finns en infrastruktur i samhället som gör det möjligt att jobba och tjäna pengar, och starta företag etc. Något som delvis är betalt via skatterna.
Välfärden är viktig, utan välfärd får vi ett dåligt samhälle (se länder där gated communities och favelas är normalläge). Du har haft tur som (gissar jag) fötts med friska föräldrar, utan problem, växt upp i ett bra område. Någon som haft sämre förutsättningar kan vara precis lika duktig och driftig som du och ändå fått en så dåligt start att denne behöver samhällets hjälp. Varför ska en rik få bättre sjukvård än en fattig? Sjukvård och skola är rättigheter alla (med vissa undantag då jag tex tycker kriminella tillhörande andra länder och liknande inte ska få det av oss) bör få tillgång till.AndersMalmgren skrev:
Därmed inte sagt att jag tycker vi ska ösa pengar på folk som är friska utan motprestation. Och det ska förstås löna sig att jobba. Men att ta bort allmän sjukvård vore förfärligt...
Renoverare
· Stockholm
· 18 324 inlägg
Tycker inte man ska ta bort den, man ska kunna avsäga sig den.J JohanLun skrev:Välfärden är viktig, utan välfärd får vi ett dåligt samhälle (se länder där gated communities och favelas är normalläge). Du har haft tur som (gissar jag) fötts med friska föräldrar, utan problem, växt upp i ett bra område. Någon som haft sämre förutsättningar kan vara precis lika duktig och driftig som du och ändå fått en så dåligt start att denne behöver samhällets hjälp. Varför ska en rik få bättre sjukvård än en fattig? Sjukvård och skola är rättigheter alla (med vissa undantag då jag tex tycker kriminella tillhörande andra länder och liknande inte ska få det av oss) bör få tillgång till.
Därmed inte sagt att jag tycker vi ska ösa pengar på folk som är friska utan motprestation. Och det ska förstås löna sig att jobba. Men att ta bort allmän sjukvård vore förfärligt...
Renoverare
· Stockholm
· 18 324 inlägg
Självfallet ska det finnas skattefinansierad infrastruktur. Det jag opponerar mig mot ärH heimlaga skrev:Ja men det är bara en del.
Du skall också avsäga dig all användning av avloppsnätet och bära din eget skittunna varje vecka till något ställe där du kan tömma den..... men ta för fan inte ett enda steg på allmän väg när du går!
Du får också så lov att sluta tvätta dig och laga mat och dricka vattenledningsvatten. Bär ditt eget vatten varifrån du vill.
A) Politiker tycker att alla pengar jag tjänar är deras, sedan är de generösa och låter mig behålla lite
B) Betala mer än 50% skatt är omänskligt