Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

• Ja

1 020 Röster 50,1%
  • Nej

1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
Att kunna ha barnen på förskolan när man själv bygger är väl jättebra. Jag har jobbat in tid och är ledig från arbetsplatsen men utför ett annat jobb.
Förskolan är inte endast till för att man ska kunna jobba utan lika mycket för att barnen ska få träffa andra barn, lära sig att umgås med jämngamla, lära sig saker som man som förälder kanske inte tar tag i. När ”arbetsdagen” är slut hämtar man sitt barn och sedan umgås man på samma sätt som om man kom från jobbet. Jag tror båda vinner på att höra så.

• Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jo det är jag faktiskt. Och jag står fast vid att det fortfarande räcker med barn och fritid.
Såklart behöver nya lärare från skolpliktsålder gå högskolan.
Men dagisåldern nej. Det handlar om rent sunt förnuft och att du kan leka och lära ut, vilket du bör kunna lära dig på 3 år i gymnasiet.

Men nu är vi långt utanför. =) Vi får nöja oss med att vara oense.
Utbildade lärare i förskolan genererar i alla fall till bättre resultat i skolan. Så vi kan väll nöja oss med det då.

• Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
anthill anthill skrev:
Tror det är mer meningsfullt att kolla på andelen som faktiskt tar examen/hoppar av än själva intagningen. Vidare behöver inte faktumet att intagningspoängen är låg betyda att utbildningen i sig är lätt. Sedan är det meningslöst att tala svepande om obehöriga vs behöriga lärare i allmänhet. En obehörig lärare kan sakna högskoleutbildning men kan likaväl vara en fil.dr...
Ja, det är ”meningslöst att tala svepande om obehöriga vs behöriga lärare i allmänhet.” Men det är ju det alla politiker och skoldebattörer gör. Vi har ett legitimationskrav, men det går inte att bli av med den på grund av inkompetens. När behöriga lärare trycker ner lågstadieelever för att de inte kan ämnet själva är det riktigt illa. Det ämneskunskapsmässigt, men framför allt pedagogiskt. Det är ett effektivt sätt att få ett barn att tappa lusten.

Det finns många riktigt dåliga behöriga lärare, och det finns bra obehöriga lärare som inte får jobba. I de extrema fallen när en lärare blir utköpt går de bara till nästa skola....

• Gilla
jimmie.p
  • Laddar…
ullet ullet skrev:
Regeln i kommunen där jag bor är att det inte är ok, det är väldigt tydligt. Är man ledig från jobbet (oavsett för att snickra, jaga, åka på semesterresa osv), då är barnen lediga med dig (bortsett från hel föräldraledighet då de större barnen får vara 15 h/vecka på förskolan).

Jag vet att den reglerna skiljer mellan kommuner, men jag personligen tycker det är rimligt att skattebetalarna inte ska betala för "barnpassning" för att föräldrarna "roar" sig med jakt, snickeri eller dylikt. Har man privat barnvakt är det ju ett helt annat läge, då får man ju själv betala för platsen.
Jag har till och med hört talas om en förskola vars personal sprang på föräldrar som handlade i en närbelägen livsmedelsbutik och talade om att de inte fick vara där och handla innan de hämtat barnet på förskolan... Det man kan fråga sig här, är hur förskolepersonalen med säkerhet kan veta att föräldern i fråga inte befinner sig i butikslokalen inom ramen för sin yrkesutövning. Även en förälder kan ju t.ex. inhandla saker för arbetsgivarens räkning, arbeta som butikskontrollant eller varför inte superhemlig polisspanare...

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är ”meningslöst att tala svepande om obehöriga vs behöriga lärare i allmänhet.” Men det är ju det alla politiker och skoldebattörer gör. Vi har ett legitimationskrav, men det går inte att bli av med den på grund av inkompetens. När behöriga lärare trycker ner lågstadieelever för att de inte kan ämnet själva är det riktigt illa. Det ämneskunskapsmässigt, men framför allt pedagogiskt. Det är ett effektivt sätt att få ett barn att tappa lusten.

Det finns många riktigt dåliga behöriga lärare, och det finns bra obehöriga lärare som inte får jobba. I de extrema fallen när en lärare blir utköpt går de bara till nästa skola....
Givetvis finns det alltid undantag, dvs lärare som egentligen borde göra något annat i livet men man ska också betänka att många elever behöver särskilt stöd och att dessa resurser inte längre finns som det gjorde på forntiden då man själv gick i skolan. Att haka upp sig på dessa undantag och på den grunden ifrågasätta lärarkårens kompetens känns löjligt. Jag skulle gissa att det finns en betydligt större andel inkompetenta föräldrar än inkompetenta lärare.

Vad är definitionen på att vara ledig. Får man t.ex. ha barnen på förskolan samtidigt som man som förälder uppbär ersättning för att ha beredskap i hemmet?

3 305 skrev:
Vad är definitionen på att vara ledig. Får man t.ex. ha barnen på förskolan samtidigt som man som förälder uppbär ersättning för att ha beredskap i hemmet?
Kraven på att ha barnen på förskolan är solklara du ska arbeta i ditt förvärvsarbete!
Märkligt att inte arbetslösa får ha barnen på förskolan om de söker arbete!!!

Läkare som bygger på jourtid är dubbla fuskare om de har barnen på förskolan samtidigt som de bygger spa i källaren!

M MarcusGust skrev:
Om ni på riktigt tror att era barn har det bättre på förskolan än hemma eller att de måste vara där för att ”de behöver sina kompisar” eller pga läroplan eller liknande så måste ni ju ha bott under en sten de sista 30åren! Och argumentet att man betalar ju för det! HERREGUD! Man betalar ungefär 10-15% av vad det faktiskt kostar! Skulle man ha betalat allt själv skulle avgifterna vara mellan 120-180 000kr per år och barn.
Man jobbar och betalar skatt till kommunen. Förskoleläraren jobbar och får betalt av kommunen. Alltså betalar man för det. Det ÄR inget man får gratis. Precis som det är med semester eller kompledigt. Man arbetar för att få det. Sen om det är rätt eller fel att ha barn på förskolan när man är ledig är en anna fråga...

JanneJanne123
Men jag som är hemma med full betalning en fredag i månaden eftersom jag har varit tillgänglig för beredskap veckan innan, vad får jag göra med barnen enligt moralisterna här?

Har man jour så kan man göra vad man vill. Bara man kan infinna sig i arbetsfört skick inom föreskriven tid. Så att bygga kan vara helt okej. Har man barn måste man ha någon som snabbt kan rycka in och ta hand om dem.

JanneJanne123
Ja, men detta är efter jag har haft beredskap, då behöver jag vara hemma med betalning för att få ihop veckovila på 36 sammanhängande timmar. Får under inga omständigheter utföra någon form av förvärvsarbete under denna tid, men erhåller full betalning och rapporterar tiden som arbete.

B byggarätt skrev:
Kraven på att ha barnen på förskolan är solklara du ska arbeta i ditt förvärvsarbete!
Märkligt att inte arbetslösa får ha barnen på förskolan om de söker arbete!!!

Läkare som bygger på jourtid är dubbla fuskare om de har barnen på förskolan samtidigt som de bygger spa i källaren!
Anses man arbeta i sitt förvärvsarbete, emedan man fördriver tiden i sin bostad samtidigt som man uppbär ersättning för att ha beredskap i hemmet? Om inte: Ska läkaren i exemplet ovan, då denne rings in akut p.g.a. en snart döende patient i livsfara, svara att "jag ska bara köra barnen till förskolan först så kommer jag sen" och får hen, i så fall, använda blåljus/överskrida hastighetsbegränsningen, även vid färden med barnen till förskolan?

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Nu spekulerar du vilt.

3 305 skrev:
Anses man arbeta i sitt förvärvsarbete, emedan man fördriver tiden i sin bostad samtidigt som man uppbär ersättning för att ha beredskap i hemmet? Om inte: Ska läkaren i exemplet ovan, då denne rings in akut p.g.a. en snart döende patient i livsfara, svara att "jag ska bara köra barnen till förskolan först så kommer jag sen" och får hen, i så fall, använda blåljus/överskrida hastighetsbegränsningen, även vid färden med barnen till förskolan?
Säkert men vi kan inte gå genom varje enskilt fall.

Ta semester för att bygga på huset? Inte förvärvsarbete.

Det börjar bli ganska löjligt här nu...

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
G Greve_Gorr skrev:
...Varför ska övriga pröjsa för dina barns förskoleutbildning nör du snickrar hemma? Renat stölden av allmänna medel!
Och när man sen säljer det snickrade huset till högre pris är det 22% i reavinstskatt.
Rena stölden av privata medel.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.