3 525 läst · 18 svar
4k läst
18 svar
Bara solceller med dåliga EMC-egenskaper stör försvaret
Vad är det för utrustning ni skickar till EMC-labb och serieproducerat eller kundunik design?S swirve skrev:Kul att tillverkare och/eller distributörer tar så lätt på EMC och CE märkningen (som är en självdeklaration om att man bla uppfyller emc direktiven). Strålar det så det stör flygradio etc. så ligger det inte bara lite över utan rejält över gränsen. Det är klart det kostar ju kulor att mäta emc, vi brukar betala mellan 2-4000 kr/h för emc labbet och det tar några dagar till nån vecka för en full mätning av emission och immunitet. Sen kan det ta ytterligare några veckor hemma på kontoret och vårt egna labb om det dyker upp problem. De flesta av våra kunder anser ändå att det är värt för att undvika problem längre fram. Dessa tillverkare av växelriktare från Kina? anser tydligen inte det...
Sen är jag inte alls helt säker på att det uteslutande eller alls är växelriktare från Kina som är problemet utan kanske i första hand optimerare från SolarEdge. Sen är det ett problem för tillverkarna att göra relistiska mätningar på ett EMC-labb då det totala systemet färdigställs (dvs dra kablar) av i bästa fall en proffesionell installatör. Installationskvalitet, anläggningsstorlek, routing och längder skiljer sig åt på varje installation.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 341 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 341 inlägg
F fsn skrev:Vad är det för utrustning ni skickar till EMC-labb och serieproducerat eller kundunik design?
Sen är jag inte alls helt säker på att det uteslutande eller alls är växelriktare från Kina som är problemet utan kanske i första hand optimerare från SolarEdge. Sen är det ett problem för tillverkarna att göra relistiska mätningar på ett EMC-labb då det totala systemet färdigställs (dvs dra kablar) av i bästa fall en proffesionell installatör. Installationskvalitet, anläggningsstorlek, routing och längder skiljer sig åt på varje installation.
Jobbar med utveckling av elektronik till en mängd olika kunder/branschen såsom industrial, automotive, aerospace och consumer elektronik. Så senaste veckorna har jag suttit och mätt på en industriell mätutrustning som framförallt har lite knepiga immunitetstest förutom de vanliga emissionstesterna. Har även utvecklat en hel del flygande elektronik som uppfyller aerospace emc standarder (DO-160 för den intresserade) inkl en del roliga blixt-tester.F fsn skrev:Vad är det för utrustning ni skickar till EMC-labb och serieproducerat eller kundunik design?
Så primärt åker jag med produkter som jag utvecklat för att mäta, vi är gärna med själva för att förstå hur den presterar och kunna fixa problem på plats.
Vad jag förstår är en optimerare en mppt regulator som i grunden är en dc-dc konverter. Kan vara knepigt med filtrering, speciellt när det går mycket ström.
Ser nu att jag återupprepade sånt som redan var skrivet längre ner i tråden, det var inte min avsikt.S swirve skrev:Jobbar med utveckling av elektronik till en mängd olika kunder/branschen såsom industrial, automotive, aerospace och consumer elektronik. Så senaste veckorna har jag suttit och mätt på en industriell mätutrustning som framförallt har lite knepiga immunitetstest förutom de vanliga emissionstesterna. Har även utvecklat en hel del flygande elektronik som uppfyller aerospace emc standarder (DO-160 för den intresserade) inkl en del roliga blixt-tester.
Så primärt åker jag med produkter som jag utvecklat för att mäta, vi är gärna med själva för att förstå hur den presterar och kunna fixa problem på plats.
Vad jag förstår är en optimerare en mppt regulator som i grunden är en dc-dc konverter. Kan vara knepigt med filtrering, speciellt när det går mycket ström.