Via matavfallet lär inga levande skott överleva rötningen.

• Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Glyfosat är helt förbjudet i trädgårdar det är därför du inte hittar det. Klipp ner det bara. Det lär komma upp nästa år igen. Men klipp ner det minst en gång i månaden så försvinner det med tiden. Släng inte klippet i skogen och om du gräver så se till att inte flytta jord.
Men en tanke från mig här när jag läser klipp varje vecka. Detta är på en fritidsfastighet, dvs vi är kanske inte där varje vecka, vad händer om vi inte klipper på 2-3v under sommar eller vår/höst? Har vi gjort bort oss då för närmsta 3-4åren?
Jag förstår att detta är den stora kampen, men hur noga måste vi vara med att klippa och klippa. Har också läst, klipp endast 4ggr/år. Hur ska vi tänka?

• Gilla
CatharinaX
  • Laddar…
Sittställning
Äääh! Kör en kombo av _glyfosat_ gräva och rycka skott :crysmile:

• Gilla
  • Arg
Magnus Svärd och 2 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Äääh! Kör en kombo av _glyfosat_ gräva och rycka skott :crysmile:
Alla goda ting är tre metoden!

• Gilla
sommarglass och 2 till
  • Laddar…
J
Norrtull Norrtull skrev:
Men en tanke från mig här när jag läser klipp varje vecka. Detta är på en fritidsfastighet, dvs vi är kanske inte där varje vecka, vad händer om vi inte klipper på 2-3v under sommar eller vår/höst? Har vi gjort bort oss då för närmsta 3-4åren?
Jag förstår att detta är den stora kampen, men hur noga måste vi vara med att klippa och klippa. Har också läst, klipp endast 4ggr/år. Hur ska vi tänka?
Att växten inte ska bli grön.

Köpa robotklippare? Om syftet bara är att klippa över sliden kan du ju köpa billigast och minsta möjliga, sätt den på att klippa var tredje dag en timme och lägg begränsningskabel typ 3x3m...

• Gilla
Karl-Erik Brådner och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har du sopor i din jord?
Alla sorterar ju inte i vårt avlånga land =)
Här har vi 4 fack och de som vill har trädgårdsavfall. Ingen inasiv art får slängas i tunnorna utan får endast läggas i påsar och lämnas i specifika containers på återvinningen.

• Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Alla sorterar ju inte i vårt avlånga land =)
Här har vi 4 fack och de som vill har trädgårdsavfall. Ingen inasiv art får slängas i tunnorna utan får endast läggas i påsar och lämnas i specifika containers på återvinningen.
Trädgårdsavfall får väl inte slängas där alls gissar jag. Väldigt många trädgårdsväxter är invasiva, så en trädgårdstunna med totalförbud för invasiva växter har man inte mycket nytta av.

Norrtull Norrtull skrev:
fyra gånger per år är nog något av absolut minimi. Men att det går 4veckor mellan gångerna är inget problem.

• Gilla
camelspin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Trädgårdsavfall får väl inte slängas där alls gissar jag. Väldigt många trädgårdsväxter är invasiva, så en trädgårdstunna med totalförbud för invasiva växter har man inte mycket nytta av.
Jodå, småträdgårdar funkar det bra för. Gräsklipp och sånt smått.
De som har ordentliga trädgårdar behöver nästan en container. Nåja nog med mig =)

Norrtull Norrtull skrev:
Har du lyckats med denna metod på eget bestånd?
Ja.
Man klipper gräset oftare än man behöver plocka skott så det är inget jättejobb i jämförelse med gräsmattan.

• Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
T Tiwatz skrev:
Har kört över beståndet med röjsåg i helgen och sprutat glyfosat i stammarna, men endast på en liten del eftersom att jag lyckades ha sönder min sprutflaska. Planen är att kombinera glyfosatbekämpning och gräsklippare.
Roundup är ett systemiskt preparat, inte kontaktverkande. Rätt använd så besprutas bladen på växten och den aktiva substansen glyfosat sprids till alla delar av växten, även till pollen.

Man utnyttjar alltså växtens eget transportsystem för att sprida giftet i hela växten. Tar man bort bladen på en växt kan man misstänka att transportsystemet är skadat och att behandlingen inte fungerar alls eller endast till en viss del.

• Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Roundup är ett systemiskt preparat, inte kontaktverkande. Rätt använd så besprutas bladen på växten och den aktiva substansen glyfosat sprids till alla delar av växten, även till pollen.

Man utnyttjar alltså växtens eget transportsystem för att sprida giftet i hela växten. Tar man bort bladen på en växt kan man misstänka att transportsystemet är skadat och att behandlingen inte fungerar alls eller endast till en viss del.
Är det så man ska använda det? Inte bara hälla in i stammen på parkslide?

Gräv inte!

Vad jag fått höra om växten är det bland det sämsta man kan göra eftersom man antagligen inte lyckas få med allt. Då blir resultatet istället att man sprider rotfragment som i sin tur resulterar i fler plantor. Roundup och uttröttning är nog de bästa metoderna om man vill bli av med en planta.

• Gilla
Richard Beiron och 1 till
  • Laddar…
A
Jag håller på med alla tre metoder då jag har tre plantor.

1. Grävt bort - Det som inte finns kan inte växa. Det jag missar i form av rötter är ändå mindre än ”moderplantan”. Har grävt i omgångar pga lathet och fått direkt feedback på 2 ställen där det kommit upp skott. Grävde bort även de.

2. Ryckt skott - Under våren nästan dagligen. Tar 2 min max och det blir viljornas kamp. Efter våren har det växt mkt saktare och skotten behöver först dagar och sedan veckor att få lite fart. Beror numera också på hösten.

3. Växtmedel - Lät ena plantan växa upp 50cm och framåt hösten sprejade på bladen. Den sloknade och såg ut att må dåligt samt tappade blad. Har sprayat 3 ggr totalt med flera veckors mellanrum. Har knappt några blad alls nu. Funderar på att hugga ner resten.

• Gilla
JoE.Westervik och 1 till
  • Laddar…
Ni som påstår att det inte hjälper att rycka bort skotten har fel.
Vi hade ett bestånd på ca 20-30 kvm. Mejade ner allt och ryckte upp skotten som kom upp. Mycket togs också av gräsklippningen.
Tredje året kom inga mer skott då rötterna dött av näringsbrist. Lätt och enkelt, förstår inte oron över denna växt.

• Gilla
hjalle74 och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.