Jag blev sur på min bankman (lång story). Men blandannat så återkom han inte med besked trots 3 påminnelser från mig.

Efter en diskussion med kontorschefen fick jag dels en bättre ränterabatt än jag hade begärt ursprungligen, innan samarbetet skar sig, en ny bankman utsågs och jag fick ett kontant skadestånd på 2000 kr som kompensation för den tid jag lade ned på att jaga bankmannen.

Det gällde mycket mindre pengar än i ditt fall.
 
Vi frågade vår bankman på SHB om det var ok att byta bank i samband med bostadsköp, gjordes 6 månader innan tillträde. Då "glömde" han att upplysa oss om ränteskillnadsersättning på 75.000kr. Mäklaren upplyste oss om denna kostnad när han skulle fixa alla papper 2 dagar innan överlåtelse.

Det hela slutade med att vi låg kvar hos SHB och fick betala ränteskillnadsersättning till SBAB på 8000kr istället. Men vad fick vi för det? Inte ens en ursäkt från SHB.... Ingen ursäkt från Mäklare heller.

Man anlitar mäklare/bank etc för att de skall upplysa om vissa saker man som privatperson kanske inte har koll på men tyvärr så lyckas inte de heller alltid....
 
@hempularen: Grattis! Det låter ju som en fair behandling.
@Noseone: Man blir lite trött.. Det lånet som var aktuellt i denna tråd visste jag att det skulle bli en saftig ränteskillnadsersättning (vars gargantuanskt höga belopp är under luppen av myndigheterna nu) och förhandlade till mig att det skulle få ligga kvar åtta månader hos den gamla banken. Men det skall banken upplysa om!

Man kan väl dra slutsatsen att banktjänstemän inte är de skarpaste knivarna i lådan (jag är övertygad om att det finns undantag och söker vidare;-)
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Tveksam till att din gamla bank får hantera ditt lån på det viset med negativ avtalsbindning.
Du har ju faktiskt både muntligen och skriftligen meddelat att lånet skall flyttas.
 
@Hubbe2: Håller med om att det är en tveksam metod, men det står i det finstilta i avtalet att lånet måste sägas upp minst två veckor före villkorsändringsdag i rekommenderat brev (de har säkert haft en och annan jurist med i avtalsskrivandet). Det har jag inte gjort. Avtalsmässigt har jag inget att komma med där. Sen var min gamla bankkontakt väl införstådd med att jag skilt mig, bodelat och bytt bank, men det var bara klantigt och oproffsigt (eller girigt?) - inget jag känner att jag kan gå vidare med. I så fall måste jag framhäva att låneavtalet är orimligt och det blir nog en stor cirkus som jag inte har lust att medverka i.
 
D
Det finns något som kallas oskäligt avtalsvillkor, som brukar diskutera livligt av jurister just i samband med automatisk förlängning av långa avtal. Vad som gäller i just ditt fall vet jag inte, men det finns inget som säger att banken automatiskt har rätt, bara för att det står så på deras avtal...
 
Hubbe2 skrev:
Tveksam till att din gamla bank får hantera ditt lån på det viset med negativ avtalsbindning.
Du har ju faktiskt både muntligen och skriftligen meddelat att lånet skall flyttas.
Det stod i ett inlägg högre upp ngt. som jag tolkar att det är ett 50 årigt lån med räntejusteringsintevall. Sådana var vanliga förr. Då kunde man (tvingas) ta ett lån på 50 eller 70 år, med fast ränta i 5, 7 eller 10 år. Och egentligen hade man inte rätt att säga upp lånet ens vid räntejusteringsdatumen. Lånet följer med huset, ev. köpare tar över lånet.

Vi hade ett sådant på vårt första hus som säljaren då hade tagit 1984. Vi köpte 1991. Och efter något år meddelade låneinstitutet (stadshypotek) att de tänkte höja räntan trots att den var fast fram till justeringsdatumet 1994. Jag blev skogstokig, de hävdade att eftersom en del av "räntan" egentligen var en förvaltningsavgift så hade de rätt att höja den (tredubblad förv. avgift). De fick smisk på fingarna från finansinspektionen, men vägrade att backa. Istället fick vi erbjudandet att vid nästa räntejusteringstillfälle antingen kompenseras med 0,5% ränterabatt (räntan låg på 14%) eller så fick vi säga upp lånet (vilket alltså annars egentligen inte var möjligt). Gissa vad jag valde...
 
@DIY_freak: Nej, det är inte automatiskt så att banken har rätt. Men att som konsument med akut och kronisk tidsbrist driva ett sådant mål är inte vad jag tänkt ägna mig åt den närmsta tiden...
@hempularen: Det är ett "nytt" lån som tecknades 2006. Det löper på 50 år, men går att säga upp utan ränteskillnadsersättning vid villkorsändringsdagen om man följer instruktionerna, som den egna banken inte heller kände till tydligen, eller brydde sig om i praktiken. De villkoren för lånet ni tog över låter ju horribla... Tur att det går framåt även i bankvärlden, även om det är ett eller ett par decennier i taget.

Mailade kontorschefen imorse och uppmanade honom att kontakta mig per email, telefon, eller personligt möte idag - annars skulle jag eskalera ärendet till bankens svenska Klagomålsansvarig på huvudkontoret imorgon.
Ja. Ni gissade rätt! Inte ett pip än så länge kl 16:31... :wow:
 
Jag tror inte du har ett case öht, annat än med att banken vill visa god vilja.
1) det du menar med flyttuppdrag, är egentligen en ansökan om lån. Right?
2) det du menar med att ni träffades på möte, var för att du skulle skriva på skuldebreven, right?
3) då menar du att punkt 1 och punkt 2 gör att banken ska säkerställa att du i mellantiden kan lägga armarna i kors, när gamla banken skickar ut ett villkorsänringsblankett (som garanterat inte är ett dugg otydlig om man läser, right?) och ska olovligen säkerställa att ditt (och obs din exsambos lån) inte binds om. Att du inte har någon koll på datumen är tydligen ointressant, för mötesdatumet för påskrift av skuldebrev var redan för sent 10/3. Men det skulle nya banken ha koll på, dina bankavtal med en annan bank...

Du ser inte det orimliga i att en bank går in och förändrar avtal mellan 2 andra parter, utan att själv ha avtal på plats?
 
@imported_AX:
1. Nej, ansökan om lån var avklarat i somras och beviljat. Sen kom vi överens om villkor, där bl.a. en överenskommelse att de skulle flytta det aktuella lånet per villkorsändringsdagen 2013-04-10 ingick.
2. 2013-04-10 träffades vi och det nya skuldebrevet skrevs under och bankman skulle lösa det gamla lånet på eftermiddagen.
3. Jag har varit med om att den nya banken löser lån hos den gamla banken och tar hand om allt, inklusive flytt av pantbrev, åt sin klient. Jag skrev 2013-03-06 till min bankman och nämnde att jag hade fått ett erbjudande om att ändra på lånet per villkorsändringsdagen och undrade om jag och min exfru skulle skicka in den, eller om de skötte allt mellan bankenra (som jag alltså är van vid). 2013-04-05 hade jag inte fått något svar och skickade en påminnelse. Jag fick svar med en gång och de bekräftade mottagandet och ville träffas 2013-04-10 för att "flytta lånet". Bra skrev jag - "Bara det blir gjort".
Jag tycker att det är självklart att min nya bank tar reda på den andra bankens villkor och rutiner, när det är de som skall flytta lånet, som de själva skrev. Hade banken inte tyckt att det var självklart, så borde de ha uppmanat mig att ta reda på något eller göra något. Det har de inte gjort.

Jag ser inte det orimliga för en bank att lösa en kredit i en annan bank åt sin klient, då det sker varje dag. Och fler och fler gånger händer det, då bankerna inte har någon som helst lojalitetspremie.
 
Japp!
2013-04-25 kl 17:51 fick jag svar från kontorschefen: "Jag har tittat på ärendet och kan konstatera att vi hanterat det korrekt."
Nu blir det först deras Klagomålsansvariga i Stockholm och sen Allmänna Reklamationsnämnden (tror jag - skall kolla om det är rätt instans).
 
Man får ju här betänka att för den vanliga bankkunden så innebär ju "flytta lånet" att det sägs upp på den gamla banken och tas över av den nya.
 
På ARNs hemsida finns det två fall upptagna som rör ändring av banklån.
http://www.arn.se/Amnen/Bank/Vanliga-fall-listning/

Jag tror att du får svårt att få rätt i detta ärende.
Även om din nya bankman har klantat sig, så är det ju banken som i missat en kund.
Har du kontaktat din befintliga bankman i ärendet?
 
Redigerat:
Jag tycker att den gamla banken har ett visst ansvar. Eftersom du både muntligt och skriftligt meddelat att du planerar att säga upp lånet så borde de kanske ha påpekat att "ja, ok, när du väl har bestämt dig ska du lämna en skriftlig uppsägning, det måste ske senast två veckor innan ..."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.