Daniel el travieso skrev:
Det förvånar mig att notarius publicus vägrade. Vad ska man då ha den funktionen till?
Det undrar jag också. Att bevittna underskrifter ingår tveklöst i en notarius publicus vardag.
Se ett exempel nedan.
http://www.notariuspublicus.se/vad-gor-en-notarius-publicus/

BMW fahrer skrev:
Detta är över 20 år gammalt...

"Wake up and smell the coffie!"

Det du gör sedan lagstiftningen ändrades kring 1992 är att du hittar på ett namn och kladdar dit det på pappret - INGEN kommer att kolla om "vittnet" ens existerar...
Jag har fått personlig erfarenhet av förfalskade namnteckningar som lämnats in till myndighet - polisen vägrade ta emot anmälan om urkundsförfalskning, Länsrätten och åklagarämbetet vägrade också...

Vad jag tycker om det?
ILLA!
Begriper inte hur staten tänkte när det tog av banken bemyndigandet att bevittna namnteckning och vidimera kopia av originalhandling... lika lite som att Tingsrätterna inte längre registrerar och lagrar testamenten...

...jänkarna har inte alls helt fel i att man bör kunna göra anhörig arvslös... har man en odåga som släkting som kommer att använda arvet till att finansiera dumheter (ex., narkomaner, alkoholister, missbrukare, olämpliga verksamheter osv) så är det inte roligt att se att staten tvingar dödsboet att sponsra dessa olika former av samhällsskadande aktiviteter...

Ingen som tänkt på hur omöjligt det är att lämna in vidimerade handlingar till myndigheter som kräver att handlingen skall vidimeras?...
Haft riktigt roligt med det för 10-15 år sedan - gissa om de fick huvudvärk på lantmäteriet ! Jag frågade dem då rakt ut om jag skulle gå runt hörnet och skriva "Kalle Anka" med vänster hand. De svarade "men det är ju olagligt ju!" Hur det slutade var att jag hade goda vänner som ställde upp - men vem F vill besvära sina vänner om att få handlingar vidimerade?!...
I fortsättningen heter vittnet Kalle Anka, och han bor i Ankeborg.
...Sverige -är- fantastiskt!
Vad har detta med TS att göra, förstår att du behöver avreagera dig på nåt sätt ta bonka på nåt dött material, en vedpinne eller så..!
//Goerana

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
Den som bevittnar din underskrift behöver ju inte veta vad det är för dokument som undertecknas. Jag bjöd in två grannar och hade lagt upp dokumentet ifråga med bara den delen synlig där underskifterna fanns. Skrev under mens de såg på och sedan skrev de under att de intygade att de sett mig skriva under.

sysmali
Serafim Dahl Serafim Dahl skrev:
Den som bevittnar din underskrift behöver ju inte veta vad det är för dokument som undertecknas. Jag bjöd in två grannar och hade lagt upp dokumentet ifråga med bara den delen synlig där underskifterna fanns. Skrev under mens de såg på och sedan skrev de under att de intygade att de sett mig skriva under.
Skrev dina två grannar under något som de inte hade möjlighet att läsa igenom😮?

sysmali sysmali skrev:
Exakt. Varför behöver de veta innehållet i dokumentet?
Det enda de bevittnar är ju att det är jag som undertecknat dokumentet.
Nu visste de i o f s vad det var för slags dokument men innehållet var dolt för dem.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag kan iofs. förstå bankens inställning. Antag att en o samma tjänsteman under en 20 årsperiod bevittnar 200 testamenten. Och så en dag ringer en misstänksam arvinge och frågar om en bevittning som tjänstemannen gjorde för 19 år sedan.

Skall banken då korrekt kunna svara på om de bevittnat testamentet så måste de hålla sig med någon form av register.
Ja, då fr de väl skapa ett sådant. Hur svårt ska det vara?

A andersmc skrev:
De måste alltså se dig skriva namnteckningen. Man kan inte komma med ett redan påskrivet testamente.
Jo det kan man.

Serafim Dahl Serafim Dahl skrev:
Den som bevittnar din underskrift behöver ju inte veta vad det är för dokument som undertecknas.
Jo de måste veta att det är ett testamente de bevittnar.

https://lagen.nu/1958:637#K10P1S1

10 kap. Om upprättande och återkallelse av testamente" och text som förklarar kraven på vittnen och undertecknande av testamentshandlingar i svensk lag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Nej. De bevittnade en namnteckning på ett testamente, att namnteckningen var gjord av den det står skrev den.

De har inte skrivit under testamentet och utfäster ingenting om innehållet i det.

• Gilla
16386 och 4 till
  • Laddar…
Man skriver
sysmali sysmali skrev:
Man skriver "Bevittnas" ovanför de två strecken för vittnenas underskrifter, och det avser (precis som "Nötegårsdgubben skriver) att man bevittnat att rätt person skrivit under dokumentet och att denne inte är under press/hot eller är tossig i huvudet. Vad som står i dokumentet behöver vittnena inte se, men de ska veta vad för typ av dokument det handlar om.

Vittnena ska ha god kännedom om personerna som skrivit under dokumentet, men får inte vara släkt. Jag och hustrun har bevittnat flera olika dokument från olika grannar. Vi känner dem, men är inte släktingar. Lustigt nog har vi en granne som har samma efternamn som min hustru, så där kan det bli onödigt knepigt om någon skulle ifrågasätta. 😁 Det är ett inte helt vanligt efternamn, men de är inte släkt så rent juridiskt kan min fru bevittna ett dokument från grannen, vilket faktiskts skett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.