phl skrev:
Jag är inte jätteinsatt i bandsågar men jag såg att Axminster säljer diverse bandsågstillbehör. Bland annat säljer de nya kullagrade bladstyrningar i någon form av universalutförande för montering ovan och under bordet. De har även ett par olika sidoanhåll som går att efterhandsmontera. Kregs anhåll verkar lite fräckt.
Jo, jag har sett dem, men tyvärr ser styrningarna (i varje fall den övre) inte ut att passa på BAS315 utan en del modifieringar. Känns inte helt rätt att lägga för mycket tid/pengar på en såg som jag (förmodligen...) inte kommer att behålla. Men tack ändå.

Håller med dig om att Kregs anhåll ser mumma ut. Jag har lite andra prylar från dem, och de inger förtroende. Ett sådant skulle kunna få följa med till nästa såg om man köper ett idag. Det skulle faktiskt lyfta BAS:en rejält.

krijo1 skrev:
...När det gäller bandstyrningen så verkar det som det finns en uppgradering att köpa från Metabo, [länk]. Den kanske kan vara något att satsa på om man får problem.

Att däremot anhållet är dåligt är lite bekymmersamt, såna detaljer kan störa mig något fruktansvärt, finns det något att göra åt det tro? Kanske eftermarknadstillbehör?...
Intressant att de säljer en "uppgradering". Det är ju nästan att erkänna att det som sitter på vid leverans inte håller måttet! Har du kollat vad de kostar?

Jo, ett sunkigt anhåll sänker vilken såg som helst, hur bra den än är i övrigt. phl:s tips är nog inte så dumt tror jag.

bygga_bo skrev:
Håller med dig om att Kregs anhåll ser mumma ut. Jag har lite andra prylar från dem, och de inger förtroende. Ett sådant skulle kunna få följa med till nästa såg om man köper ett idag. Det skulle faktiskt lyfta BAS:en rejält.
Vad då för prylar? Typ spårskenor med stoppar och liknande?

phl skrev:
Vad då för prylar? Typ spårskenor med stoppar och liknande?
Helt rätt!

bygga_bo skrev:

Intressant att de säljer en "uppgradering". Det är ju nästan att erkänna att det som sitter på vid leverans inte håller måttet! Har du kollat vad de kostar?

Jo, ett sunkigt anhåll sänker vilken såg som helst, hur bra den än är i övrigt. phl:s tips är nog inte så dumt tror jag.
Har inte kollat vad Metabos uppgradering kostar. Får se om jag hittar något lämpligt nummer att ringa och fråga, känns tyvärr lite döfött att försöka få en prisuppgift av Bauhaus.

Är det så att Kreg har ett anhåll som skulle passa rakt av på sågen eller kräver det modifieringar?

krijo1 skrev:
...Är det så att Kreg har ett anhåll som skulle passa rakt av på sågen eller kräver det modifieringar?
phl skrev:
Döm själv:

[länk]

Konceptet är väl att man skruvar det direkt i bordet eller med vinkeljärn i framkant i bordet. Jag tycker anhållet ser vettigt ut. Priset är ju heller inte så blodigt. Nu behöver jag bara en bandsåg oxo ;)
BAS315 är med i Kregs "Compatibility Chart" och i denna kan man utläsa "Mounts underneath table, major modifications needed".

Att kalla det "major modification" är kanske lite att ta i... typisk amerikansk försiktighet. På BAS315 sitter skruvhålen under bordet, och Kregs variant vill ha skruvhål i bordets framkant. Man får alltså antingen borra nya hål i bordet (som man med fördel gängar - att pilla med muttrar varje gånga man skall byta blad är inte optimalt, och dessutom är det inte helt säkert att muttrar får plats på baksidan av framkanten) eller använda en 90 graders profil/vinkel som phl är inne på. Fullt lösbart tycker jag.

Den intresserade hittar manualen till Kreg-anhållet här: http://www.kregtool.com/information_center/manuals/precision-bandsaw-fence.pdf

Förresten, kom att tänka på en sak till... Kreggen är 660 mm lång, och om jag inte minns fel är BAS:ens bord 550 mm brett. Den extra biten är fakttiskt inte så dum för då kan man helt plötsligt utnyttja hela bredden på bordet, dvs föra anhållet hela vägen ut till vänster. Originalanhållet går inte att flytta hela vägen ut till vänster eftersom det trillar ur skenan innan det når dit. Uppskattningsvis skulle man få 6-8 cm extra sågbredd med Kreg-anhållet (jag kan mäta ikväll om någon vill veta mer exakt).

Jäddra vad det ska va svårt att få tag på en begagnad såg till ett vettigt pris. Är det lönt att ens tänka på att skaffa Julas modell. Den är som sagt väldigt lik EB BAS 315, eller snarare en ren kopia av BAS 316.

Saken är ju den att Jula sågen kostar 4500, Metabo 317 kostar 6500. Om Metabon är värd 2000 extra (och i princip 3000 mer än jag tänkt) så är det ju iofs bra men när man har slängt upp dom extra pengarna så kanske man lika gärna kan lägga till och gå upp till en modell som ger större skillnad t.ex. nämnda Hammer. Alltid svårt det där och för tillfället så Hammern alldeles för dyr.

Är det någon som har koll på Jula sågen eller t.ex Wolftechen som nämns ovan. Båda två verkar vara Kina maskiner. Kanske andra förslag. Vill helst handla lokalt.

Jag hade aktat mig för kinasågen på Jula. Inte för att jag har erfarenhet av den utan mest för att de lite dyrare kinamaskiner jag varit i kontakt med aldrig har har varit i närheten av att matcha priset. 4500kr är rätt mycket för en rapplig pryl med lågt andrahandsvärde och tvivelaktigheter kring reservdelar.

phl skrev:
Jag hade aktat mig för kinasågen på Jula. Inte för att jag har erfarenhet av den utan mest för att de lite dyrare kinamaskiner jag varit i kontakt med aldrig har har varit i närheten av att matcha priset. 4500kr är rätt mycket för en rapplig pryl med lågt andrahandsvärde och tvivelaktigheter kring reservdelar.
Jo, jag håller med ditt resonemang, det är väl tyvärr även min erfarenhet. Min tanke var att bandsågen trots allt är en ganska enkel konstruktion som kanske skulle kunna funka ok trots allt men jag kanske bara blir besviken. Då borde samma sak gälla för t.ex. Wolftech som ju också verkar vara en Kina maskin.

Fler åsikter, erfarenheter och idéer?

Jag var och klämde på Metabo 317 på Bauhaus i förrgår. Faktiskt med den här tråden i bakhuvudet. Jag tyckte att den kändes precis som en kinamaskin. En av rattarna lossnade nör jag skulle känna på bandspänningmekanismen. Där stod även en Metabo rikt-och planhyvel, och den ingav inget större förtroende heller.

Mitt tips är att läsa boken The Bandsaw book, Lonnie Bird, The Taunton press innan du bestämmer dig. Då kommer du veta vad du skall leta efter.

mattiasp skrev:
Jag var och klämde på Metabo 317 på Bauhaus i förrgår. Faktiskt med den här tråden i bakhuvudet. Jag tyckte att den kändes precis som en kinamaskin. En av rattarna lossnade nör jag skulle känna på bandspänningmekanismen. Där stod även en Metabo rikt-och planhyvel, och den ingav inget större förtroende heller.

Mitt tips är att läsa boken The Bandsaw book, Lonnie Bird, The Taunton press innan du bestämmer dig. Då kommer du veta vad du skall leta efter.
Håller med dig angående Metabo men jag tänkte att den sågen i butik säkert inte är ordentligt hoppsatt och dessutom har en massa människor ståt och dragit i alla skruvar och rattar.

Boken har jag sett rekommenderas tidigare...minns också att en kommentar från en läsare var att han insåg att han inte skulle kunna köpa den såg som motsvarade förväntningarna. Det måste ju va den billigaste vägen ur denna knipan :).

Lite lustigt att Metabo blivit så dåligt. Har Metabo snabbchuck på nån borrmaskin och har kört många Arboga med samma sort och de har kännts väldigt gedigna. Elektra Beckum var tydligen bättre då. Min bandsåg är inte världens bästa, men det är definitivt ingen Kinamaskin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.