3 343 läst · 21 svar
3k läst
21 svar
Ballofix/kulkoppling i kök
Tack! Då hoppas jag att de delarna han plockade ihop till "paketet" var av samma märkePNO skrev:Förminskningen ersätter klämringen, ja. Och du ska använda muttern som kom med föravstängaren, ingen annan. Klämringskopplingar är ett system, så bara rätt saker från samma tillverkare kan med säkerhet användas tillsammans.
Det ser ut som om du har kvar den gamla muttern och klämringen under föravstängaren. Ta bort och ersätt med rätt mutter och klämring som kom med föravstängaren, annars är det stor risk att det inte håller tätt i längden. För det som sitter där ser inte ut som Vatette.
Ballofix är f.ö. ett varumärke som tillhör tillverkaren Boren. Deras kopplingar heter VSH. Det är alltså stor risk att få fel grejer om man kallar andra tillverkares föravstängare eller minikulventiler för ballofix. För då får du VSH-delar om du har otur.
Har inte läckt med den gamla muttern och klämringen ännu, men det är väl en god ide att byta ändå, speciellt när jag ändå har alla delar hemma.
Det är ju roligt att hålla på, men lite läskigt med
Hej!
Det är jag igen...
Har lite problem att få tätt i ett av rören. Provade förminskning från 10 -> 12, men fick den inte tät. Nu har jag kapat en del av röret från kranen och har blivit rekommenderad flexislangen m tillbehör
på bilden. Men den läcker genom gängorna. När jag tar isär den så ser jag ju att det är glapp i ringen som ställer till det. De säger också att jag inte behöver ha stödhylsa?
Någon som har tips på vad som är fel? Tycker jag drar åt det rejält hårt. Ska det tätas med lin & pasta?
Det är jag igen...
Har lite problem att få tätt i ett av rören. Provade förminskning från 10 -> 12, men fick den inte tät. Nu har jag kapat en del av röret från kranen och har blivit rekommenderad flexislangen m tillbehör
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har tips på vad som är fel? Tycker jag drar åt det rejält hårt. Ska det tätas med lin & pasta?
Allvetare
· Västra Götalands
· 848 inlägg
Oj oj, vilken soppa detta blivit. Lägg upp en bild så man får en helhetsbild över läget. Närbilderna säger inte tillräckligt.
Var tvungen att prova raspa yttergängan, lägga lin och pasta och det har det inte kommit ut en droppe(enligt frun som är hemma) sedan dess.
Men är det "regelvidrigt" att lösa det så?
Kan fixa bild i morgon om det behövs
Men är det "regelvidrigt" att lösa det så?
Kan fixa bild i morgon om det behövs
Härryda2015 skrev:
Du har monterat halvkopplingen fel, gummitätningen ska vara nedåt och öppna metallringen ska vara närmast muttern.
Ja det är regelvidrigt,
Kopparröret har en halvkoppling som ska täta rakt mot en slätända utan någon extra tätning.
Kopparröret ska gå in i slätändakopplingen.
Ja det är regelvidrigt,
Kopparröret har en halvkoppling som ska täta rakt mot en slätända utan någon extra tätning.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Tack för förtydligandet. Hade hoppats att de satt rätt från början när jag skruvade av muttern(som på bilden här för att jag skulle komma ihåg).Demmpa skrev:Du har monterat halvkopplingen fel, gummitätningen ska vara nedåt och öppna metallringen ska vara närmast muttern.
Ja det är regelvidrigt,
Vattnet är avstängt nu med minikul-kopplingen.
[bild]
Logga in
Skapa konto
Så, mao ska gummitätningen och öppna ringen byta plats om jag förstår dig rätt?
Öppna ringen är ju lite konisk. Vilket håll ska den gå mot?
Har stängt vattnet på den så länge
Breda platta mot tunna brickan, fasningen mot muttern, muttern brukar också vara lite fasad.
Den öppna brickan kommer att klämma åt kopparröret och trycka röret in mot kopplingen. Tunna brickan finns bara för att inte den öppna brickan ska skära sönder packningen.
Packningen tätar mellan röret och kopplingens plana ände.
Den öppna brickan kommer att klämma åt kopparröret och trycka röret in mot kopplingen. Tunna brickan finns bara för att inte den öppna brickan ska skära sönder packningen.
Packningen tätar mellan röret och kopplingens plana ände.
Liknande trådar
-
Hur gör man med rör i rör till Ballofix i kök-tappvatten ?
Vatten & Avlopp -
Riva kök - Vatten - Räcker det att stänga av med Ballofix?
Kök -
Byte av köksblandare, vilken lösning med ballofix?
Vatten & Avlopp -
Byte av köksblandare, vilken lösning med ballofix?
Vatten & Avlopp -
Kökrenovering, ballofix ventil
Kök