6 712 läst · 35 svar
7k läst
35 svar
Ballofix eller kulventil till dessa rör?
Är det bättre än bara en kulventil?Krilleman skrev:Raka 12mm ballofixer, passar direkt på dina 12mm muttrar om du tar bort kopplingarna...
RSK: 8546954
I dessa drar du på två dubbelmuttrar 12mm
RSK: 1946092
I dubbelmuttrarna så monterar du 12x10mm klämringskopplingar. Kasta/Spara/Arkivera 10mm muttrarna så har du en perfekt slät yta att ansluta dina slangar från din IKEA-balandare.
RSK: 1946847
Nu är du klar! (Jag antar att slangarna räcker ner nu med den extra bygghöjden på kopplingarna)
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 559 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 559 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 559 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 559 inlägg
Byta flexislang är aldrig ett bra alternativ då du bryter blandarens garanti.
Du övertar ansvaret för tätheten således.
Behåll då blandaren hellre intakt och förläng med kopplingar som du vet fungerar! (Vatette!)
Du övertar ansvaret för tätheten således.
Behåll då blandaren hellre intakt och förläng med kopplingar som du vet fungerar! (Vatette!)
Okej. Nu är det ju en billig blandare till en tvättstuga iof men bra input oavsett.Krilleman skrev:
Funkade bra med de ni tipsat om. Bytte dock klänning och mutter. Vet inte om det var bättre eller om det hade vart smartare att ha den gamla kvar. Verkar dock tätt nu men skall man ha gängtejp eller lin även på dessa när man sätter en klämring?
Håller som sagt tätt utan men tidigare vet jag att jag använt gängtejp. Satt inget på de gamla heller dock.
Håller som sagt tätt utan men tidigare vet jag att jag använt gängtejp. Satt inget på de gamla heller dock.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 142 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 142 inlägg
Alltid skönt att få bort det gamla junket.T Tokv41 skrev:Funkade bra med de ni tipsat om. Bytte dock klänning och mutter. Vet inte om det var bättre eller om det hade vart smartare att ha den gamla kvar. Verkar dock tätt nu men skall man ha gängtejp eller lin även på dessa när man sätter en klämring?
Hej,
lånar tråden lite då jag har en liknande fråga.
Ska sätta nytt handfat och blandare, och tänkte då passa på att sätta kulventil / ballofix på rören också.
R10 är blandaren från Ikea, rören ser ut att vara R15 (?), se bild.
Funkar en "
MINI KULVENTIL 1/2"X3/8" " från tex. Biltema? se bild.
lånar tråden lite då jag har en liknande fråga.
Ska sätta nytt handfat och blandare, och tänkte då passa på att sätta kulventil / ballofix på rören också.
R10 är blandaren från Ikea, rören ser ut att vara R15 (?), se bild.
Funkar en "
MINI KULVENTIL 1/2"X3/8" " från tex. Biltema? se bild.