Krilleman Krilleman skrev:
Raka 12mm ballofixer, passar direkt på dina 12mm muttrar om du tar bort kopplingarna...
RSK: 8546954

I dessa drar du på två dubbelmuttrar 12mm
RSK: 1946092

I dubbelmuttrarna så monterar du 12x10mm klämringskopplingar. Kasta/Spara/Arkivera 10mm muttrarna så har du en perfekt slät yta att ansluta dina slangar från din IKEA-balandare.
RSK: 1946847

Nu är du klar! (Jag antar att slangarna räcker ner nu med den extra bygghöjden på kopplingarna)

(y)(y)(y)(y)
Är det bättre än bara en kulventil?

Krilleman
T Tokv41 skrev:
Är det bättre än bara en kulventil?
Ja, det bygger ca 4cm längre uppåt om det är ont om plats ner så att slangarna inte räcker från blandaren!

Räcker slangarna från din IKEA-blandare så "räcker" det med ballofix 12x10.
RSK: 8546961

• Gilla
Tokv41
  • Laddar…
Ja, det bygger ca 4cm längre om det är ont om plats ner så att slangarna inte räcker från blandaren!
Okej då är jag med. Tänkte om det fanns någon annan fördel med det.

Krilleman
Ytterligare ett steg att förlänga med är "lången" om det blir bättre, men då krävs planadaptrar....

Ytterligare ett steg att förlänga med är "lången" om det blir bättre, men då krävs planadaptrar....
Vet inte om jag behöver förlänga än. Måste kolla imorn när blandaren kommer. Samtidigt känns det nästan enklare att köpa längre flexslang istället kanske om det behövs.

Krilleman
Byta flexislang är aldrig ett bra alternativ då du bryter blandarens garanti.

Du övertar ansvaret för tätheten således.

Behåll då blandaren hellre intakt och förläng med kopplingar som du vet fungerar! (Vatette!)

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Byta flexislang är aldrig ett bra alternativ då du bryter blandarens garanti.

Du övertar ansvaret för tätheten således.

Behåll då blandaren hellre intakt och förläng med kopplingar som du vet fungerar! (Vatette!)
Okej. Nu är det ju en billig blandare till en tvättstuga iof men bra input oavsett.

T Tokv41 skrev:
Okej. Nu är det ju en billig blandare till en tvättstuga iof men bra input oavsett.
Sedan slangarna är inte hellre billiga.

Funkade bra med de ni tipsat om. Bytte dock klänning och mutter. Vet inte om det var bättre eller om det hade vart smartare att ha den gamla kvar. Verkar dock tätt nu men skall man ha gängtejp eller lin även på dessa när man sätter en klämring?
Håller som sagt tätt utan men tidigare vet jag att jag använt gängtejp. Satt inget på de gamla heller dock.

• Två nyinstallerade klämringskopplingar på kopparrör, utan synlig gängtejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Absolut ingen tejp på klämringskopplingar.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Absolut ingen tejp på klämringskopplingar.
Tack. Då var det som jag trodde ändå.

Eller lin....

Stefan N Stefan N skrev:
Eller lin....
Nej förstod vad du menade.

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Tokv41 skrev:
Funkade bra med de ni tipsat om. Bytte dock klänning och mutter. Vet inte om det var bättre eller om det hade vart smartare att ha den gamla kvar. Verkar dock tätt nu men skall man ha gängtejp eller lin även på dessa när man sätter en klämring?
Håller som sagt tätt utan men tidigare vet jag att jag använt gängtejp. Satt inget på de gamla heller dock.
Alltid skönt att få bort det gamla junket.

Hej,
lånar tråden lite då jag har en liknande fråga.
Ska sätta nytt handfat och blandare, och tänkte då passa på att sätta kulventil / ballofix på rören också.
R10 är blandaren från Ikea, rören ser ut att vara R15 (?), se bild.

Funkar en "
MINI KULVENTIL 1/2"X3/8" " från tex. Biltema? se bild.

• Väggmonterade rör med kulventiler och etikett, fråga om storlek för byte till MINI KULVENTIL 1/2"X3/8".
    Skapa konto
  • Hand håller en rördel framför paket med handfat och blandare som frågeställande om kulventilens kompatibilitet.
    Skapa konto
  • Kulventil 1/2 tum x 3/8 tum anpassad för rörkopplingar R15xR10, från Biltema, artikelnummer 86-6876.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.