Vi har renoverat badrummet och tog in en BKR-hantverkare för att jobbet skulle göras på rätt sätt. Efter första duschen upptäckte vi en pöl utanför duschutrymmet, precis framför dörren till badrummet. Det visade sig att det är en sänka utanför duschutrymmet. Har provspolat duschen flera gånger för att konstatera problemet. Det är så jäkla tråkigt, vi har fått vända på varenda krona för att ha råd med renoveringen och så blir det fel...

Vilka alternativ för att åtgärda detta finns? Hur går man vidare om hantverkaren inte vill åtgärda detta på ett korrekt sätt? Kan man ta in en besiktningsman eller liknande för att bedöma åtgärder som hantverkaren måste följa?

Vi spolade duschen kanske en minut då fotona och videon togs. Pölen blir större ju längre tid duschen spolar.
 
  • 20260503_120201.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260503_120210.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Arg
  • Gilla
electropura och 17 till
  • Laddar…
K
Så nära tröskeln också..? Som att be om en vattenskada.

Har ni frågat hantverkarna?
 
  • Gilla
EvertL och 6 till
  • Laddar…
Hej

Trist med detta.

Är fakturan betald? Är den obetald så låt bli att göra det tills felet har åtgärdats.
Har du betalt fakturan ska du göra en reklamation till företaget. Förhoppningsvis så tar de sitt ansvar och rättar felet.
 
  • Gilla
Staffan_V och 4 till
  • Laddar…
Betala inte en krona innan det är åtgärdat. Är även en bra ide att ta in en besiktningsman, att missa fallet på den nivån är anmärkningsvärt.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 8 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Så nära tröskeln också..? Som att be om en vattenskada.

Har ni frågat hantverkarna?
Nej, vi ska ringa honom imorgon.
 
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Trist med detta.

Är fakturan betald? Är den obetald så låt bli att göra det tills felet har åtgärdats.
Har du betalt fakturan ska du göra en reklamation till företaget. Förhoppningsvis så tar de sitt ansvar och rättar felet.
Ja den är betald.
 
  • Wow
  • Haha
EvertL och 3 till
  • Laddar…
A August Eriksson skrev:
Betala inte en krona innan det är åtgärdat. Är även en bra ide att ta in en besiktningsman, att missa fallet på den nivån är anmärkningsvärt.
Vi har dessvärre redan betalat. Kunde aldrig tro att han skulle missa på ett bakfall. Kan man kalla in en besiktningsman ifall det blir tjafs med hantverkaren om hur det ska åtgärdas?
 
  • Wow
  • Gilla
leifberggren och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Varför besiktades inte slutresultatet?? 😮😮😮
 
  • Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Varför besiktades inte slutresultatet?? 😮😮😮
Vem skulle ha besiktat det? Vi som kunder eller annan part? Vi som kunder synade arbetet i många andra aspekter och fick be honom rätta några mindre saker men ett bakfall trodde vi aldrig att han skulle kunna orsaka. Men det var ett misstag...
 
  • Gilla
Hellwiz och 2 till
  • Laddar…
RoTe
P Pakkman skrev:
Vem skulle ha besiktat det? Vi som kunder eller annan part? Vi som kunder synade arbetet i många andra aspekter och fick be honom rätta några mindre saker men ett bakfall trodde vi aldrig att han skulle kunna orsaka. Men det var ett misstag...
Du som kund så klart! Du har ju lagt ett sexsiffrigt belopp på någon annans kunnande och du väljer att lita blint på denne? Du vet att det finns säkert hundratals trådar exakt som din här på forumet och alla svar du behöver på alla dina frågor är redan nedskrivna. Det känns rätt onödigt att återupprepa allting i varenda tråd, men du kommer inte gilla vad du läser det kan jag säga.
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
S
Trist som fasen, ser ut som ett fint arbete med plattsättningen i övrigt... Tyvärr är väl enda lösningen att riva upp klinker, kakel och tätskikt och flytspackla om, tätskikta om och ny plattsättning. Helt jävla obegripligt att man som hantverkare misslyckas med fallet! I det enda badrum jag byggt o flytspacklat va jag ju toknoggrann på fallet.
Att det är precis vid tröskeln gör det ju än mer känsligt.
Vägen att gå är reklamation, besiktning och rättning för hantverkaren.
 
  • Gilla
JockeÅgren och 13 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Du som kund så klart! Du har ju lagt ett sexsiffrigt belopp på någon annans kunnande och du väljer att lita blint på denne? Du vet att det finns säkert hundratals trådar exakt som din här på forumet och alla svar du behöver på alla dina frågor är redan nedskrivna. Det känns rätt onödigt att återupprepa allting i varenda tråd, men du kommer inte gilla vad du läser det kan jag säga.
Jo givetvis har jag läst i andra trådar men jag hoppades på att få svar på om man måste riva allt, dvs börja om från gips och golvspån som vissa påstår, eller om det går att göra ett mindre ingrepp. Vidare undrar jag om man kallar in besiktningsman om det blir tjafs med hantverkaren om hur felet ska rättas till. Borde kanske uttryckt det tydligare i inlägget.
 
  • Gilla
leifberggren och 1 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Trist som fasen, ser ut som ett fint arbete med plattsättningen i övrigt... Tyvärr är väl enda lösningen att riva upp klinker, kakel och tätskikt och flytspackla om, tätskikta om och ny plattsättning. Helt jävla obegripligt att man som hantverkare misslyckas med fallet! I det enda badrum jag byggt o flytspacklat va jag ju toknoggrann på fallet.
Att det är precis vid tröskeln gör det ju än mer känsligt.
Vägen att gå är reklamation, besiktning och rättning för hantverkaren.
Tack för svar! Jo han har varit väldigt noggrann i plattsättningen, därför förvånades vi över missen med fallet. Är det enda sättet att rätta till? Finns det inget mindre ingrepp som blir fullgott? Och ska man kalla in besiktningsman för att kolla felet och låta denne besluta hur det ska rättas?
 
BirgitS
P Pakkman skrev:
Vidare undrar jag om man kallar in besiktningsman om det blir tjafs med hantverkaren om hur felet ska rättas till.
Ja, det är ett bra första steg. Om plattsättaren inte rättar kan hen bli av med medlemskapet i BKR, dvs. svårare att sälja in sig framöver.
P Pakkman skrev:
Är det enda sättet att rätta till? Finns det inget mindre ingrepp som blir fullgott?
Om plattsättaren kan garantera att det är korrekt fall på tätskiktet, dvs. bara slarvat med tjockleken på fixet, kan man antagligen lösa det genom ett nytt lager klinker. Men det ska ju göras helt utan kostnad för dig så egentligen ska du inte behöva bry dig.
 
  • Gilla
Staffan_V och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det är ett bra första steg. Om plattsättaren inte rättar kan hen bli av med medlemskapet i BKR, dvs. svårare att sälja in sig framöver.

Om plattsättaren kan garantera att det är korrekt fall på tätskiktet, dvs. bara slarvat med tjockleken på fixet, kan man antagligen lösa det genom ett nytt lager klinker. Men det ska ju göras helt utan kostnad för dig så egentligen ska du inte behöva bry dig.
Tack för svar! Det lär väl dessvärre vara fel fall på tätskiktet. Det är min tro iaf. Men vad spelar det för roll egentligen? Kanske korkad fråga från en okunnig men fukt som kommer ner till tätskiktet kan väl ändå inte rinna ner i nån golvbrunn?
Nej vi kommer givetvis inte att betala men det vore skönt att slippa den långa processen att riva och bygga upp badrummet igen.
 
  • Gilla
byggpiraten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.