S
Spackla pappremsa mellan tak och väg, det håller bra. Pappremsan har ju ett litet veck på mitten...

• Gilla
oddiq
  • Laddar…
Gammal tråd men rätt ämne!

Bor i ett trähus och så gott som överallt där jag har satt latex/akryl-fog har det spruckit. Jag har främst använt märkes produkter som Beckers, illbruck och Essve men ser egentligen ingen större skillnad på dem. Däremot håller silikonfogarna väldigt bra som sitter i kök och badrum. Det verkar som silikonfog är flexiblare? Är det okay att använda det även på andra ställen? Jo jag vet att de inte är så lätt att måla över men om jag får välja mellan en liten färgskiftning eller spricka så väljer jag hellre det tidigare.

OXYD
  • Gilla
Roka80
  • Laddar…
Kör med en bra MS-polymer fog. Tec7 är en sådan. Använder inget annat längre! Funkar överallt. Inne/ute med färg på, utan färg. I vardagsrummet eller i duschen.

• Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Testat Tec7? [länk]
Ja Tec7 har jag några stycken men främst använt det runt ex ringklocka o liknande. Ända nackdelen med Tec7 är väll priset men visst, är det detta som krävs för att det ska bli bra så får man leva med priset.

Jag använde ju beckers latexfog i ett tak som jag renoverade, såg riktigt bra ut efter att det målats. Nu 1 år senare ser det inget vidare ut, visst fanns det sprickor förr men nu är sprickorna inte raka utan är ganska ojämna. Hade jag kört Tec7 så hade det kanske blivit bättre men det hade också blivit MYCKET dyrare. Idag hade jag såklart taget den kostnaden men vid tillfället visste jag inte bättre.

OXYD OXYD skrev:
Har också testat lite olika. Men vanliga latexfogar fast det står de är elastiska håller inte i längden. Det tipsades i en annan forumtråd om Biltemas bt multibond [länk]

Testade själv i en problem hörna på väggen där ytterdörren sitter. Ingen spricka sedan november iallafall :)
Aha, det låter som att de egentligen är lim snarare än att det är flexibelt? Kan ju kanske vara värt ett test på någon mindre viktig yta.

H
S snowjim skrev:
Gammal tråd men rätt ämne!

Bor i ett trähus och så gott som överallt där jag har satt latex/akryl-fog har det spruckit. Jag har främst använt märkes produkter som Beckers, illbruck och Essve men ser egentligen ingen större skillnad på dem. Däremot håller silikonfogarna väldigt bra som sitter i kök och badrum. Det verkar som silikonfog är flexiblare? Är det okay att använda det även på andra ställen? Jo jag vet att de inte är så lätt att måla över men om jag får välja mellan en liten färgskiftning eller spricka så väljer jag hellre det tidigare.
casco målarfog eller beckersmålarfog eller dalapro flex brukar jag använda med gott resultat.
viktigt är hur du drar av fogen. och använd inte finger i munnen metoden

• Gilla
martin43
  • Laddar…
OXYD
S snowjim skrev:
Aha, det låter som att de egentligen är lim snarare än att det är flexibelt? Kan ju kanske vara värt ett test på någon mindre viktig yta.
Det är ett övermålningsbart flexibelt lim. Finns även i snabbhärdande. Tror jag använde snabbhärdande. Har ofta båda hemma. De är billiga och användbara :)

Redigerat:
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.