7 145 läst · 17 svar
7k läst
17 svar
bästa tvätt och sköljmedlen? 2011
Ett bra sköljmedel gör stor skillnad i att kläderna blir mycket mjukare och lättare att stryka. Jag använder alltid parfymfria så någon extra doft blir det inte. Tyvärr så har jag inte hittat något sköljmedel som är märkt av astma och allergiförbundet som är bra, kläderna blir hårda av dom så då får jag ta sådana som bara är svanenmärkta och parfymfria istället.
Man har ju gjort en hel del tester som visat att sköljmedel inte påverkar mjukhet eller antistatiskhet över huvud taget. Vill man ha mjuka kläder så är det bättre att tumla dem.
Jag märker då ordentlig skillnad på mjukhet om jag använder sköljmedel eller inte (om sköljmedlet är bra, dåliga gör ingen skillnad). Tidigare när jag inte använde sköljmedel var jag tvungen att tumla alla kläder för att de skulle bli mjuka, nu hängtorkar jag allt och det är ändå lika mjukt som när jag först köpte det (är sköljmedlet slut så blir samma kläder så stela att jag tror de är utslitna och behöver kastas). Har också en klänning som lätt blir laddad och klistrar sig på kroppen istället för att sitta löst. Det får jag bort genom att spraya vatten utblandat med sköljmedel på. Så de där testerna ger jag inte mycket för. Men olika medel gör som sagt stor skillnad så om man inte tycker det blir mjukt så får man byta märke tills man hittar något som är bra.
Liknande trådar
-
Trött på att mörk tvätt luktar unket. Bästa tipsen?
Tvättstuga -
Test såpa – bästa såpan + ett annat medel för att tvätta altan
Artikelkommentarer -
Hur tvätta ylletröja på bästa sätt?
Övrigt Off Topic -
Bästa tvättmaskinen maxmått 60*80*60? Nuvarande gick sönder
Vitvaror -
Bästa verktyget att dela en tvättmaskin på hälften
Verktyg, Maskiner & Fordon