"Träullit tål att blötas och torkas utan att
egenskaperna förändras. Produkten ruttnar inte och motverkar
mögelpåväxt."

"Skivan kan lämnas oskyddad mot väder och vind under
lång tid efter montaget utan att ta skada. För att skivan
ska suga jämt är det dock viktigt att den har normalt fuktinnehåll
vid putsning. Låt skivorna torka om de har blivit
exponerade för mycket regn. Vattna skivorna om de under
en längre tid exponerats i torrt och soligt väder."

För Aquapanel outdoor 2500x900 gav jag 421 kr inkl. moms.

Aquapanel måste ju till dagens datum vara den bästa materialet att lägga puts på. Ett ventilerat system som inte går direkt mot vägg. Inga fuktproblem som med putsskiva samt det ovan nämda. MEN J*KLIGT DYRT. Vilket av dessa blir billigast att lägga på puts då? Om man ska välja för priset skull?

Glöm inte heller att vårat fasadsystem med Aquapanel och ventilerad fasad är det enda typgodkända system idag;)

F fn76 skrev:
Varför vill ni montera skivorna ståendes?
På bilden ser ni hur jag gjort. Förmodar att tegelmönstret, dvs. förskjutna skarvar håller bättre. Bakom Aquapanelen har jag ståendes 28x70 och utegips. Liggandes ventilerad plåtprofil borde funka men då med ståendes skivor och förskjutna skarvar på det hållet vilket jag skulle tro är svårare att montera.
Jag beställde 1200 mm breda skivor men fick 900. När jag lyfte på dem så var jag glad att det inte gick att ordna fram 1200 skivor. På byggen har jag sett att man har 900x1200, en skiva man kan hantera ensam utan förslitningsskador.
Gammal tråd anar jag, men gud vad snygg träpanel, vad är det för trä/behandling?

Tack. Träpanelen är ceder och obehandlad. Lägger in en bild på hur huset ser ut idag från en annan vinkel. Ceder panel kan bli silvergrå över tid men tycker min blivit mörkare. Dock fortfarande mycket vacker.
För att anknyta till trådens ämne. Fasaden funkar bra, inga sprickor eller några andra problem.

• Hus med obehandlad cederträpanel och stora fönster, stående i en solig trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Izak och 2 till
  • Laddar…
F fn76 skrev:
Tack. Träpanelen är ceder och obehandlad. Lägger in en bild på hur huset ser ut idag från en annan vinkel. Ceder panel kan bli silvergrå över tid men tycker min blivit mörkare. Dock fortfarande mycket vacker.
För att anknyta till trådens ämne. Fasaden funkar bra, inga sprickor eller några andra problem.
Är den behandlad på något vis?

Bra att fasaden håller. Ska reparera och laga upp min!

Nej, cederpanelen är obehandlad. Hyvlad yta, inte finsågad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.