Hej!
Jag håller på att fixa till en tätning mellan dörrlisten och klinkergolvet i mitt badrum. Den gamla började bli svart och rutten, behövdes verkligen bytas ut. Springan mellan den nya listen och golvet är ganska bred, cirka 1 cm, och jag undrar vad som är det bästa sättet att täta detta så att det blir både hållbart och vattentätt.
Jag har redan köpt en transparent silikon, men det känns som att springan är för stor för att silikon ska funka bra ensam. Den gamla listen verkar ha vart tätad med en vit fastare fogmassa i kombination med silikon. Med det sagt så har jag funderat på om jag kanske borde:
Om det något annat som bör göras i samband med det ovannämna, något som jag kanske har missat, så får ni gärna upplysa mig så att jag gör ett bra jobb!
Alla tips och idéer tas tacksamt emot! 😊
Tack så mycket på förhand!
Jag håller på att fixa till en tätning mellan dörrlisten och klinkergolvet i mitt badrum. Den gamla började bli svart och rutten, behövdes verkligen bytas ut. Springan mellan den nya listen och golvet är ganska bred, cirka 1 cm, och jag undrar vad som är det bästa sättet att täta detta så att det blir både hållbart och vattentätt.
Jag har redan köpt en transparent silikon, men det känns som att springan är för stor för att silikon ska funka bra ensam. Den gamla listen verkar ha vart tätad med en vit fastare fogmassa i kombination med silikon. Med det sagt så har jag funderat på om jag kanske borde:
- Använda fogmassa först för att fylla ut springan och sedan applicera silikon ovanpå för att få en vattentät yta.
- Eller om jag borde använda en bottningslist som bas och sedan silikon över det?
Om det något annat som bör göras i samband med det ovannämna, något som jag kanske har missat, så får ni gärna upplysa mig så att jag gör ett bra jobb!
Alla tips och idéer tas tacksamt emot! 😊
Tack så mycket på förhand!
Du får fuska ihop det då ditt tätskikt skulle ha varit uppvikt och limmat mot tröskeln..
Jag skulle köpt en eklist som bygger 8-10mm som du fäster mot tröskeln och sedan silikonat emot den..
Antingen 8x15mm eller 8x21mm vilken som stämmer med höjden på tröskeln..
Jag skulle köpt en eklist som bygger 8-10mm som du fäster mot tröskeln och sedan silikonat emot den..
Antingen 8x15mm eller 8x21mm vilken som stämmer med höjden på tröskeln..
Tack för det snabba svaret! Nu när jag tänker på det så är detta ganska logiskt och bör nog fungera! Åker till Bauhaus imorgon om ingen annan invänder eller föreslår bättre alternativ Tack återigen.R Rejäl skrev:
Limma dit listen först innan du silikonar så kan du använda tvingar om du har det😉DanielSökaren skrev:
På den gamla tröskeln ser det ut lite som att vatten/fukt från golvet tagit sig fram till tröskeln och orsakat skada. Saknas uppvik kan detta hända. Fogmassa kommer förmodligen inte hjälpa utan man behöver nog fuska till en tätskiktskant på nåt vänster som @Rejäl skriver. Hur är det med fallet mot golvbrunnen?
Hej, fallet mot golvbrunnen är bra men eftersom mitt badrum är ganska litet så känns det som att vattnet sprider sig mer än jag vill. Här är bilder på hur det ser ut efter jag rensat och rengjort lite.Kretikos skrev:På den gamla tröskeln ser det ut lite som att vatten/fukt från golvet tagit sig fram till tröskeln och orsakat skada. Saknas uppvik kan detta hända. Fogmassa kommer förmodligen inte hjälpa utan man behöver nog fuska till en tätskiktskant på nåt vänster som @Rejäl skriver. Hur är det med fallet mot golvbrunnen?
Det var något tunt lager av något slag, vet ej om det våtrumsfolie, eller fogmassa som hamnat under, eller något annat underlag men det var bräckligt och kom av ganska enkelt när jag tog bort den gamla listen. Har i dagsläget inte möjlighet att lägga så mycket pengar på att göra om badrummet. Tror du inte det kommer räcka med eklisten och silikonen? Försökt rensa och ta bort de svarta och ruttna delarna samt slipade jag lite.Kretikos skrev:
Finns det något annat jag kan göra nu när det är öppet där? Något för att behandla det angripna såsom du beskriver det. Tack!
När är badrummet gjort? Det kan vara ett vätskebaserat tätskikt om det är äldre..DanielSökaren skrev:Det var något tunt lager av något slag, vet ej om det våtrumsfolie, eller fogmassa som hamnat under, eller något annat underlag men det var bräckligt och kom av ganska enkelt när jag tog bort den gamla listen. Har i dagsläget inte möjlighet att lägga så mycket pengar på att göra om badrummet. Tror du inte det kommer räcka med eklisten och silikonen? Försökt rensa och ta bort de svarta och ruttna delarna samt slipade jag lite.
Finns det något annat jag kan göra nu när det är öppet där? Något för att behandla det angripna såsom du beskriver det. Tack!
Du kan såga ut det rötna trät och ersätta det med nytt, och sedan dit med tröskeln och list och silikon så gott det går..
Man får göra det bästa man kan i en sådan här situation för ska man göra det rätt o riktigt så behöver du riva badrummet..
Lägenheten är byggd 2008-2009. Behöver jag lägga till något tätskikt under den nya listen eller ska jag bara lägga på som det är. I framtiden när ekonomin ser bättre ut så kanske en rivning och renovering blir ett alternativ.R Rejäl skrev:När är badrummet gjort? Det kan vara ett vätskebaserat tätskikt om det är äldre..
Du kan såga ut det rötna trät och ersätta det med nytt, och sedan dit med tröskeln och list och silikon så gott det går..
Man får göra det bästa man kan i en sådan här situation för ska man göra det rätt o riktigt så behöver du riva badrummet..
Jag fick bort det mesta rötna träet, tror det är bara lite mörka fläckar som återstår.
Du kan ju kleta silikon innan du sätter dit listen emot tröskeln och sedan silikona så tätt du kan utvändigt listen..DanielSökaren skrev:Lägenheten är byggd 2008-2009. Behöver jag lägga till något tätskikt under den nya listen eller ska jag bara lägga på som det är. I framtiden när ekonomin ser bättre ut så kanske en rivning och renovering blir ett alternativ.
Jag fick bort det mesta rötna träet, tror det är bara lite mörka fläckar som återstår.
Kan du låta trät torka ur innan du limmar dit tröskeln så år det ju bra..
Lite klorin eller mögeltvätt ifall det finns spår av det..
Som andra redan nämnt, och som det fuktskadade parkettgolvet vittnar om, bör du försöka hindra vatten från att komma in under tröskeln. Jag hade inte varit blyg med sanitetssilikonet.
Precis som föreslagits hade jag gjort. Dit med en smyglist. Jag hade dock lagt en redig sträng silikon först (även under tröskeln). Hellre en lite låg list, som får vila på en massa silikon (listen behöver inte gå ner till betongen).
I vilket skick är karmen? Gissar att den börjar se ut som tröskeln. Jag hade lossat ett foder för att bättre kunna se hur det ser ut. Kanske skulle silikon kunna bidra till att dra ut på lidandet. 😅
Jag är överraskad över hur djävligt det ser ut, med tanke på att kåken är drygt 15 år gammal. Bodde tidigare i en lgt vars pyttebadrum inte var fixat sedan 90-talet. Var inte i närheten av så dåligt skick (också klinker). Tänker att det är bättre att reagera, än att stoppa huvudet i sanden, när man märker att allt inte är ok.
Precis som föreslagits hade jag gjort. Dit med en smyglist. Jag hade dock lagt en redig sträng silikon först (även under tröskeln). Hellre en lite låg list, som får vila på en massa silikon (listen behöver inte gå ner till betongen).
I vilket skick är karmen? Gissar att den börjar se ut som tröskeln. Jag hade lossat ett foder för att bättre kunna se hur det ser ut. Kanske skulle silikon kunna bidra till att dra ut på lidandet. 😅
Jag är överraskad över hur djävligt det ser ut, med tanke på att kåken är drygt 15 år gammal. Bodde tidigare i en lgt vars pyttebadrum inte var fixat sedan 90-talet. Var inte i närheten av så dåligt skick (också klinker). Tänker att det är bättre att reagera, än att stoppa huvudet i sanden, när man märker att allt inte är ok.
Hur ställer sig ett försäkringsbolag i denna typ av ärende? Någon form av ersättning borde man väl kunna få?
Klicka här för att svara