I
harry73 skrev:
Men blev han av med ogräset? :rolleyes:
Ingen aning. Kanske blev han av med sina tänder.:D

harry73
Nytt försök :)
Man häller bensin på marken, och sen tänder man...

I
harry73 skrev:
Nytt försök :)
Man häller bensin på marken, och sen tänder man...
Skulle kunna funka, det skulle man väl kunna få köpa skattefritt då det inte längre är drivmedel utan ogräsmedel.:confused:

I
Jag skulle kunna PM:a Per Eskilsson så kan han avgöra om min oro är befogad, om han vill så klart. I så fall får han meddela det.

Redigerat av moderator:
harry73
ion skrev:
Jag skulle kunna PM:a Per Eskilsson så kan han avgöra om min oro är befogad, om han vill så klart. I så fall får han meddela det.
Hur tänkte du nu? Ska du pm:a Per och fråga om han vill att du pm:er honom för att fråga, Oops nu förlorade även jag tråden i mitt resonemang ;)

Jag dricker en Hög standard från Lundabryggeriet, det kan förklara en del
http://www.systembolaget.se/dryck/ol/hog-standard-8854803

ion skrev:
PM:a på bara. Nu blev jag ännu nyfiknare även om jag tror jag vet svaret. :p

Mikael_L
Kaboff skrev:
Koka vatten med grovt salt o spraya på så håller de sig i schack, miljövänligt och hyfsat lättvindigt :)
Salt är inte miljövänligt.

Salt fördärvar odlingsegenskaper i jord och bryts aldrig ner. Round-up är mer miljövänligt, det bryts ner.

Marlen tror dig men jag känner mig osäker. Har du källa på så kan vi kanske börja med det med gott samvete?

Mikael_L om de är en stenläggning så vill du ju inte att ska vara goda odlingsmöjligheter? Sen om du får för dig att odla där så får du ju iaf ta bort stenläggningen och på med ny jord, men eftersom de handlar om så små mängder så går de fint att sluta med behandlingen och börja odla igen :)

• Gilla
Henri
  • Laddar…
Mikael_L
Nu tror jag dock inte att man normalt sett kommer få ut tillräckligt mycket salt för att det ska kunna kallas miljökatastrof, inte ens minsta sorten.

Men salt i marken försvårar för växtligheten (vilket är syftet just här), förhindrar helt i större koncentration.
Salt bryts aldrig ner, salt blir typiskt inte kvar precis där man satt det, utan sprider sig, bl.a. till grundvatten.

Nu kan jag tänka mig att Sveriges största miljöbov vad det gäller att förgifta med salt måste vara vägverket med tanke på hur tonvis med salt det vräks ut på svenska vägnätet varje vinter.
Så där kan den som saltar sina trädgårdsplattor söka tröst i att det finns dom är väldigt mycket värre än en själv.
På samma sätt som jag själv dövar mitt samvete när jag använder en kapsyl round-up varje sommar med att bönderna i Sverige vräker ut 700 ton glyfosat årligen.

Studier av växtlighet i vägrenar har visat på saltets skadeverkningar.

Jag är nöjd om man bara undviker att påstå att "salt är miljövänligt"

Säger man "salt i dessa små mängder har ingen mätbar och märkbar negativ påverkan" så har jag inga synpunkter, ty jag tror det är omöjligt att finna något bevis för motsatsen, ens indikation.

Ättika bryts ner biologiskt, elda gräset med gasol lämnar inga andra rester än en lite förhöjd CO2-halt i atmosfären. Skippa en bilresa ner till affären årligen så har du kompenserat för den CO2-belastningen. Skippa två bilresor, så har du gjort jorden en extra tjänst.

Round-up (glyfosat) påstås brytas ner fullkomligt, biologiskt. Särskilt av tillverkarna naturligtvis. Detta är lite omdiskuterat och kontroversiellt.

Salt bryts inte ner, är aldrig bra för naturen, men gör i relativt små mängder inte heller någon nämvärd skada. Annars skulle det vara riktigt illa längs vägar och havskuststräckor. Naturen tål en del salt. Men få salt i grundvattnet är aldrig kul för den som tar dricksvatten ur brunn.

Men även växter använder salt för att ta upp näring, vilken då borde betyda att salt är bra men inte i för stora doser. :)

Så om man inte vill ha kvar sin behandlade markplätt så blanda ut den med ny fin jord och så nytt, då borde saltet kunna vara till nytta för växterna (alltså miljövänligt)

Detta gäller då inte om man slänger ut kilovis med salt på ytan... Och eftersom nästan all växtlighet kommer uppifrån behövs ju bara ytan behandlas.

Mikael_L
Jag vill inte strida något mer i denna fråga.
Dels har jag säkert inte tillräckligt på fötterna, och för lite material och hänvisningar att redovisa.

Sen är det väl ganska säkert inget reellt problem i dom mängder det handlar om här.
Ungefär som med att använda några droppar round-up ibland. Inte heller något reellt problem.

Säger det igen... testa grästrimmern, lite vinklad mot marken bara! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.