1 177 läst · 23 svar
1k läst
23 svar
Bästa sättet att få bort gammalt platt asfaltstak
Sorry men det är flera faktorer som gör att det inte går att lägga isoleringen ovanpå vilka jag inte orkar redogöra för och diskutera. Jag har därför bestämt att i viss mån måste det gamla taket bort för att inte fukt ska bli kvar under. Dock kanske det inte måste bort i sin helhet.Intet skrev:
Nu har jag testat lite. En tigersåg funkar bara den är kraftig nog så farsans lånade batteridrivna Ryobi kommer bytas ut mot en sladdriven karftigare variant från DeWalt eller Makita. Lite kletigt blir det bitumen rinner inte i alla fall.
Någon sa ett billigt blad till tigersågen och jag skulle säga precis tvärt om. Ett så dyrt rivmingsblad du kan få tag på ger bättre resultat och byt blad ofta. Lägg bladen i lacknafta och torka av mellan varven så håller de längre.
Jag rev t ex ca 50 kvadrat råspomt med flera lager takpapp med en ryibi och det blev tungt först när bladen blev slöa. När jag gick in på blad av den billigare typen gick det snabbt långsammare.
En variant är att slå loss underifrån och bara såga spiken, där det går spar det mycket slit.
Jag rev t ex ca 50 kvadrat råspomt med flera lager takpapp med en ryibi och det blev tungt först när bladen blev slöa. När jag gick in på blad av den billigare typen gick det snabbt långsammare.
En variant är att slå loss underifrån och bara såga spiken, där det går spar det mycket slit.
D
Den ofrivillige klåparen
Medlem
· 1 047 inlägg
Den ofrivillige klåparen
Medlem
- 1 047 inlägg
kmartinb skrev:Jag har ett kallgarage + varmförråd med i orginal platt tak men som nu fått ett lutande tak ovanpå sig. På varmförrådet sitter dock det gamla platta taket kvar och det vill jag avlägsna. Men hur göra det utan att paja alla verktygen på det där asfaltstjäran som smälter när man sågar i den? Taket är 1 cm tjocka plyfaskivor med 1-2 cm asfaltstjära ovanpå
På kallgarage-”delen av garaget använde jag en stor bensindriven motorkap som var vattenkyld men det går inte här på grund av att varmförrådet då lär bli fuktskadat.
Så hur göra??
Ja nu körde jag med ett Ryobi-blad och det böev slött efter en sågad sträcka på ca 5 m dvs rivning av ett ’fack’ mellan ett par takstolar. Så ja blad kommer det gå åt!Z z_bumbi skrev:Någon sa ett billigt blad till tigersågen och jag skulle säga precis tvärt om. Ett så dyrt rivmingsblad du kan få tag på ger bättre resultat och byt blad ofta. Lägg bladen i lacknafta och torka av mellan varven så håller de längre.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Bästa sättet att måla liggande fasadpanel?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vad är bästa sättet för att såpa en altan? (linolja)
Altan & Uteplats -
Bästa sättet att isolera sommarstugan?
Fritidshus -
Bästa sättet att avlägsna silikon?
Färg, Måla & Tapetsera -
Bästa sättet av jämföra elavtal?
Elavtal, elpriser & elförbrukning