Intet Intet skrev:
Nähä. Ok. Du gör som du vill.
Sorry men det är flera faktorer som gör att det inte går att lägga isoleringen ovanpå vilka jag inte orkar redogöra för och diskutera. Jag har därför bestämt att i viss mån måste det gamla taket bort för att inte fukt ska bli kvar under. Dock kanske det inte måste bort i sin helhet.

G g.kraft skrev:
Vänta till vintern och såga då :)
Jo men kommer det räcka för att inte bitumen ska smälta vid sågning? (Men då har jag istället bekymret att det isolerade förrådet blir utkylt och allt jag har där i kommer ta stryk)

• Gilla
Höghus
  • Laddar…
Jag hade provat köpa en billig fogsvans, grovtandad för klyvning.
Eller en lättbetongsåg.
Grovtandad fogsvans med svart blad och träskaft som rekommenderas för klyvning eller lättbetongsågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/Höghus

• Gilla
kmartinb
  • Laddar…
Nu har jag testat lite. En tigersåg funkar bara den är kraftig nog så farsans lånade batteridrivna Ryobi kommer bytas ut mot en sladdriven karftigare variant från DeWalt eller Makita. Lite kletigt blir det bitumen rinner inte i alla fall.

Höghus Höghus skrev:
Jag hade provat köpa en billig fogsvans, grovtandad för klyvning.
Eller en lättbetongsåg.
[bild]

/Höghus
Jag har testat. Det blev för tungt. Tigersåg är grejen har jag upptäckt.

• Gilla
Höghus
  • Laddar…
Rickard.
För rejälare rivningsjobb är pendel-funktion underbart på tigersåg, kanske går att hyra?

• Gilla
kmartinb
  • Laddar…
Någon sa ett billigt blad till tigersågen och jag skulle säga precis tvärt om. Ett så dyrt rivmingsblad du kan få tag på ger bättre resultat och byt blad ofta. Lägg bladen i lacknafta och torka av mellan varven så håller de längre.
Jag rev t ex ca 50 kvadrat råspomt med flera lager takpapp med en ryibi och det blev tungt först när bladen blev slöa. När jag gick in på blad av den billigare typen gick det snabbt långsammare.
En variant är att slå loss underifrån och bara såga spiken, där det går spar det mycket slit.

• Gilla
kmartinb
  • Laddar…
D
kmartinb kmartinb skrev:
Jag har testat. Det blev för tungt. Tigersåg är grejen har jag upptäckt.
Tigersåg är alltid grejen! Den som säger något annat ska man inte lita på, det tyder på dålig karaktär.

• Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
kmartinb kmartinb skrev:
Jag har ett kallgarage + varmförråd med i orginal platt tak men som nu fått ett lutande tak ovanpå sig. På varmförrådet sitter dock det gamla platta taket kvar och det vill jag avlägsna. Men hur göra det utan att paja alla verktygen på det där asfaltstjäran som smälter när man sågar i den? Taket är 1 cm tjocka plyfaskivor med 1-2 cm asfaltstjära ovanpå
På kallgarage-”delen av garaget använde jag en stor bensindriven motorkap som var vattenkyld men det går inte här på grund av att varmförrådet då lär bli fuktskadat.

Så hur göra??
Z z_bumbi skrev:
Någon sa ett billigt blad till tigersågen och jag skulle säga precis tvärt om. Ett så dyrt rivmingsblad du kan få tag på ger bättre resultat och byt blad ofta. Lägg bladen i lacknafta och torka av mellan varven så håller de längre.
Jag rev t ex ca 50 kvadrat råspomt med flera lager takpapp med en ryibi och det blev tungt först när bladen blev slöa. När jag gick in på blad av den billigare typen gick det snabbt långsammare.
En variant är att slå loss underifrån och bara såga spiken, där det går spar det mycket slit.
Ja nu körde jag med ett Ryobi-blad och det böev slött efter en sågad sträcka på ca 5 m dvs rivning av ett ’fack’ mellan ett par takstolar. Så ja blad kommer det gå åt!

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.