harry73 harry73 skrev:
Såklart är lomma en bra kommun, men lomma är en bra kommun med goda förutsättningar. Jag tycker att bra kommuner med sämre förutsättningar också borde få en chans att hamna högt upp på listan, och det verkar inte vara så
Alla kommuner har väl en chans att komma högt på listan? Eller tänkte du dig? någon form av handikapp-system som kommuner som "gör så gott det kan" kan hamna högt upp?. Visst varierar förutsättningarna över landets alla kommuner.

Jag tror att man måste väga in att mentaliteten hos folket varierar också. Undersökningen baseras ju på hur vida innevånarna skulle rekommendera andra att flytta dit så den kanske egentligen säger mer om hur gnälliga innevånarna är (?). Lomma och Flen kanske egentligen båda har lika fantastiska förutsättningar rent tekniskt men i Flen har man anammat en missnöjeskultur. Flen bebos av gnällspikar med andra ord :p
 
Redigerat:
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, knappt nån ide att ens gå upp på morgonen för dig då. :thinking:
Precis, eller så sparkar man igång livet iaf.
Är inflyttad från ett lika litet samhälle som Flen, är förrymd östgöte. Kommunerna gör alltid samma misstag enligt mig, bygger stort och lämnar sedan lokaler i centrala delar tomma = öde känsla.
Sen förlitar man sig på stora industrier (Volvo och GB ex.) eller statliga arbetsgivare (migrationsverket) alldeles för mkt. När dessa drar ner så står man med mössan i handen och vet inte vad man ska hitta på.
 
Claes Sörmland
Ja, det är en ren attitydundersökning så vad den mäter är rätt oklart. Kanske om invånarna i snitt ser sig som vinnare eller förlorare i livet?
 
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
O
harry73 harry73 skrev:
Såklart är lomma en bra kommun, men lomma är en bra kommun med goda förutsättningar. Jag tycker att bra kommuner med sämre förutsättningar också borde få en chans att hamna högt upp på listan, och det verkar inte vara så
Men om jag förstått undersökningen så handlar den om vad folk tycker. (nu blir det riktigt pinsamt om jag har begripit allt fel :) )
Om det handlar om åsikter så borde alla kommuner ha samma förutsättningar. alltså ganska "rättvist" Det blir aldrig perfekt med sådana här undersökningar. Men då det handlar om åsikter från kommuninvånarna borde det inte vara omöjligt att "få upp siffrorna" med lite jobb. Om kommunledningen bara hade tänkt på den biten. Det handlar inte bara om pengar. Det går att komma högre upp om man vill. Men någon orättvisa tycker jag inte att det är.
Men det är lätt att tolka det så eftersom det är inte de rikaste kommunerna som ligger i botten.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
O
S Stuff skrev:
Alla kommuner har väl en chans att komma högt på listan? Eller tänkte du dig? någon form av handikapp-system som kommuner som "gör så gott det kan" kan hamna högt upp?. Visst varierar förutsättningarna över landets alla kommuner.

Jag tror att man måste väga in att mentaliteten hos folket varierar också. Undersökningen baseras ju på hur vida innevånarna skulle rekommendera andra att flytta dit så den kanske egentligen säger mer om hur gnälliga innevånarna är (?). Lomma och Flen kanske egentligen båda har lika fantastiska förutsättningar rent tekniskt men i Flen har man anammat en missnöjeskultur. Flen bebos av gnällspikar med andra ord :p
Frågan är då hur man skulle välja ut ett sådant handikapps system? :) Frågan är hur man dessutom gör så att alla är nöjda med det :D
 
Claes Sörmland
Jag är tacksam om våra kommuner inte lägger resurser på att attitydutveckla sina medborgare utan istället fokuserar på sin kärnverksamhet. Det är nog så att attityder av denna typ är kulturella snarare än reflekterar hur kommunorganisationen utför sitt jobb. Jag har bott i några av kommunerna i toppen och inte är det deras förträffliga gatuunderhåll, snöröjning, skollokaler eller kollektivtrafik som gör att de ligger i toppen om man säger så.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Svårt att utse bästa/sämsta kommun om inte alla är med?
 
Jag är inte förvånad över att Danderyd kommer högt med så bra kommunal service och inga massiva byggnadsprogram. Bra skolor och omsorg, trevliga tjänstemän när man ringer och ber om något. :ok:
 
stilofunk stilofunk skrev:
Jag är inte förvånad över att Danderyd kommer högt med så bra kommunal service och inga massiva byggnadsprogram. Bra skolor och omsorg, trevliga tjänstemän när man ringer och ber om något. :ok:
Ja och så tar dom noll ansvar om att hjälpa till i tex flyktingfrågan.
Inte svårt att ligga i top om man inte hjälper sina grannar.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Men vi erbjöd oss ta emot 130 stycken under 2017 ock anvisningslagen stipulerade 128.
 
stilofunk stilofunk skrev:
Men vi erbjöd oss ta emot 130 stycken under 2017 ock anvisningslagen stipulerade 128.
Ja 130 är ursäkta språket ett jävla skämt,Södertälje tar nog imot 130 i veckan och Flen har alltid varit en kommun som tagit imot mycket flyktingar.
Men som undersökningen säger så hade jag också valt Danderyd alla dagar i veckan innan en kommun som Flen eller Södertälje.
Men det är ett stort problem att vissa kommuner i detta land inte gör rätt för sig och stjälper över problemen på andra.
 
Du menar att vi ska ta bort kommunalt självstyre, det tycker inte jag.
 
stilofunk stilofunk skrev:
Du menar att vi ska ta bort kommunalt självstyre, det tycker inte jag.
Nej det jag menar är att om vi vill bygga ett samhälle som ska hålla i längden så ska alla kommuner ta i mot problemen i vårat samhälle.
Tyvärr är dom rikaste kommunerna dom som tar minst ansvar och dom har en väldigt stor andel blåa röster, så det kanske är det som är problemet.
Men som undersökningen nu säger så är det dom kommunerna folk vill bo i, och det förstår jag.
 
Jag inbillar mig att även de du kallar blå kommunerna bidrar rejält via skatten. Sedan finns det faktiskt kommuner som vill ta emot fler nyanlända för att öka sitt befolkningsunderlag.
 
stilofunk stilofunk skrev:
Jag inbillar mig att även de du kallar blå kommunerna bidrar rejält via skatten. Sedan finns det faktiskt kommuner som vill ta emot fler nyanlända för att öka sitt befolkningsunderlag.
Bidrar med skatt, ja det kanske är det som är problemet i sig. Betala för att slippa se skiten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.