big_swede70 skrev:
Vet inte om det har någon betydelse men ingen av badrummets väggar vetter ut mot yttervägg, har isolerad krypvind och andra rum som omgärdar badrummet, alltså ingen ångspärr fanns när jag rev(kanske nåt man ska passa på sätta dit?Huset byggt -75).
Så om det skulle bero på det så kanske det är mer ok att först ha gips och sen masterboard..Anledningen är ju givetvis för hålla kostnaderna nere..Tycker allt skenar iväg nog ändå.
Jag kommer ant då att ha detta runt själva badzonen och sen dubbelgips i övriga delar.
Angående limning så va det bara ett tips jag fick av en snickarkompis för att få väggarna så stumma som möjligt innan kakling.Har cc60 mellan väggreglarna nu.
Detta va även ett bra sätt att få bort vissa ojämnheter som finns mellan några av de originalgipsskivor som jag låtit sitta kvar, En vägg är inte helt i linje pga den sista regeln sitter ca 2-3mm fel. Tänkte trolla bort detta med limning av det yttre lagret gips..Eller e det inte rätt tänkt?
Du skulle kunna köra bara dubbelgips egentligen om du inte har yttervägg, men visst, gips plus masterboard är ju snäppet bättre. Kör som du tänkt.

Att få väggarna "så stumma som möjligt" är bara dumheter, det räcker väl om de är tillräckligt stumma? Dubbla skruvade skivor på c/c 600 är långt mer än tillräckligt. Det lim som man använder för att limma skivor är dessutom dyrt.

2-3 millimeter låter som väldigt lite att bry sig om, och om man bryr sig om det så är det vettigare i mitt tycke att spackla med ett mineraliskt bundet spackel (gips- eller cementspackel). Limmet kammar du ju på med en tandad spackel, så det är svårt att få det att kompensera någonting, det blir liksom tre millimeter tjockt om man inte börjar klicka och hålla på. Känns onödigt dyrt och svårt. Bygg upp där det behövs och lägg pengarna och tiden på något roligare än att limma gips.

jon_h skrev:
Du skulle kunna köra bara dubbelgips egentligen om du inte har yttervägg, men visst, gips plus masterboard är ju snäppet bättre. Kör som du tänkt.

Att få väggarna "så stumma som möjligt" är bara dumheter, det räcker väl om de är tillräckligt stumma? Dubbla skruvade skivor på c/c 600 är långt mer än tillräckligt. Det lim som man använder för att limma skivor är dessutom dyrt.

2-3 millimeter låter som väldigt lite att bry sig om, och om man bryr sig om det så är det vettigare i mitt tycke att spackla med ett mineraliskt bundet spackel (gips- eller cementspackel). Limmet kammar du ju på med en tandad spackel, så det är svårt att få det att kompensera någonting, det blir liksom tre millimeter tjockt om man inte börjar klicka och hålla på. Känns onödigt dyrt och svårt. Bygg upp där det behövs och lägg pengarna och tiden på något roligare än att limma gips.

Känns bra få svar från en som kan detta
Jag kör på dina förslag.
Tackar för hjälpen

big_swede70 skrev:
Känns bra få svar från en som kan detta
Jag kör på dina förslag.
Tackar för hjälpen
Det var så lite. Lycka till.

jon_h skrev:
Jepp, det går att göra som du har tänkt. Du kan även köpa 12 mm masterboard istället för den tunnare minerit VT, den är dessutom billigare och så slipper du det förapplicerade tätskiktet.
Vad menar du med "så slipper du det förapplicerade tätskiktet"?

Jag letade lite efter dessa skivor här i Linköping, och hittar Masterboard 10mm (K-rauta). Går det bra med 10mm på cc30 vägg för kakel?

Hittade även Minerit norm (Beijer), men där står det att den inte skall användas för kakel, men Minerit VT kanske är en helt annan skiva?

prodigy skrev:
Vad menar du med "så slipper du det förapplicerade tätskiktet"?
Minerit VT har redan ett tätskikt på skivorna, vilket känns onödigt, och dessutom tvingar användaren att använda det system som Minerit anvisar (Ardex tror jag)

prodigy skrev:
Jag letade lite efter dessa skivor här i Linköping, och hittar Masterboard 10mm (K-rauta). Går det bra med 10mm på cc30 vägg för kakel?
Jepp, absolut.

prodigy skrev:
Hittade även Minerit norm (Beijer), men där står det att den inte skall användas för kakel, men Minerit VT kanske är en helt annan skiva?
Tror jag pratade om det längre upp i tråden, eller så var det i en annan tråd. Naturligtvis går det att använda den vanliga Mineritskivan istället för den med förapplicerat tätskikt. Men Minerit säger att man inte ska (till och med att det inte går), antagligen för att de hellre vill sälja sin dyrare skiva, och därigenom får man eget konstruktionsansvar om man använder den vanliga skivan. Och konstruktionsansvar vill man inte ha. Därför föreslår jag att man kör med en skiva från en vettigare och ärligare tillverkare, som Masterboard.

Kollade lite på Tepros hemsida. Tydligen har man på något vis lyckats få med själva skivan i godkännandet av konstruktionen...
Tre olika konstruktioner är godkända, Ardex, CC Höganäs och Lip, vilket innebär att man använder respektive tillverkares hela system, från fuktskydd till silikon.
Redan det verkar ju skumt! Fog och silikon har ju inget med saken att göra.
Om man ska följa reglerna till 100%, så borde ju detta innebära att det inte är godkänt att använda ett godkänt fuktskydd av någon annan tillverkare än dessa tre. Kan det verkligen vara på det viset?

Nej godkänner tätskiktstillverkeren minerit VT som underlag så står dom för att det är en godkänd lösning och då står tätskiktstillverkaren för godkännandet.
/Patrik

Men Ardexsmitten borde ha rätt i att man inte kan använda ett annat tätskikt än de tre som han nämner. Den uppfattningen hyser jag också. Jag har förstått det som att Minerit (Tepro) bara godkänner VT-skivan som underlag i våtrum om man använder något av de specificerade tätskikten. För det är ju tillverkaren av skivan som ska ange att den är lämplig som underlag i våtrum, inte tätskiktstillverkaren. Eller hur menar du Patrik?

Det jag tänker på är att vissa tillverkare godkänner Minerit VT som underlag och skriver att Mineriten skall vara monterad efter Tepros anvisning.
Dessa tätskickt är godkända enl BKR.

se tex mataki rubbox.
http://www.mataki.se/mataki/documents/rubbox/rubbox_mont.pdf

Har ej koll på vilka fler som anger att minerit VT som godkända underlag.

Kan dock hålla med om att det är onödigt av Tepro att ange tre fabrikat i sitt godkännande till BKR. det vore bättre om tätskicktstillverkarna anger vilka underlag deras produkter är godkända med.

/Patrik

Pasta, jag håller helt och hållet med dej, att det är fuktskyddstillverkaren som skall ange vilka underlag deras produkt fungerar med.

Men, från Tepros hemsida:

Citat

Plattsättningsbranschen godkänner tre konstruktioner med MINERIT VT "KAKELSKIVAN" där skivans prefabricerade tätskikt ingår i täthetssystemen.
De tre kompletta väggkonstruktionerna med Minerit VT är godkända av Byggkeramikrådet enligt PERs branschregler för vattentäta keramiska väggbeklädnader och golvbeläggningar i våtutrymmen.

Konstruktionerna heter:
System Minerit VT typ A
System Minerit VT typ H
System Minerit VT typ Lip

System A
1 Minerit VT
2 Ardex Tätband 75
3 Ardex 1-K Tätgummi
4 Ardex 1-K Tätgummi, 2 ggr över skruvar
5 Fästmassa Ardurit X7 Plus
6 Keramiska plattor
7 Fogbruk Ardurit FS eller Ardurit BS
8 Ardex Våtrumssilikon

System H
1 Minerit VT
2 CC Höganas Tätmembran FB7 som lim + CC Höganas Fiberremsa FB183 (FB184)
3 CC Höganas Tätmembran FB7, 2 ggr
4 CC Höganas Tätmembran FB7, 2 ggr över skruvar
5 Fästmassa CC Höganas Rotfix FBI3
6 Keramiska plattor
7 CC Höganas Fogbruk
8 CC Höganas Sanitetssilikon

System Lip
1 Minerit VT
2 LIP Fiberremsa på LIP VS30 Membrantätskikt, 1 gång som lim
3 LIP VS30 Membrantätskikt, 2 ggr
4 LIP VS30 Membrantätskikt, 2 ggr över skruvar
5 Fästmassa LIP Trope
6 Keramiska plattor
7 LIP Fogbruk
8 LIP Sanitetssilikon

Konstruktionerna är avsedda för beklädnad med keramiska plattor för väggar i våtutrymmen för bostäder, hotell och utrymmen med liknande belastning. (För konstruktioner med högre eller lägre fuktbelastning, alt. hård mekanisk belastning, har vi andra rekommendationer.)

I alla system ingår anvisningar för hur den vattentäta fibercementskivan Minerit VT monteras och kompletteras på arbetsplatsen för att utgöra godkänd våtrumskonstruktion enligt klass VTv.

Slut citat

Hur ska man tolka detta? För mej betyder det att endast dessa tre är godkända...

Pasta skrev:
Det jag tänker på är att vissa tillverkare godkänner Minerit VT som underlag och skriver att Mineriten skall vara monterad efter Tepros anvisning.
Dessa tätskickt är godkända enl BKR.

se tex mataki rubbox.
[länk]

Har ej koll på vilka fler som anger att minerit VT som godkända underlag.

Kan dock hålla med om att det är onödigt av Tepro att ange tre fabrikat i sitt godkännande till BKR. det vore bättre om tätskicktstillverkarna anger vilka underlag deras produkter är godkända med.

/Patrik
Jo, du har nog rätt. Och i de fallen ingår inte skivan som en del i det godkända systemet. Rörigt.

Edit: Sorry, jag riktade mig till Pasta, kompletterar med citat. Ledsen om det blev förvirring..

jon_h skrev:
Jo, du har nog rätt. Och i de fallen ingår inte skivan som en del i det godkända systemet. Rörigt.
Tycker det är lite klantigt av Tepro att krångla till det.
Dom borde vara intresserade av att sälja skivor till alla godkända system och enbart hänvisa till tätskiktleverantörens montageanvisningar och deras godkännande i stället.

Iofs så kommer plattsättaren oftast in i bilden när skivan redan sitter på väggen och tepro marnadsförsig väl mest till byggare och konstruktörer, och då är det väl upp til plattsättaren att välja godkänt tätskickt.

/Patrik

Ardexsmitten skrev:
Pasta, jag håller helt och hållet med dej, att det är fuktskyddstillverkaren som skall ange vilka underlag deras produkt fungerar med.

Men, från Tepros hemsida:

Citat

Plattsättningsbranschen godkänner tre konstruktioner med MINERIT VT "KAKELSKIVAN" där skivans prefabricerade tätskikt ingår i täthetssystemen.
De tre kompletta väggkonstruktionerna med Minerit VT är godkända av Byggkeramikrådet enligt PERs branschregler för vattentäta keramiska väggbeklädnader och golvbeläggningar i våtutrymmen.

Hur ska man tolka detta? För mej betyder det att endast dessa tre är godkända...

Om plattsättningsbranschen godkänner andra tätskikt som i sin tur godkänner Minerit VT som underlag så har man även godkänt Minerit VT som Skivmaterial bakom tätskiktet även om det inte ingår i tätskiktslösningen.

/Patrik

Pasta skrev:
Om plattsättningsbranschen godkänner andra tätskikt som i sin tur godkänner Minerit VT som underlag så har man även godkänt Minerit VT som Skivmaterial bakom tätskiktet även om det inte ingår i tätskiktslösningen.

/Patrik
Jo precis. Det finns tre godkända konstruktioner där Minerit VT ingår som en del, men den kan även fungera som underlag för andra godkända tätskikt, dock inte som en del i godkännandet av de konstruktionerna.

(Se även min edit längre upp, jag missade att Ardexsmitten hann före, så det såg ut som jag svarade honom)

Ni har helt rätt! Ibland blir man stirrig, och fastnar i ett visst tankesätt...därför är det bra att ha ett forum, att bolla tankarna i! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.