Varför vill man ha mesh? Är det för att slippa konfigurering?

Jag vill understryka att Unifi har de mest prisvärda produkterna inom detta området. De går att konfigurera som mesh (tråslös upplänk) också, men kablar är ju alltid att föredra. De stödjer också mjuk handover mellan olika APor så det fungerar oftast väldigt bra med mobilitet också.

• Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
jag tappar kontakten med den när jag gått halvvägs till butiken som ligger 2-300 m bort.
Räckvidden beror ju inte bara på hur bra accesspunkten är. Din telefon ska kunna sända tillbaks till den på samma avstånd. Sen är ju uteffekten begränsad till 100 mW enligt lag, så det går inte att få någon nämnvärd bättre räckvidd än standardprylarna på något magiskt sätt. Alternativet då är riktantenner, men det är lite opraktiskt om man ska kunna röra på sig samtidigt som man har kontakt...

Räckvidden på en bra WiFi-AP för hemmabruk är ungefär 150 m om man räknar in dämpning från väggar, huvud, bilens metall sov. Ju dyrare AP desto bättre kvalité på grejerna av någon anledning, men som en kollega till mig som jobbar med radio brukar säga, man ser på organisationen av kretskorten hur bra kvalité det blir på radiosnittet...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag vill understryka att Unifi har de mest prisvärda produkterna inom detta området. De går att konfigurera som mesh (tråslös upplänk) också, men kablar är ju alltid att föredra. De stödjer också mjuk handover mellan olika APor så det fungerar oftast väldigt bra med mobilitet också.
Jag uppfattar inte unifi som billig. Men det finns altså inte något vettigt till bättre pris.

Men har unifi verkligen mesh-funktionalitet? Jag har uppfattat det som att man sätter upp de näten statiskt.

Jag instämmer i unify-kören. Bra räckvidd och funkar bra med överlämningen mellan Ap.
Lite krånglig att sätta upp, men med deras app funkar det ok.
Milsvid skillnad mot routrar med inbyggd Wi-Fi

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Cheesen
D Daniel 109 skrev:
Varför vill man ha mesh? Är det för att slippa konfigurering?
Nej nog får man allt konfigurera mesh nät också. Är inte speciellt enklare än att bygga själv, men att få det sömlöst wifi är enklare. Mycket enklare
D Daniel 109 skrev:
Tack så mycket för svar! Det var det jag också fått för mig, att det inte funkar sömlöst med AP med samma namn och lösen, utan för att få det krävs mesh.
Så med det kittet funkar det både med tråd och utan? Isf är det ju bara att köpa ett kit till att börja med, plus en av utomhusvarianten du tipsade om och prova om det räcker. Om inte är det väl bara att köpa ett till kit, antar att det funkar ihop med fler?
Vet du hur jag gör vid inkommande fiber, har jag nån nytta eller behov av Archer routern som sitter där idag?

EDIT: Såg nu att du länkat till ett annat kit, vad är skillnaden? Det var ju bra mycket dyrare!
Trodde jag svarat i din tråd men det hade jag inte. Vi hade ungefär samma behov som dig men med lite mindre ytor. Har investerat i ett "mesh" från TPlink. ett deco. Oerhört enkelt att konfigurera och installera. har två noder med tråd och en utan då jag liksom dig inte har någon färdig kabel till garaget. Funkar klockrent, och det var inte superdyrt. har meshnoderna innanför routern på vårt interna nätverk på strategiska ställen där jag redan hade uttag dragit. (undantag garaget som står som trådlös accesspunkt)
Skulle tro att du klarar dig med tre-fem "puckar" och du sätter då 2-4 i befintliga kablar samt eventuellt en fristående i garaget. Om "puckarna blir strategiskt utplacerade så har du bra täckning även om du kör runt med traktor på gården.

• Gilla
AxJa21 och 3737 till och 1 till
  • Laddar…
”Fördelen” med mesh är ju att man inte konfigurerar nätet. Det fungerar även när noder flyttas och nätet behöver hitta nya vägar. Så vad behöver konfigureras i ett mesh-nät?

Cheesen
D Daniel 109 skrev:
”Fördelen” med mesh är ju att man inte konfigurerar nätet. Det fungerar även när noder flyttas och nätet behöver hitta nya vägar. Så vad behöver konfigureras i ett mesh-nät?
Tillgänglighet, åtkomst, säkerhet, gästnätverk samt noderna såklar. men just noderna konfigurarar sig själv... det är väl det som är smidigt med konsumentmesh.
Har tidigare byggt egna accesspunkter med linksysroutrar som kör linux, det är lite krångligare men inte speciellt svårt det heller. Men det är inte lika snabbt som ett modernt mesh som sköter sig själv.

Att du konfigurerar routers brandvägg är ju en sak. Men nätverket konfigurerar du alltså inte, utan det hittar lämpliga vägar självt?
Jag trodde att man brukade göra det manuellt med unifi.

D Daniel 109 skrev:
Jag uppfattar inte unifi som billig. Men det finns altså inte något vettigt till bättre pris.

Men har unifi verkligen mesh-funktionalitet? Jag har uppfattat det som att man sätter upp de näten statiskt.
Jag förenklade konceptet en aning för mycket kanske, det är inte självkonfigurerande, men det kan sättas upp som ett trådlöst nät från en fast anslutning.

Det har inte med mesh att göra.

T
useless useless skrev:
Räckvidden beror ju inte bara på hur bra accesspunkten är. Din telefon ska kunna sända tillbaks till den på samma avstånd. Sen är ju uteffekten begränsad till 100 mW enligt lag, så det går inte att få någon nämnvärd bättre räckvidd än standardprylarna på något magiskt sätt. Alternativet då är riktantenner, men det är lite opraktiskt om man ska kunna röra på sig samtidigt som man har kontakt...
Så är det såklart, jag blev bara lite förvånad över den angivna ytan som APn skulle täcka... Det kändes inte som det jag upplevt själv med mina APer.
Blev naturligtvis nyfiken på specen för Unifis APer och där var det ännu lägre angiven yta....

Jag har väldigt god erfarenhet (i betydelsen positiv, inte mycket...) av Unifis grejjer när jag väl börjat förstå skillnaden på dem och min gamla router från Asus, vars GUI var väldigt bra för admin.
Sen hade vi TP Link prylar genomgående på scoutkåren jag var med i och även administrerade deras nät och tyckte de funkade bra map signalstyrka, hastighet, stabilitet och att ha många uppkopplade enheter osv så det är för mig ett helt okej budgetalternativ.
Har även haft både netgear och dlink routrar och har tyckt att de har en del övrigt att önska....

Unikt namn
pacman42 pacman42 skrev:
Jag förenklade konceptet en aning för mycket kanske, det är inte självkonfigurerande, men det kan sättas upp som ett trådlöst nät från en fast anslutning.
Hittar mesh-noderna varandra automatiskt, eller behöver man ställa in vem som är master/slave?

Definitionen av mesh är att det är självkonfigurerande. Tappar man en enhet, flyttar dem eller läger till så ska nätet hitta nya vägar. Det gäller oavsett om förbindelsen är trådad eller trådlös.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.