909 läst · 25 svar
909 läst
25 svar
Bästa kedjerengöringsvätskan?
Nä, jag får väl lita på dej om du säger att det funnits gummitätade mckedjor i 2000år, det har iaf inte varit standard med några gummitätningar i motorsågskedjorna under min livstid.MathiasS skrev:
gör ren kedjan med förtunning tex. Biltemas och sluta använda olja , använd kedjewax tex. Squirt istället så slipper du hålla på att kladda med olja som ändå bara drar till sig en massa smuts , OBS ! kedjan skall vara helt fri från olja o fett innan du lägger på kedjewax .
Och gummi i cykelkedjor har jag inte sett nån gång , däremot på MC o-ringkedjor
Och gummi i cykelkedjor har jag inte sett nån gång , däremot på MC o-ringkedjor
Medlem
· Västernorrland
· 10 920 inlägg
naturligtvis finns det oringstätade mc kedjor men det betyder ju inte att alla kedjor är oringstätade.............Tror inte dylika oringar skulle bli långlivade på en sågkedja............dessutom skulle ju funktionen på smörjningen bli diffus. Hur ska oljan komma in i lagringen om den är tätad med oringar ? Grejen med detta på mc är ju att smörjan stannar i kedjan mycket längre och smuts inte tar sig in lika enkelt.
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 244 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 244 inlägg
”Det finns flera olika kedjekomponenter. Sidoplåtar: dessa är de verkliga länkarna av kedjan. Det finns inre och yttre sidoplattor, och alla har olika design. O-ringkedjor: i en förseglad kedja eller O-ringkedja är de inre och yttre sidoplåtarna åtskilda av en gummitätning”F fribygg skrev:
Det var gummitätningarna jag syftade på.
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 244 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 244 inlägg
Ja det blev inte lika billigt med frakten inräknat tyvärr, men en flarra kostar annars runt 250spänn från XL-moto. Går säket att hitta något alternativ som är likvärdigt.T Tovin skrev:
Hej
Har en fråga jag har fått erbjudande om att köpa en rullbana med kedjedrivning av rullbanans rullar.
Rullbanan har stått oskyddad så kedjan är ordentligt rostig går kedjan att rädda ? i övrigt är rullbanan i bra skick.
Aternativet är givetvis att köpa en ny kedja men man är ju lite snål.
Mvh
Jonas
Har en fråga jag har fått erbjudande om att köpa en rullbana med kedjedrivning av rullbanans rullar.
Rullbanan har stått oskyddad så kedjan är ordentligt rostig går kedjan att rädda ? i övrigt är rullbanan i bra skick.
Aternativet är givetvis att köpa en ny kedja men man är ju lite snål.
Mvh
Jonas
Problemet med O-ring-kedjor för MC är att dessa slits och blir tunnare och mer oval av vikningarna av länkplåten och snart har man en eller flera länkar där O-ringen gått sönder och inte är tät längre och efter vatten och smuts tagit sig in får dessa att slitas fortar än resten av länkarna - vilket gör att inte bara kedjan slits utan också dreven nöts upp, och vid kraftig acc också blir väldigt stress på niten mellan de med hela O-ringar och dem med sprucken O-ring - mer slitage och lite längre tandlängd och sedan tillbaka igen när det hamnar på länkarna med oskadade O-ringar igen - kunde smälla hörbart om kedjan då och när man frirullade så hörde man tydligt 'hacken' i kedjan mellan länkar med frisk O-ring och de med skadade O-ring...
Efter den erfarenheten och O-ringkedjan med drev slutkört på relativt få antal mil slutade jag med O-ringade kedjor för MC och istället körde utan och istället körde med någon castrol kedjefett som man efter rengöring smälte in i kedjan het, kanske lite över 100 grader C (kokade effektivt ur ev. fukt ur kedjan), körde rätt många mil (kommer inte ihåg längre hur många mil - om det var 200 eller 300 mil - landsvägskörning och relativt snäll, dock i ur och skur ) och så bytte man till de andra kedjan behandlad på samma sätt och jag var nog över 6000 mil sammanlagt på dessa 2 kedjor jag bytte mellan och samma drev och det var inte slutkört ens då. Sedan hände annat tragiskt i livet som gjorde att det blev slutkört med MC...
- med kedjefettet körde jag inte med kedjespray eller annat och bytte när det börja upplevas 'torrt' på rullarna och eventuellt tendens till att höra 'gnissel' - kommer inte riktigt ihåg, och på ungefär samma miltal i praktiken vilket gjorde det planerbar bytesintervall - kedjeförlängningen av slitage var liten och knappt märkbar stegskillnad när man bytte till den andra kedjan vilket också sparade på dreven och man fick typ dubbelt så mycket mil på en drevsats som när man kör med enkelkedja som man bara smörjer. - syftet med dubbel kedja av icke O-ringad typ som man bytte emellan var att spara på dreven då det var rätt mycket pengar, i konkurrans med däck och annat som också gick åt.
Efter den erfarenheten och O-ringkedjan med drev slutkört på relativt få antal mil slutade jag med O-ringade kedjor för MC och istället körde utan och istället körde med någon castrol kedjefett som man efter rengöring smälte in i kedjan het, kanske lite över 100 grader C (kokade effektivt ur ev. fukt ur kedjan), körde rätt många mil (kommer inte ihåg längre hur många mil - om det var 200 eller 300 mil - landsvägskörning och relativt snäll, dock i ur och skur ) och så bytte man till de andra kedjan behandlad på samma sätt och jag var nog över 6000 mil sammanlagt på dessa 2 kedjor jag bytte mellan och samma drev och det var inte slutkört ens då. Sedan hände annat tragiskt i livet som gjorde att det blev slutkört med MC...
- med kedjefettet körde jag inte med kedjespray eller annat och bytte när det börja upplevas 'torrt' på rullarna och eventuellt tendens till att höra 'gnissel' - kommer inte riktigt ihåg, och på ungefär samma miltal i praktiken vilket gjorde det planerbar bytesintervall - kedjeförlängningen av slitage var liten och knappt märkbar stegskillnad när man bytte till den andra kedjan vilket också sparade på dreven och man fick typ dubbelt så mycket mil på en drevsats som när man kör med enkelkedja som man bara smörjer. - syftet med dubbel kedja av icke O-ringad typ som man bytte emellan var att spara på dreven då det var rätt mycket pengar, i konkurrans med däck och annat som också gick åt.
Medlem
· Sverige
· 5 342 inlägg
Har inte så mycket erfarenhet av MC-kedjor, bara "vanliga" kedjor typ cykelkedjor och sågkedjor utan o-ringar etc. Vanlig paraffinbaserad lampolja, eller lysfotogen som det ibland kallas, fungerar mycket bra. Använder det även för vapenvård. För såg/cykelkedjor, bara borsta in ordentligt med oljan, torka av med en trasa, klart att använda - blir som nytt oftast.
Liknande trådar
-
Bästa trähuset, stolpverk, timmer, Kl eller?
Lösvirke & Timmerhus -
Bästa sätt att snöröja liten gård, uppfart, parkeringar
Trädgård allmänt -
Hur få bort detta på bästa sätt från väggen
Färg, Måla & Tapetsera -
Bästa sättet att få bort gammalt platt asfaltstak
Tak & Vind -
Smart eller överdrivet dyrt? Berätta om dina bästa och onödigaste köp
Övrigt husrelaterat