O O skrev:
Om man tar sig tid och läser på kan man passa på att oxo läsa om VOC och övriga hälsorisker med vedeldning.
Herre jösses, hälsorisk, klart att man inte ska stå suga i sig röken. Nu är det frågan om att klara livhanken. Det blir att välja att frysa till döds eller elda varmt för överlevnad, vad skulle du själv välja.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
En icke
Vad menar du?

L L Jan skrev:
Alla har tillgång till ved
Många skulle jag tro har det. Men det finns många som inte har det. För den som inte har hjälper det föga vad många andra har.

För den som inte har möjlighet att värma med ved gör tillgång på ved ingen skillnad.

Min gissning är att betydligt fler har tillgång till diesel. Sannolikt kommer man kunna få tag på diesel lika länge som man kan köpa mat. En dieselbil kommer antagligen vara väsentligt mycket mer värd än en elbil när man inte ens har el att driva sin VP med.

F fribygg skrev:
Vad menar du?
O O skrev:
Många skulle jag tro har det. Men det finns många som inte har det. För den som inte har hjälper det föga vad många andra har.

För den som inte har möjlighet att värma med ved gör tillgång på ved ingen skillnad.

Min gissning är att betydligt fler har tillgång till diesel. Sannolikt kommer man kunna få tag på diesel lika länge som man kan köpa mat. En dieselbil kommer antagligen vara väsentligt mycket mer värd än en elbil när man inte ens har el att driva sin VP med.
?????
Alla har tillgång till ved. Finns tex på 1000 liter Bigbags som ställs av lastbil.

F fribygg skrev:
Vad menar du?
O O skrev:

?????
Alla har tillgång till ved. Finns tex på 1000 liter Bigbags som ställs av från lastbil.

Det finns smarta och små kaminer som kan monteras tex vid en vägg. Det borde en hantverkare kunna fixa. Ev. bygga om lite.

L L Jan skrev:
En icke

Avser du icke tillhång till ved? Isf en ickefråga. Alla har tillgång till ved
TS kan ju tydligen inte ha vedeldning, då anser jag att diesel kamin eller oljepanna kommer vara det enda rimliga alternativet då man faktiskt får lagra upp till 10 m3 brännolja.
Fotogen och gasol lär man inte få ha tillräckligt av i ett vanligt bostadsområde för att det ska vara ett meningsfullt alternativ vid riktig kris.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Herre jösses, hälsorisk, klart att man inte ska stå suga i sig röken.
Självklart. Det var en replik. Läs det jag svarade på.
Jag ville bara visa på att de farhågor för VOC som @L Jan pekar på med gasol och diesel oxo finns med ved. Vilket @L Jan av någon anledning underlåter att skriva.
J jonaserik skrev:
Nu är det frågan om att klara livhanken. Det blir att välja att frysa till döds eller elda varmt för överlevnad,
Självklart
J jonaserik skrev:
vad skulle du själv välja.
Det framgår av mina tidigare inlägg. Tex det @L Jan kritiserar för att det uppkommer VOC.

Som sagt läs vad jag skriver. Vi är helt överens i denna sak.

L L Jan skrev:
?????
Alla har tillgång till ved. Finns tex på 1000 liter Bigbags som ställs av från lastbil.

Det finns smarta och små kaminer som kan monteras tex vid en vägg. Det borde en hantverkare kunna fixa. Ev. bygga om lite.
Vad spelar det för roll när frågan gäller alternativ till ved?

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
O O skrev:
Sannolikt kommer man kunna få tag på diesel lika länge som man kan köpa mat.
Hur länge tror du? Jag gissar att distributionen och försäljningen av diesel kommer att slås ut väldigt fort om det inte finns tillgång till el, har man eget lager av diesel eller brännolja kan man ju rimligtvis handpumpa och fixar därmed både transport och värme under lång tid.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Självklart. Det var en replik. Läs det jag svarade på.
Jag ville bara visa på att de farhågor för VOC som @L Jan pekar på med gasol och diesel oxo finns med ved. Vilket @L Jan av någon anledning underlåter att skriva.

Självklart

Det framgår av mina tidigare inlägg. Tex det @L Jan kritiserar för att det uppkommer VOC.

Som sagt läs vad jag skriver. Vi är helt överens i denna sak.
Underlåter inget alls. Är du intresserad av att utveckla djupare så gör det själv.
En bit på vägen:
VOC och CO syns inte från gas och fotogenbrännare, m.fl
. Även om godk. så kan det bli fel. Skall man behöva mäta så är det fel anser jag. Man måste man lita på mätarna, batteribyte, livslängd. En felakigt vägval i anser jag
En vedkamin är mkt säkrare, speciellt om separat tilluft finns. I princip ingen VOC från den inomhus.

Dennan4 Dennan4 skrev:
Kanske någon lösning för att driva huset med ett bränsledrivet elverk? Så får man ändå ut utväxlingen av värmepumpen också
Väldigt bra idé, men då hade jag nog behövt gå en kurs först i hur man ansluter det till det befintliga? Har faktiskt hört förslaget ifrån en bekant som har militär bakgrund. Vi har ju värmepump som värmer upp huset så det hade varit perfekt. Jag önskar att det fanns kurser i hur man ska göra! Det borde det väl egentligen göra nu när myndigheterna uppmanar oss att rusta för eventuella kristider?

Alla får ju fundera på vilken nivå man vill lägga sig på. Man bör absolut ha en plan för hur man håller värmen och lagar mat utan el. Men när det kommer till att ha bränsledriven reservkraft till hela huset så blir det mer av en hobby än förberedelse för kris. Den som någon gång haft problem att starta en gräsklippare som stått still ett par år kan ju fundera på varför det skulle gå lättare med en generator. Det är för sårbart och dyrt samt kräver för mycket kunskaper och underhåll i vardagen för att vara lämpligt som krislösning för fler än några entusiaster.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Nu känner jag mig träffad. Har aldrig kunnat starta en gräsklippare som stått still, inte ens kunnat få igång en sådan man drar i ett snöre (har alltid fått be någon av sönerna (som inte bor hemma längre). Fick köpa en robotgräsklippare då jag inte klarade av att få igång motorgräsklipparen! Har både stormkök och gasolkök som jag behärskar men sedan tar det stopp. Det får kanske räcka med gasolkamin och gasvarnare att ha i reserv för min del. Det är ju ändå bättre än vad många andra rustat sig för. Men ska tänka igenom det här med att installera en en vedkamin ännu en gång..

• Haha
Dilato
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Alla får ju fundera på vilken nivå man vill lägga sig på. Man bör absolut ha en plan för hur man håller värmen och lagar mat utan el. Men när det kommer till att ha bränsledriven reservkraft till hela huset så blir det mer av en hobby än förberedelse för kris. Den som någon gång haft problem att starta en gräsklippare som stått still ett par år kan ju fundera på varför det skulle gå lättare med en generator. Det är för sårbart och dyrt samt kräver för mycket kunskaper och underhåll i vardagen för att vara lämpligt som krislösning för fler än några entusiaster.
Har man investerat i reservkraft typ hyfsat stor dieselgenerator så ingår det att man ska starta upp maskineriet och köra en kvart varje månad. Hålla startbatteriet laddat osv. Att kalla detta för "hobby" är inte riktigt vad det handlar om, det är vad som gäller om man bor ute på vischan och kanske även har tamboskap att ta hand om oavsett vad som händer.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
E Eva Helene skrev:
Det får kanske räcka med gasolkamin och gasvarnare att ha i reserv för min del. Det är ju ändå bättre än vad många andra rustat sig för.
Som jag ser det är det viktiga att man klarar sig utan el. Sedan går det ju att lyxa till det med en liten enkel generator också för belysning och att ladda telefoner om den skulle starta. Men att driva husets värmesystem med generator är en helt annan fråga.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.