1 306 läst · 13 svar
1k läst
13 svar
Bärighet på bro inom vägförening - vems ansvar?
Medlem
· Blekinge
· 10 873 inlägg
Vi har en bor som ägs av vägföreningen och som reparerades med Vägverkets bidrag för 10 år sedan. Nu har tung trafik ökat enormt pga nya byggprojekt och vi är oroliga om bärigheten. Hur vet man om brons klassning map bärigheten och hur kan man agera för at bron inte rasar?
Vägföreningar kan ju ha alltifrån små grusvägar med några villor och nån sommarstuga till att vara relativt stora vägar med genomfartstrafik och kanske även industri , bondgårdar och annan tung verksamhet.
På den ena som i första exemplet så vore ju totalviktsbegränsing axellastbegräning vid tjällossning inget konstigt alls men vid den senare vore det helt fel om det finns verksamheter som har andelstal enligt att dom får köra med tunga transporter och vägarna är byggda för det..
Broar och vägtrummor osv bör såklart besiktas och kontrolleras av folk som förstår sånt och om det är nåt problem så kan ju tillfälliga begränsingar vara en lösning som ju även används av både kommuner och vägverk vid skadade broar.
vägföreningen borde väl ha en rejäl lunta med dokumentation över det man förvaltar och vad man kontrollerar osv osv vad bron är klassad för och vilket underhåll den behöver vid normal användning.
Så beroende på vilka bidrag man mottager och med vilka krav det medför och vilka medlemmar man har och vad som ingår i deras andelstal och skick på vägar och bro så kan man ju i vissa fall permanent eller åtminstone vid känsliga årstider skylta tillfälligt med en lägre totalvikt /axeltryck men det måste såklart bottna i verkliga problem inte i rädsla.
Vi har vägförening med bitvis asfalt men mest grusväg som blir väldigt mjuk vid tjällossning så då skyltas totalvikten ned till 3.5 ton och skadar man då vägen med tung transport den perioden så är det enklare att tvinga betalning av skador det medfört på den som utfört transporten som ju inte följde skyltningen
På den ena som i första exemplet så vore ju totalviktsbegränsing axellastbegräning vid tjällossning inget konstigt alls men vid den senare vore det helt fel om det finns verksamheter som har andelstal enligt att dom får köra med tunga transporter och vägarna är byggda för det..
Broar och vägtrummor osv bör såklart besiktas och kontrolleras av folk som förstår sånt och om det är nåt problem så kan ju tillfälliga begränsingar vara en lösning som ju även används av både kommuner och vägverk vid skadade broar.
vägföreningen borde väl ha en rejäl lunta med dokumentation över det man förvaltar och vad man kontrollerar osv osv vad bron är klassad för och vilket underhåll den behöver vid normal användning.
Så beroende på vilka bidrag man mottager och med vilka krav det medför och vilka medlemmar man har och vad som ingår i deras andelstal och skick på vägar och bro så kan man ju i vissa fall permanent eller åtminstone vid känsliga årstider skylta tillfälligt med en lägre totalvikt /axeltryck men det måste såklart bottna i verkliga problem inte i rädsla.
Vi har vägförening med bitvis asfalt men mest grusväg som blir väldigt mjuk vid tjällossning så då skyltas totalvikten ned till 3.5 ton och skadar man då vägen med tung transport den perioden så är det enklare att tvinga betalning av skador det medfört på den som utfört transporten som ju inte följde skyltningen
Har ni aldrig haft någon viktbegränsning på den?T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 873 inlägg
Nej, det fanns aldrig någon viktbegränsning. Bron reparerades för ett antal år sedan med stöd av Vägverket.
Visst kan vi införa en viktbegränsning men det finns krafter bland medlemmarna som vill främja ohämmad lastbilstrafik (egna byggprojekt mm).
Visst kan vi införa en viktbegränsning men det finns krafter bland medlemmarna som vill främja ohämmad lastbilstrafik (egna byggprojekt mm).
Men det borde väl framgå av handlingarna från reparationen, vilken klass det är på bron?
När du säger att bron reparerades med Vägverkets bidrag, stod de hela kostnaden eller sökte ni bidrag och fick mellan 50-75% av kostnaden och föreningen stod återstående kostnad?T Thomas_Blekinge skrev:
Trafikverket har en system för broar som heter BatMan. Där finns data om i stort sett alla broar i Sverige. Som styrelse kan ni begära access till er bro men enklast är att be er kontaktperson på Trafikverket att ta fram data. Med renoveringen borde det gjorts en bärighetsberäkning alternativt mer nyligen pga EU-direktiv el motsv.
Finns det ingen skyltning om viktbegränsning så är det väl mest sannolikt att bron följer vägens klassning som bk1 eller bk2 väg osv ,annars skall det ju finnas skyltning om begränsningar.
Man får ju inte sänka viktgränser hur som helst för man tex ogillar tung trafik tex eller att det stör eller ungarna brukar leka vid vägen.. utan det görs ju om man har en skadad bro tex ..
Har vägen en viss viktklassning så gäller den och har man bosatt sig vid sån väg får man leva med att sån trafik kan förändras över tid.
Tillfälliga byggprojekt är ju övergående och det är även där olämpligt att försvåra i onödan utan nån fakta baserad problematik.
Dessutom brukar vägar där man får bidrag på olika vis ha krav på sig att hållas öppna utan onödiga begränsningar..
En vägförening får inte ens med majoritet ta vilka beslut som helst. Det finns lagar och regler att följa
Man får ju inte sänka viktgränser hur som helst för man tex ogillar tung trafik tex eller att det stör eller ungarna brukar leka vid vägen.. utan det görs ju om man har en skadad bro tex ..
Har vägen en viss viktklassning så gäller den och har man bosatt sig vid sån väg får man leva med att sån trafik kan förändras över tid.
Tillfälliga byggprojekt är ju övergående och det är även där olämpligt att försvåra i onödan utan nån fakta baserad problematik.
Dessutom brukar vägar där man får bidrag på olika vis ha krav på sig att hållas öppna utan onödiga begränsningar..
En vägförening får inte ens med majoritet ta vilka beslut som helst. Det finns lagar och regler att följa
Kontakta revriks https://www.revriks.se/ - de har all tänkbar expertis.
Är ni inte i vägföreningen medlem redan så bli det, om inte annat för att styrelsen ska vara försäkrad.
Är ni inte i vägföreningen medlem redan så bli det, om inte annat för att styrelsen ska vara försäkrad.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 873 inlägg
Du verkar vara väldigt bestämt i dina åsikter.P polaris78 skrev:Har vägen en viss viktklassning så gäller den och har man bosatt sig vid sån väg får man leva med att sån trafik kan förändras över tid.
Tillfälliga byggprojekt är ju övergående och det är även där olämpligt att försvåra i onödan utan nån fakta baserad problematik.
Dessutom brukar vägar där man får bidrag på olika vis ha krav på sig att hållas öppna utan onödiga begränsningar..
Läs gärna kap. 7.1 i följande publikation av trafikverket.
https://trafikverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:1366067/FULLTEXT02.pdf
Det betyder att väghållaren mycket väl kan sätta upp motiverade viktbegränsningar. Ingen pratar om att sätta upp begränsningar för att man inte tycker om lastbilar. Men vi vet ju att en tung lastbil sliter 10000 gånger mer på en grusväg än en personbil.
Och statusen på bron vet vi ingenting om, bara att det inte fanns anmärkningar vid senaste inspektion.
självklart kan motiverade orsaker som ofta behöver baseras på ren fakta som när tidens tand försvagat en bro eller vägtrumma och den väntar på reparation / byte. tex eller mjuka grusvägar som under tjällossning riskeras att skadas svårt av tunga transporter.T Thomas_Blekinge skrev:Du verkar vara väldigt bestämt i dina åsikter.
Läs gärna kap. 7.1 i följande publikation av trafikverket.
[länk]
Det betyder att väghållaren mycket väl kan sätta upp motiverade viktbegränsningar. Ingen pratar om att sätta upp begränsningar för att man inte tycker om lastbilar. Men vi vet ju att en tung lastbil sliter 10000 gånger mer på en grusväg än en personbil.
Och statusen på bron vet vi ingenting om, bara att det inte fanns anmärkningar vid senaste inspektion.
jag har koll på det och läser du inlägg 2 så tar ju upp det där också
Men man måste ha ordentligt på fötterna för att med fakta om och för vägen i såna beslut.. inte ens med majoritet på årsmötet såfår man tex ha en sänkning tills vidare (hela året ) där all tung transport blir olovlig för man ogillar att lastbilarna åker så fort förbi. såna förslag kommer inte sällan upp i vissa vägföreningar där man med säkerhet för katter ungar och husdjur vill hitta på regler som inte är fakta baserade likt en skadad bro eller en mjuk väg i tjällossningen. utan där helt andra problem är grundorsaken.
En motiverad begränsning är för vägens hållbarhet och samtidigt att vägen ska fylla den funktion som behövs av dom som bor längs den. Har man en bondgård eller sågverk eller industri längst in som har stort andelstal för att få köra tunga transporter så får man inte begränsa dom mer än man absolut måste även om det går att bevisa att det minskar kostnaden för att hålla vägen i skick. vägen är där för allas behov som har andelar i den och får inte begränsas i onödan eller med tveksamma grunder.
Att nån bygger kan ge extra slitage under byggtiden men visst extra slitage får man tåla men i vissa fall kan man ha extra återställning som krav på den som bygger , men det måste ju vara tydligt baserat på fakta inte på gnäll om att lastbilarna minsann skrämmer fru andersons katt som brukar ligga på vägen.. 😂
Medlem
· Blekinge
· 10 873 inlägg
Du verkar ha fått på hjärnan att det är omtanke om fru anderssons katt eller gnäll som föranleder att jag frågar om möjligheten att begränsa tillåten vikt på bilar.
Jag har försökt att förklara att det måste till en del för att det ska vara ok att begränsa vikt på bilar för en bro eller vägsträcka. särskillt om det inte bara är en kort begränsad tid men även då måste det finnas en verklig orsak som har med vägsamfälligheten och dess huvuduppgift att göra.T Thomas_Blekinge skrev:
inte ens med majoritetsbeslut i vägsamfällighetens årsmöte får man göra vad som helst , hur som helst. vilket ofta är en felaktig tro i många vägsamfälligheter.
Det saknas en hel del info i tråden så vi får gissa mycket och vi befinner oss på ett forum så relevant info kan vara till nytta även för andra i samma tankar.
Storlek på vägen och bron kan göra stor skillnad i vad som kan bedömas rimligt.. att sänka totalvikt för att det är tjällossning funkar bra på en mjuk grusväg men funkar dåligt på vägar som är av mycket högre kvalitet och som är byggda för att tåla fullastade lastbilar även under tjällossning. Finns andra grusvägar som är välbyggda och väldränerade och som funkar för fullastade lastbilar på 65 ton även under tjällossning
vad som finns längs vägen eller innanför er väg har också betydelse
Om du förklarar mera om hur det ser ut på platsen och vilka andelar som finns i vägsamfälligheten och vad som finns längs vägen så går det enklare att komma vidare
om ni får bidrag som vägförening så krävs det ofta att det hålls öppet utan onödiga begränsningar..
Det som du hitills lyckats förmedla är inte så mycket..
Bro som reparerats med vägverkets bidrag för 10 år sen..( tyder till viss del på att det finns ett allmänt intresse att passera bron , annars brukar dom inte vara så lätta att få några pengar av..)
Att tung trafik ökat över bron av olika byggprojekt delvis av medlemmar och att olika viljor and detta finns i vägsamfälligheten
status på bron okänd , inga anmärkningar
rädsla för ökat slitage
Att det inte verkar ha funnits nån viktbegränsning alls
Om vi sammanfattar så är enda du pratat om rädsla för skick på bron och rädsla för att den ökade trafiken leder till ökar slitage och troligen då kostnader troligen ökar att hålla väg? eller har du nån annan input
kan du berätta vad som är orsaken att du vill begränsa vikt på fordon på vägen så kan vi rätt snabbt berätta att det du sagt hitills ger ett tunt underlag som mest baseras på rädslor för ev kostnader sen nån gång.Det krävs lite mer än så för att sätta upp begränsningar.
vi hade liknande funderingar om en grusväg i vår ena samfällighet där det var folk som ville begränsa totalvikt. efter lite mer koll med REV att det vissa år behövdes nån extra hyvling pga ökad trafik var inte skäl nog till att dom som skulle lida av en sån begränsning höj uttaxering vart svaret
Sen är det ju beroende på val av viktgräns , tänk på sopbilar . hemleverans av beställda varor osv osv. Det är vanligt med klagomål på nån som bygger eller orsakar mer trafik ,men sen börjar man fråga om annat så inser folk att sopbilen och slambilen och några paketleveranser så har man ju bilar som räknas som lastbil på besök 30 -60-70 ggr om året även på många av dom gamla fastigheterna
Vissa broar besiktas av trafikverket om det gäller eran bo är omöjligt att veta med så lite info som vi fått än så länge. gäller även en del broar som hålls av enskilda väghållare
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur påverkas bärigheten om man jackar ur bärlinan?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Undertryck inomhus.
Arkiv: Fråga byggexperten söndag 9 mars 20-22 -
Ångbroms/spärr i badrum
Arkiv: Fråga byggexperten söndag 9 mars 20-22 -
Omfattande brottslighet inom byggbranschen
Artikelkommentarer -
Panelbygge (Bröstpanel inomhus)
Byggmaterial & Byggteknik