Man kapar bort över och understycke för att få i ett lika stort fönster som där sitter och därmed slipper extra breda foder. Mellan fönsterna sätter man dock ett bredare foder/ lock precis som om där hade varit en bärande stolpe mellan. En annan anledning är också att det blir snyggare anslutningar med ex överbleck/underbleck och ev fönsterbänkar.
Innan isolerglasen kom fanns det inga fasta fönster eftersom man var tvungen att kunna öppna och dela fönsterna för att kunna putsa dem. Om man frågar de kunder som byter från öppningsbara till fasta är det pga att de aldrig öppnat dessa fönster ändå, tex som i TS fall där det ändå finns en fönsterdörr. I TS fall kan de mycket väl vara bärande fönster om man tittar på karmförbindningen men givetvis krävs en närmre kontroll. Karmgrovleken behöver inte vara grövre för att det skall vara bärande det är snarare ett typexempel på hur det ser ut när det är bärande.
 
Ingolainen skrev:
Är det bilden man luras av för jag tycker det ser ut som att det bågnar skapligt. Om man tittar vid vänster överkant dörr och nästföljande två karmar.
Troligen har du rätt. Om det beror på objektivets distorsion borde även taklisten ha samma krökning.
 
verktygsgurun skrev:
Ta ett foto närmre, vill se hur karmsidor möter överstycke och bottenstycke.
Alltså en bild på hörnorna i fönstret.
Har inte möjlighet att fota just ju. Vad jag kan se är att karmsidorna löper från golvet och upp till åtminstone fönstrens överkant. Över- och bottenstycke sitter mellan karmsidorna.

cecar33 skrev:
Plocka bort det övre liggande fodret så ser du att det inte finns någon stående genomgående regel, Det är antingen bara ett helt fönsterpaket ihopsatt med dörr eller lösa fönsterkarmar ihopsatta .Det är för lite material mellan fönster och dörr för att det skall få plats med bärande stolar, men lossa övre liggande fodret så ser du.
Det finns inga bärande stolpar mellan karmarna, men vad jag har förstått kan karmarna i sig utgöra en bärande del av konstruktionen.

Ingolainen skrev:
Är det bilden man luras av för jag tycker det ser ut som att det bågnar skapligt. Om man tittar vid vänster överkant dörr och nästföljande två karmar.
Karmarna bågnar inte, men övre delen av fönstersmygen är lite nedböjd (ca 3 mm på mitten jämförd med sidorna).
 
Jag kommer byte till fasta fönster precis som några föreslagit. Jag vill dock undvika karm-i-karm-montage eftersom jag ämnar tilläggsisolera och flytta ut samtliga fönster en bit i den nya fasaden.
 
I mitt fall (Mockfjärdshus) är fönstersmygen på sidorna också del av den bärande konstruktionen. De är ovanligt kraftiga (35 mm) och limmade mot nästa fönster så att de tillsammans ger en 70mm regel mellan fönsten. Notera dock att denna "regel" bara går från ett byggelement under fönsterpartiet till ett element ovan fönsterpartiet. Båda dessa element under och över fönstret är byggda som "balkar" med plyfa limspikat på ett regelverk.

Detta liknar ganska mycket vad TS har. Det är svårt att se i bilden men om fönstersmygarna är extra kraftiga och limmade samman så är det nog sannolikt en liknande konstruktion som i mitt fall.
 
I
Ok. Bilden som luras alltså.
 
Här är ett foto där man ser att karmens överstycke är fäst mot karmsidan som löper vidare uppåt:
2014-04-06 13.50.42.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har försökt trycka in en japanspackel mellan fönsterkarm och väggen ovanför. Det är ganska tajt längs stora delar av fönsterpartiet. Det verkar dock uppenbart att karmsidorna fortsätter uppåt. De utgör alltså en del av väggen och bör anses bärande. Suck. Jag ska plocka bort treetexskivan ovanför fönstret sedan och se vad som döljer sig där.

Det konstiga är att min granne (likadant hus) har bytt fönsterpartiet med hjälp av snickare. Där ansåg man inte att partiet var bärande.
 
Hur ser ditt hus ut för övrigt?
Du skriver två plan med källare...Har du kanske betongbjälklag?
Då är kanske ditt parti inte bärande men byggt i en modul på fabrik för att passa i ett färdigt hål i huset. Därav konstruktionen på karmarna. Kanske du kan ta en bild utifrån så vi klarhet i det här och kan komma fram till något bra ?
 
Jag har betongbjälklag mellan källare och bottenvåning, men mellan botten- och övervåning är det träbjälklag. Detta träbjälklag består av balkar som löper vinkelrätt mot väggen med fönsterpartiet. Utanför väggen hänger en balkong. Balkongen och bjälklaget är då rimligen infästa i fönsterpartiväggen.

Är på jobbet nu. Kan ta ett foto utifrån i kväll.
 
Jag hann inte fota utifrån innan mörkret föll. Däremot har jag tagit bort lite av de tretex som täcker väggen ovanför fönstret. Det ser ut som det är plywood bakom. På övriga väggar är det råspont bakom tretexen. Kanske har man byggt en lådbalk av plywood ovanför fönstret. Den är i så fall antagligen drygt 40 cm hög (avståndet från fönstrets överkant till taket). Någon som har en uppskattning om vad en sådan balk kan tänkas bära?
 
Stefan N skrev:
Det ser exakt ut som i mitt gamla radhus, det var inte bärande.
Fanns det en våning ovanför som i mitt fall? Vad hade den i så fall för bjälklag?
 
Våning ovanför och träbjälklag.
 
I mitt fall är det en "lådbalk" ovanför fönsterpartiet som är byggd av 34x45 ram med 18mm plywood limspikad på som bärande del. Den är specificerad för max. spännvidd 1,2m enligt konstruktionsritning. Dvs den behöver stagning mellan fönstren i fönsterpartiet. De extra kraftiga fönstersmygarna som är limmade mellan fönstren ger denna stagning om jag förstått det hela rätt.
 
Nu har jag rivit bort tretex ovanför fönstret för att se vad som fanns bakom. Det visar sig som jag trodde vara plywood ovanför fönstren och råspont på övrig vägg. Det tyder alltså på att det är en lådbalk ovanför fönstret. Som synes på fotot nedan så slutar balken precis där fönstret slutar.

Fönster 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedan är en närbild på det inringade hörnet.
2014-05-04 20.14.51 copy.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där syns att fönsterkarmen slutar under balken och till och med lämnar ett litet tomrum. Balken verkar vila på något annat. Tomrummet är ca en centimeter vilket ungefär motsvarar balkens nedböjning mitt över fönsterpartiet. Där har vilar den alltså antagligen på fönsterkarmen.

Själva balkens höjd är ca 40 cm. Att döma av spikningen genom plywooden består den av 120 mm reglar upptill och nedtill. Balkens tjocklek har jag inte kunnat utröna ännu.

Fönster 8.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Fönster 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag plockat bort en list på utsidan av fönsterpartiet.

Jag konstaterar att fönstrens stående karmar slutar i överkant av fönstret. Ytterkarmarna på de två ytterfönstren har ingen kontakt med ovanliggande balk. Balken sviktar dock och vilar på fönsterkarmarna i mitten. Hur balken är infäst i väggen kan jag inte se, men det borde inte spela någon roll.

Schematisk bild:
Fönsterparti.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tycker hela konstruktionen är märklig. Fönstren tycks inte vara tänkta som en bärande del, men balken har trots det sjunkit på mitten och vilar idag på några fönster. Kan det vara medvetet tänkt från konstruktören att det ska bli så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.