7 736 läst · 19 svar
8k läst
19 svar
Bära in ved på förmiddagen eller eftermiddagen? – Skillnad i energiåtgång?
Nördigt ämne men intressant att fundera på
Mitt hus har stora fönster och därigenom hög instrålning av värme dagtid om det är soligt. Det kan därför bli väldigt varmt och behov att vädra även rätt kalla dagar. Därför borde jag ta in veden på dagen för att utnyttja överskottsvärmen för att tina upp veden.
Kalla mörka dagar borde man istället ta in veden på kvällen då elpriset är lägre. Förutsatt att huvuduppvärmningen sker med el.
Om man har ett vedeldat system och förvarar veden i pannrummet borde det alltid finnas ett överskott av spillvärme som tinar veden "gratis" oavsett tidpunkt.
Mitt hus har stora fönster och därigenom hög instrålning av värme dagtid om det är soligt. Det kan därför bli väldigt varmt och behov att vädra även rätt kalla dagar. Därför borde jag ta in veden på dagen för att utnyttja överskottsvärmen för att tina upp veden.
Kalla mörka dagar borde man istället ta in veden på kvällen då elpriset är lägre. Förutsatt att huvuduppvärmningen sker med el.
Om man har ett vedeldat system och förvarar veden i pannrummet borde det alltid finnas ett överskott av spillvärme som tinar veden "gratis" oavsett tidpunkt.
Teoretiskt intressant frågeställning. och spännande inlägg. Eldar hela vinterhalvåret i en rörspis och en täljstenskamin och ser otroligt stora skillnader mest beroende på vedens kvalitet, hur jag arrangerar och tänder veden, draget i skorstenen, spjällets användning som vida överstiger allt annat. Problemet är antagligen liknande det där om att en fjärils fladdrande i Amasonas i slutändan påverkar vädret i Sverige - men kul.
Intressant tråd.
Har tänkt mycket på detta när jag burit in ved. Men aldrig vetat vad som är rätt.
Men jag utgått ifrån att -25C ved brinner sämre/lägre verkningsgrad än +15C ved så har jag alltid burit in ved på eftermiddagen i soligt och klart väder om möjligt på lördagar eller söndagar. Sen ligger den veden i pannrummet i 7-14 dagar innan den eldas. (Jag har plats för ca två veckors eldning i pannrummet.) Så den ved jag bar in i lördags börjar jag elda med kommande lördag, en vecka senare.
MEN som någon skrev. Veden ska vara torr!! Jag fäller veden i dec-feb, klyver i mars och staplar den i mars-april under tak med god luftgenomströmning.
Gjorde en gång ett eget experiment där jag torkade fem olika vedträn. Dessa fem märktes och vägdes direkt efter klyvning. Jag uppskattade att vattenhalten då låg på 50-55%. Sen vägde jag vedträna och de var "torra" före midsommar samma år. Sen fortsatte jag vägningarna under 6 år.
Först lagrade jag vedträna i luftigt, frostfri garage och sist i pannrummet. Men de torkade aldrig mer än de första tre månaderna. Men vikten gick upp och ner beroende på säsong och omgivande luftfuktighet. (Högre luftfuktighet på sommaren och lägre på vintern.)
Därför fäller jag veden på vintern, kapar, klyver och staplar den på våren och sen bar jag in den en vecka innan den ska eldas.
Men på sommaren har vi solfångare, så då eldas väldigt sällan...
Har tänkt mycket på detta när jag burit in ved. Men aldrig vetat vad som är rätt.
Men jag utgått ifrån att -25C ved brinner sämre/lägre verkningsgrad än +15C ved så har jag alltid burit in ved på eftermiddagen i soligt och klart väder om möjligt på lördagar eller söndagar. Sen ligger den veden i pannrummet i 7-14 dagar innan den eldas. (Jag har plats för ca två veckors eldning i pannrummet.) Så den ved jag bar in i lördags börjar jag elda med kommande lördag, en vecka senare.
MEN som någon skrev. Veden ska vara torr!! Jag fäller veden i dec-feb, klyver i mars och staplar den i mars-april under tak med god luftgenomströmning.
Gjorde en gång ett eget experiment där jag torkade fem olika vedträn. Dessa fem märktes och vägdes direkt efter klyvning. Jag uppskattade att vattenhalten då låg på 50-55%. Sen vägde jag vedträna och de var "torra" före midsommar samma år. Sen fortsatte jag vägningarna under 6 år.
Först lagrade jag vedträna i luftigt, frostfri garage och sist i pannrummet. Men de torkade aldrig mer än de första tre månaderna. Men vikten gick upp och ner beroende på säsong och omgivande luftfuktighet. (Högre luftfuktighet på sommaren och lägre på vintern.)
Därför fäller jag veden på vintern, kapar, klyver och staplar den på våren och sen bar jag in den en vecka innan den ska eldas.
Men på sommaren har vi solfångare, så då eldas väldigt sällan...
.
Testade nyss det min far talade om för 50 år sedan.
När de var små, så var det dåligt med ved en sträng vinter.
Timmerkörarna med häst, get och bock, lämpade av ett lass med djupfrusen björk. Som sågades och eldades.
Var bara tvungen att testa.
Sågade av frusna rundkubbar, 10 - 15 cm i diameter och la in på glödbädden.
Oj, vad de brann. Och vilken värme.
Varmare än med torkad björkved.
Nu blev jag konfys. Hur kan detta komma sig?
En skogsgubbe jag frågade sa att det inte funkar lika bra med tall eller gran.
Tinad rå ved, då funkar bara tall.
Testade nyss det min far talade om för 50 år sedan.
När de var små, så var det dåligt med ved en sträng vinter.
Timmerkörarna med häst, get och bock, lämpade av ett lass med djupfrusen björk. Som sågades och eldades.
Var bara tvungen att testa.
Sågade av frusna rundkubbar, 10 - 15 cm i diameter och la in på glödbädden.
Oj, vad de brann. Och vilken värme.
Varmare än med torkad björkved.
Nu blev jag konfys. Hur kan detta komma sig?
En skogsgubbe jag frågade sa att det inte funkar lika bra med tall eller gran.
Tinad rå ved, då funkar bara tall.
Liknande trådar
-
Salning, kan det vara en del av bärande konstruktionen
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp med vedspisrenovering
Ved, Pellets, Flis -
Ryker som bara den i karminen med ved eldning
Ved, Pellets, Flis -
Vedbod med bara en plintrad
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Klyva ved eller bara såga korta kubbar till braskaminen, vad är effektivast?
Ved, Pellets, Flis