12 412 läst · 21 svar
12k läst
21 svar
Bänkskiva- vad finns det för alternativ?
Skall beställa skivor jag med, kommer ha en köksö med häll 1200x1800, samt bänkskåsskivorna behöver vara 74djupa. Kvik har nu en kampanj på kompositgranit. Hur är dessa? Hur reptåliga är de? Har förstått att trä är att föredra i en köksö men varken jag eller frun vill ha träskivor och med nuvarande kampanj hos kvik blev det inte så fasligt mkt dyrare jämfört med de kompaktlaminatskivorna vi först hade tänkt oss. Så frågan är, svart granit eller svart kompaktlaminat?
Om ni inte vill sitta och äta vid en bänk av rostfritt så förstår jag inte hur ni kan tänka er att göra det vid granit/betong/silestone? För mig är känslan densamma, men skillnaden att rostfritt är tåligare.Misse skrev:
Ovanstående material skulle jag inte heller välja om det fanns en bardel på ön. Laminat, akryl eller massivträ är då betydligt trevligare. Skulle det in en vask i ön så bör trä falla bort och då tycker jag du ska välja akryl eller laminat, men det var du ju inte så sugen på..
Hur man än gör verkar det svårt att bygga kök utan att kompromissa
Vi har faktiskt en corianskiva på vårt matsalsbord (massivt trä med corian ovanpå) och det tycker jag är bra men vi vill nog inte ha corian i köket. Trä hade varit det bästa men vi skall ju ha en diskho där...agaton sax skrev:Om ni inte vill sitta och äta vid en bänk av rostfritt så förstår jag inte hur ni kan tänka er att göra det vid granit/betong/silestone? För mig är känslan densamma, men skillnaden att rostfritt är tåligare.
Ovanstående material skulle jag inte heller välja om det fanns en bardel på ön. Laminat, akryl eller massivträ är då betydligt trevligare. Skulle det in en vask i ön så bör trä falla bort och då tycker jag du ska välja akryl eller laminat, men det var du ju inte så sugen på..
Hur man än gör verkar det svårt att bygga kök utan att kompromissa
Jag hade aldrig kunnat tro att det skulle vara så svårt att hitta en passande bänkskiva...
Bara en inspirationsbild från vårt förra kök med 40 mm kalksten från Kinnekulle. Lättskött - blir det en matt fläck av citron eller liknande slipar vi av med våtslippapper 1000 och oljar in på nytt. Oljar man regelbundet så står det emot det mesta. Man skall nog vara väldigt oförsiktig om man ska slå loss några flisor. Det kanske är för spräckligt för er
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där typen av "spräcklighet" tycker jag är ursnygg (och både ert gamla och nuvarande kök är hur fina som helst!). Kan man få fläckar av rödvin etc på kalksten? Om det värsta som kan hända är att det blir en matt fläck så skulle nog kalksten (en ganska ljus variant) skulle kunna tänkas passa osskrillek skrev:Bara en inspirationsbild från vårt förra kök med 40 mm kalksten från Kinnekulle. Lättskött - blir det en matt fläck av citron eller liknande slipar vi av med våtslippapper 1000 och oljar in på nytt. Oljar man regelbundet så står det emot det mesta. Man skall nog vara väldigt oförsiktig om man ska slå loss några flisor. Det kanske är för spräckligt för er
[bild]
Tro det eller ej men vi har nog hittat "vår" bänkskiva! Det är en slags lavasten som var grå och den skall tydligen vara lika tålig som granit! Det blir dock dyrare än den där svarta graniten men mycket snyggare (hoppas jag!).
http://w3.stencentrum.se/basaltina-velontzo/
http://w3.stencentrum.se/basaltina-velontzo/
Liknande trådar
-
Varför finns det ett 40-option på armeringsdistanserna?
Grund & Markarbeten -
Finns det verkligen inga utdragbara köksfläktar på 70 cm..?
Kök -
Finns det alltid glimtändare?
El -
Cirkulationspump från Wilo-para låter, finns det tystare?
Värmepumpar -
Finns det någonstans i Göteborg som kan utföra gammastrålnings mätning
Miljö & Hälsa